Ścięgno Achillesa - leczenie i rehabilitacja

Ścięgno Achillesa jest największym ze ścięgien występujących w ludzkim organizmie. To dzięki niemu możemy swobodnie chodzić, biegać i skakać. Jednocześnie to właśnie ścięgno piętowe najczęściej ulega różnego rodzaju urazom, które są o tyle kłopotliwe, że znacząco ograniczają naszą ruchomość. Nie każda kontuzja w tym obszarze wymaga specjalistycznego leczenia, jednak niezależnie od stopnia uszkodzenia ścięgna Achillesa wskazane jest poddanie się rehabilitacji. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie są najczęstsze urazy tego ścięgna, jak rozpoznać, że coś jest z nim ewidentnie nie tak oraz poznasz najlepsze metody leczenia i rehabilitacji ścięgna Achillesa.

Krótko o ścięgnie Achillesa

Ścięgno Achillesa tworzą ścięgna dwóch mięśni, czyli brzuchatego oraz płaszczkowatego. To one składają się na ludzką łydkę. Ścięgno piętowe jest bardzo długie i szerokie, zwężając się w dolnej części. Łączy się ono ze stopą w miejscu, które nazywamy guzem piętowym.

Urazy ścięgna Achillesa

Zacznijmy od tego, że choć uraz ścięgna Achillesa może dotknąć każdego, to jednak największe prawdopodobieństwo występuje wśród osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza uprawiających sport. Na liście szczególnie kontuzjogennych dyscyplin umieścimy piłkę nożną, koszykówkę, bieganie oraz całą gamę sportów lekkoatletycznych.

Co charakterystyczne, urazy ścięgna Achillesa najczęściej dotykają te osoby, które zaczęły uprawiać sport stosunkowo niedawno i bez odpowiedniego przygotowania. Takim klasycznym przykładem będzie mężczyzna w średnim wieku, który do tej pory był nieaktywny fizycznie, prowadził siedzący tryb życia, a nagle zaczyna biegać – robi to nieprawidłowo, czym znacząco zwiększa ryzyko doznania bolesnej i kłopotliwej kontuzji ścięgna Achillesa.

Pamiętajmy przy tym, że choć najbardziej znanym urazem związanym z tym ścięgnem jest jego zerwanie, to problematyczne mogą być również mniej poważne kontuzje w obrębie ścięgna piętowego, jak:

• nadwyrężenie,
  • przemęczenie,
  • zerwanie częściowe (naderwanie).

Czujesz ból Achillesa podczas treningu? Skorzystaj z konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Objawy uszkodzenia ścięgna Achillesa

Do typowych objawów kontuzji ścięgna piętowego zaliczymy:

• Ból i sztywność, szczególnie o poranku;
  • Ból w pięcie, który nasila się podczas chodzenia i biegania;
  • Silny ból ścięgna pojawiający się dzień po treningu;
  • Obrzęknięte okolice ścięgna Achillesa – obrzęk powiększa się w trakcie ćwiczeń i po treningu;

Są to objawy, które powinny już dać do myślenia i skłonić pacjenta do poddania się leczeniu oraz rehabilitacji ścięgna Achillesa. Zwłaszcza, że na wczesnym etapie z drobnymi urazami można sobie dość łatwo i szybko poradzić.

Natomiast bagatelizowanie symptomów uszkodzenia struktury ścięgna piętowego jest prostą drogą do tego, aby nabawić się poważnej kontuzji, jaką jest zerwanie Achillesa. Ta może już wymagać leczenia operacyjnego, które zawsze jest bardzo kłopotliwe i wydłuża powrót do pełnej sprawności.

Rehabilitacja metodą ARP to alternatywa dla leczenia operacyjnego w urazach Achillesa

Leczenie ścięgna Achillesa

Skupimy się tutaj na leczeniu w przypadkach drobnych kontuzji, kiedy nie doszło jeszcze do zerwania ścięgna. W takiej sytuacji najważniejsze jest wdrożenie leczenia zachowawczego, co oznacza po prostu konieczność przerwania treningu, aby ścięgno zdążyło się zregenerować. W cięższych przypadkach stosuje się unieruchomienie nogi w stawie skokowym, najlepiej przy pomocy ortezy lub bandaża elastycznego. Z takiego unieruchomienia korzystamy przez około 2-3 tygodnie.

Zawsze też wskazane jest poddanie się diagnostyce obrazowej. Zdjęcie RTG lub jeszcze lepiej rezonans magnetyczny pozwoli ocenić, jak poważny jest uraz. Często przy tej okazji wykrywa się tak zwaną ostrogę piętową, czyli zmianę w okolicy kości piętowej, która stanowi czynnik ryzyka zerwania ścięgna Achillesa.

Podstawą leczenia Achillesa jest rehabilitacja

Bez względu na to, z jakim rodzajem urazu Achillesa mamy do czynienia, zawsze należy poddać się specjalistycznej rehabilitacji. Nie musi ona być wcale uciążliwa, męcząca i długotrwała. Obecnie dysponujemy rozwiązaniami, które pozwalają przywrócić ścięgno piętowe do pełnej sprawności, odbudować jego strukturę, wzmocnić je, a tym samym zredukować ryzyko odnowienia się urazu.

Bez wątpienia najbardziej polecaną metodą rehabilitacji ścięgna Achillesa jest ARPwave, z której możesz skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave. To metoda która usuwa przyczynę kontuzji, którą zazwyczaj są przykurczone mięśnie dwugłowy uda i trójgłowy łydki. Likwidacja przykurczy powoduje, że tkanki szybko się goją. Dodatkowo gojenie jest przyspieszone przez elektrostymulację podnoszącą metabolizm  tkankach.

Zaletą ARP jest to, że rehabilitacji można się poddać od razu po doznaniu kontuzji, bez konieczności czekania kilku tygodni z usztywnionym stawem skokowym. Metoda nie wymaga od pacjenta żadnego wysiłku, a przy tym pozwala mu – po zakończeniu pełnego cyklu – wrócić do uprawiania sportu czy innych form aktywności. Bez bólu i ograniczeń.

Umów się na pierwszą, bez ryzyka, konsultację w Rehabilitacji ARPwave!

24 września 2020