Kontuzja - czym jest, co robić, jak unikać

Ból kostki, ból karku, ból pleców, ból w stawie biodrowym – istnieje całe mnóstwo tego typu dolegliwości, które mogą być skutkiem doznania kontuzji ortopedycznej. Każdy z nas choć raz zetknął się z takim problemem. W gabinetach Rehabilitacji ARPwave zauważamy stopniowy wzrost liczby przypadków kontuzji zarówno związanych z uprawianiem sportu, jak i wykonywaniem prostych czynności dnia codziennego. Czym właściwie jest kontuzja? Co robić, gdy jej doznamy? Jak unikać urazów ortopedycznych? Na wszystkie te pytania odpowiemy w naszym artykule.

Kontuzja – co należy przez to rozumieć?

Kontuzje, nazywane również urazami, to uszkodzenia ciała spowodowane głównie czynnikami zewnętrznymi – upadkami, przeciążeniami, nagłą zmianą kierunku ruchu, uderzeniem etc. O kontuzji mówimy wtedy, gdy dojdzie do urazu struktur ludzkiego ciała, czyli mięśni, stawów, kości, więzadeł lub ścięgien.

Porada specjalisty Rehabilitacji ARPwave:

Bezpośrednim skutkiem doznania kontuzji jest ból, wyraźny dyskomfort, ograniczona ruchomość lub wręcz brak władzy na uszkodzoną strukturą.

Rodzaje kontuzji ortopedycznych

Pisząc kolokwialnie – kontuzja kontuzji nierówna. Takie urazy, jak skręcenie i zwichnięcie kostki, choć bywają ze sobą mylone, mają zupełnie inną skalę oddziaływania na organizm i podlegają innej metodologii leczenia.

Kontuzje ortopedyczne dzielimy przede wszystkim ze względu na ich zakres, przebieg oraz przyczynę. Wyróżniamy tutaj:

• Kontuzje ostre – czyli nagłe, zwykle będące konsekwencją jakiegoś konkretnego zdarzenia, takiego jak upadek, skręcenie czy uderzenie. Do tej kategorii należą na przykład złamania, zwichnięcia czy naderwania mięśni.
  • Kontuzje przewlekłe – rozwijające się stopniowo, będące skutkiem długotrwałego obciążenia lub przeciążenia danej struktury. Przykładami takich kontuzji mogą być zapalenie ścięgna Achillesa czy ból w dolnej części pleców wywołany nieprawidłową postawą.
  • Kontuzje mechaniczne – jest to grupa bardzo częstych kontuzji spowodowanych bezpośrednim urazem fizycznym, np. złamanie kości po upadku czy mechaniczne kontuzje kolana, jak zerwanie ACL.
  • Kontuzje przeciążeniowe – wynikają z powtarzających się mikrourazów, które kumulują się z czasem. Tutaj dobrym przykładem będzie zapalenie kaletki maziowej.

Masz kontuzję? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave i wróć do zdrowia!

Co robić, gdy dojdzie do kontuzji?

Trudno byłoby przeoczyć moment doznania kontuzji, choć faktem jest, że niektóre urazy ujawniają się dopiero po czasie, np. rano, gdy nagle okazuje się, że nie możemy podnieść się z łóżka czy samodzielnie dojść do toalety.

Kluczowe w przypadku doznania kontuzji jest to, aby nie dopuścić do jej pogłębienia i zapewnić sobie względny komfort. W tym celu zawsze:

• Przerywamy wykonywaną czynność, np. bieg, chód, jazdę na rowerze, grę w koszykówkę etc.
  • Stosujemy zasadę RICE (Rest – odpoczynek, Ice – lód, Compression – ucisk oraz Elevation – uniesienie), aby złagodzić ból i zapobiec nadmiernemu obrzękowi.
  • W razie potrzeby sięgamy po niesteroidowe leki przeciwzapalne o działaniu przeciwbólowym, na przykład w formie żelu, które pomogą przetrwać najgorszą fazę bólu.

W zależności od rodzaju i zakresu kontuzji, co można rozpoznać np. po wielkości obrzęku i nasileniu bólu oraz zachowaniu się kończyny (czy np. mamy nad nią pełną kontrolę, czy możemy nią poruszać), stosujemy leczenie zachowawcze lub udajemy się prosto do lekarza.

Porada specjalisty Rehabilitacji ARPwave:

Pilnej wizyty u lekarza, włącznie z udaniem się na SOR, wymaga każde podejrzenie złamania lub zwichnięcia. Podobnie jest w sytuacji, gdy po kilku dniach od doznania kontuzji stan zdrowia się nie poprawia, a wręcz pogarsza. Natychmiast jedź do szpitala, gdy towarzyszą Ci niepokojące objawy neurologiczne, jak drętwienie, mrowienie, brak czucia w kończynie itp.

Rehabilitacja ARPwave – pomagamy w przypadku każdej kontuzji ortopedycznej!

Jak unikać kontuzji?

Nie wszystkim kontuzjom można zaradzić, natomiast istnieje zbiór podstawowych zasad, które pozwalają znacząco zminimalizować ryzyko doznania urazu ortopedycznego. Oto one:

• Zawsze rozgrzewaj się przed treningiem;
  • Noś odpowiednie obuwie, w prawidłowym rozmiarze;
  • Codziennie się gimnastykuj w dużym zakresie ruchu;
  • Regularnie uprawiaj sport dopasowany do Twoich możliwości fizycznych;
  • Przed rozpoczęciem treningów skorzystaj z pomocy profesjonalnego trenera, który oceni Twoje predyspozycje fizyczne i ułoży adekwatny plan treningowy oraz wyeliminuje błędy techniczne grożące doznaniem kontuzji;
  • Nie lekceważ sygnałów przemęczenia organizmu – nie przekraczaj swoich możliwości fizycznych;
  • Jeśli masz nadwagę, to koniecznie schudnij.

I na koniec bardzo ważna wskazówka: nie ignoruj nawet z pozoru drobnych urazów. Każda kontuzja ortopedyczna wymaga leczenia i rehabilitacji, co ma na celu nie tylko przyspieszenie powrotu do pełnej sprawności, ale też wyeliminowanie ryzyka pogłębienia się kontuzji i jej nawrotu w przyszłości.

Na profesjonalną rehabilitację wszelkich rodzajów kontuzji zapraszamy do gabinetów Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

31 sierpnia 2024