Skręcona noga w kostce - objawy, leczenie, rehabilitacja, zalecenia

Skręcona noga to potoczne określenie na skręcenie stawu skokowego (inaczej kostki). Jest to jedna z najczęstszych kontuzji ortopedycznych. Można jej doznać w zupełnie niewinnej sytuacji, niekoniecznie w trakcie uprawiania sportu. Uraz jest na tyle powszechny, że wiele osób przechodzi nad nim – dosłownie – do porządku dziennego, narażając się tym samym na pogłębienie kontuzji i wydłużenie okresu rekonwalescencji. Wyjaśniamy, jak należy postępować w przypadku skręcenia nogi w kostce.

Objawy skręcenia stawu skokowego

Staw skokowy to stosunkowo skomplikowana i rozbudowana struktura, na którą składają się między innymi więzadła i mięśnie, a także torebka stawowa. Urazy w obrębie stawu najczęściej wynikają z przeciążenia, naderwania lub zerwania tkanek miękkich, co objawia się bólem, ograniczoną ruchomością nogi w kostce, niemożliwością chodzenia i opuchlizną.

W ortopedii wyróżnia się trzy stopnie skręcenia nogi w kostce:

Stopień I – jest to najlżejsza postać urazu, w której nie dochodzi do uszkodzenia więzadeł, pacjentowi towarzyszy umiarkowany ból, może pojawić się obrzęk, natomiast staw zachowuje swoją ruchomość.

Stopień II – dochodzi do częściowego uszkodzenia więzadeł, co powoduje ograniczenie ruchomości stawu i uniemożliwia chodzenie. Ból jest stosunkowo silny, pojawia się również znaczna opuchlizna.

Stopień III – najczęściej jest spowodowany zlekceważeniem wcześniejszych objawów i dalszym eksploatowaniem stawu, co kończy się poważnym uszkodzeniem więzadeł, zerwaniem torebki stawowej, silnym bólem, utratą ruchomości stawu oraz rozległym obrzękiem.

Skręcona noga w kostce? Po pomoc zgłoś się do gabinetu Rehabilitacji ARPwave!

Diagnostyka

W przypadku podejrzenia skręcenia nogi w kostce warto przez 1-2 dni poobserwować kończynę i sprawdzić, czy stan się nie pogarsza – czy nie pojawia się coraz większa opuchlizna i ból. Jeśli tak, to można już podejrzewać poważniejszy uraz stawu skokowego, co powinno skłonić do wizyty u lekarza lub nawet na SOR.

Diagnostyka urazów stawu skokowego bazuje na badaniu obrazowym – w publicznej służbie zdrowia niemal zawsze jest to RTG, natomiast w prywatnych klinikach preferuje się rezonans magnetyczny, który dostarcza większej ilości informacji na temat rzeczywistego stanu tkanek okalających część kostną stawu.

Skręcenie nogi w kostce można również zdiagnozować w oparciu o badanie fizykalne – doświadczony ortopeda czy rehabilitant będzie w stanie stwierdzić ten uraz na podstawie objawów zgłaszanych przez pacjenta, oceny ruchomości stawu oraz opuchlizny. Wciąż jednak zaleca się przeprowadzenie badania obrazowego, aby poznać rzeczywistą skalę problemu i tym samym określić stopień skręcenia stawu skokowego.

Pierwsza pomoc przy skręceniu nogi w kostce

Skręcenie nogi w kostce daje na tyle charakterystyczne objawy, że każdy, kto dozna takiego urazu, powinien dość szybko zorientować się, co mu właściwie dolega.

Po ustaniu najgorszych objawów (co powinno nastąpić w ciągu maksymalnie 48 godzin) należy poddać się profesjonalnej rehabilitacji stawu skokowego.

Skuteczna rehabilitacja? Rehabilitacja metodą ARPwave w Warszawie lub Konstancinie pozwala na zaczęcie terapii natychmiast po urazie.

Okres rekonwalescencji

Skręcenie nogi w kostce to dla wielu osób błahostka. Traktują uraz, jako coś niegroźnego i praktycznie od razu wracają do normalnej aktywności, nie zdając sobie sprawy, że staw jest osłabiony i w każdej chwili może ponownie ulec kontuzji. Warto podkreślić, że jednorazowe skręcenie stawu znacząco zwiększa ryzyko odnowienia się urazu w przyszłości.

Jak zapobiec takiemu scenariuszowi? Przede wszystkim należy stosować się do podstawowych zasad zdrowego rozsądku i zaleceń medycznych, czyli:

• Przez kilka tygodni unikać nadmiernego obciążania stawu;
  • Przejść pełen cykl rehabilitacji kontuzjowanej nogi (nie tylko samego stawu skokowego, ale też stawu kolanowego, mięśni łydki czy mięśnia czworogłowego, który po kontuzji kostki bywa mocno osłabiony);
  • Zmienić styl życia, schudnąć, zacząć uprawiać sport, ale tylko po uprzedniej konsultacji z fizjoterapeutą lub trenerem osobistym (ma to na celu wypracowanie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń, aby nie narazić się na kolejne kontuzje);

Najważniejsze jest poddanie się rehabilitacji skręconej nogi, co właściwie gwarantuje, że kontuzja nie będzie dawać o sobie znać w przyszłości.

Na rehabilitację stawu skokowego zapraszamy do gabinetów Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

05 czerwca 2023