Ból w stawie biodrowym – poznaj najczęstsze przyczyny tej dolegliwości

Sprawny staw biodrowy to warunek komfortowego życia, codziennego funkcjonowania i zachowania aktywności fizycznej. Zwykle pierwsze problemy z tym stawem pojawiają się w wieku senioralnym i są konsekwencją czy to chorób zwyrodnieniowych, czy urazów mechanicznych. Na dolegliwości ze strony stawu biodrowego uskarżają się jednak coraz młodsi ludzie, których gościmy w gabinetach Rehabilitacji ARPwave. W kolejnym artykule na naszym blogu wyjaśniamy, jakie mogą być przyczyny bólu w stawie biodrowym i jak zareagować na wystąpienie tego nieprzyjemnego objawu.

Co może powodować ból w stawie biodrowym?

Choć pierwsze podejrzenie może paść na jakiś uraz mechaniczny, to z naszej praktyki wynika, że najczęstszą przyczyną dolegliwości po stronie stawu biodrowego jest duża nierównowaga siły między mięśniami czworogłowymi a mięśniami pośladkowymi.

U większości ludzi mięśnie czworogłowe są stosunkowo silne, a te pośladkowe słabe, wręcz skrajnie zaniedbane, co wynika z siedzącego, nieaktywnego trybu życia. To powoduje nierównowagę sił w panewce stawu biodrowego, co z kolei prowadzi do wycierania się chrząstki i powoduje chroniczny ból. Lekceważenie tego stanu w prostej linii prowadzi na stół operacyjny, czego można uniknąć dzięki specjalistycznej rehabilitacji.

Rehabilitacja stawu biodrowego? Skorzystaj ze skutecznej metody ARP!

Przy okazji zachęcamy do lektury innego artykułu, w którym omawiamy przyczyny bólu pośladka, wyjaśniając w nim, jak ważną funkcję w organizmie pełnią mięśnie pośladków – jak się okazuje również w kontekście poprawnego funkcjonowania stawu biodrowego.

Innymi przyczynami bólu w stawie biodrowym mogą być:

• Choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego;
  • Zapalenie stawu biodrowego;
  • Choroba o podłożu reumatycznym;
  • Uraz mechaniczny – tutaj najczęstszą kontuzją jest złamanie szyjki kości udowej;

Co ciekawe, wiele osób myli dolegliwości ze strony stawu biodrowego z rwą kulszową. Objawy mogą być bardzo podobne i umiejscowione w podobnym obszarze ciała. Pamiętajmy zatem, że przy rwie kulszowej ostry ból promieniuje do kończyny dolnej i nasila się podczas próby jej uniesienia (noga wyprostowana w kolanie). Jest to tzw. objaw Laseque’a.

Rwie kulszowej, jej objawom i metodom leczenia, poświęciliśmy wiele artykułów poradnikowych, do których lektury oczywiście gorąco zachęcamy. Przeczytaj m.in. nasz artykuł, w którym omawiamy postępowanie rehabilitacyjne w przypadku stanów zwyrodnieniowych powodujących drażnienie korzeni nerwu kulszowego.

Faktem jest zatem, że ból w stawie biodrowym to z jednej strony dokuczliwy, a z drugiej bardzo nieprecyzyjny objaw. Może on sugerować wiele problemów zdrowotnych, nierzadko nie ma wcale bezpośredniego związku ze stawem biodrowym, ale np. z patologią w obrębie kręgosłupa. Stąd tak ważne jest, aby nie lekceważyć przedłużających się dolegliwości i jak najszybciej poddać się diagnostyce, która ujawni przyczynę bólu.

Problemy ze stawem biodrowym? Skonsultuj się ze specjalistą Rehabilitacji ARPwave

Diagnostyka dolegliwości po stronie stawu biodrowego

Staw biodrowy to na tyle skomplikowana struktura, że diagnozowanie wszelkich dolegliwości zgłaszanych przez pacjenta wymaga przeprowadzenia licznych badań – obejmujących również struktury okalające staw i bezpośrednio odpowiedzialne za jego funkcjonowanie, jak wspomniane już mięśnie.

W diagnostyce problemów ze stawem biodrowym wykorzystuje się m.in.:

• Badanie palpacyjne;
  • Badanie siły mięśniowej;
  • Badanie zakresu ruchomości stawu;
  • Testy oporowe;
  • Badania obrazowe – tutaj najlepszym wyborem zawsze jest badanie rezonansem magnetycznym, które warto sfinansować nawet z własnej kieszeni, oczywiście w miarę możliwości. W państwowych szpitalach zwykle ograniczają się do badania RTG, które jest niewystarczająco dokładne i nie wykaże np. uszkodzenia delikatnych struktur okalających staw biodrowy;

Rehabilitacja stawu biodrowego

Długotrwały ból w stawie biodrowym, niezależnie od przyczyny, wymaga oczywiście szczegółowej diagnostyki. Nie należy przechodzić nad tym do porządku dziennego i skazywać się na dyskomfort, ograniczenie aktywności życiowej, konieczność zrezygnowania z uprawiania sportu itd.

Z bólem można skutecznie walczyć, co jednak wymaga po pierwsze: ustalenia jego przyczyny, po drugie: usunięcia źródła problemu i po trzecie: wzmocnienia struktur odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie stawu biodrowego, co minimalizuje ryzyko nawrotu dolegliwości.

W przypadku najczęstszej przyczyny bólu w stawie biodrowym, czyli omówionej już nierównowagi miedzy mięśniami czworogłowymi a mięśniami pośladkowymi, znakomite efekty przynosi rehabilitacja metodą ARP. Jest to nieinwazyjna alternatywa dla leczenia operacyjnego, ale tylko pod warunkiem, że nie będziemy zwlekać z podjęciem leczenia.

Z rehabilitacji stawu biodrowego oraz mięśni odpowiedzialnych za jego poprawne funkcjonowanie skorzystasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

Zadzwoń lub napisz i zarezerwuj termin pierwszej wizyty w wybranym gabinecie!

29 listopada 2023