Rehabilitacja stawu kolanowego – zanim zdecydujesz się na zabieg chirurgiczny

Staw kolanowy jest jednym z największych i najbardziej obciążonych stawów w ludzkim ciele. Z uwagi na wyjątkową złożoność jest bardzo podatny na różnego rodzaju urazy oraz schorzenia. Ból czy kłucie w kolanie to jedne z najczęstszych dolegliwości zgłaszanych przez pacjentów Rehabilitacji ARPwave. Taki problem może się pojawić w każdym wieku, zarówno u osób aktywnych, jak i biernych fizycznie.

W większości przypadków, o ile rozpoznanie nastąpi na relatywnie wczesnym etapie, z kontuzjami czy nawet zaawansowanymi deformacjami kolana można sobie poradzić metodami nieinwazyjnymi. Podstawą zawsze powinna być rehabilitacja stawu kolanowego, o czym więcej przeczytasz w naszym artykule.

Budowa i funkcje stawu kolanowego

Staw kolanowy składa się z kości udowej, piszczelowej i rzepki, połączonych przez więzadła i otoczonych torebką stawową. Ważną rolę w funkcjonowaniu stawu odgrywają także łąkotki, które obrazowo można porównać do amortyzatorów w samochodzie, jak i mięśnie oraz ścięgna, które zapewniają  stabilność i ruchomość stawu.

Tak skomplikowana budowa sprawia, że kontuzje stawu kolanowego należą do grupy najczęstszych urazów ortopedycznych. Można tutaj wspomnieć o takich kontuzjach jak naderwanie czy zerwanie więzadeł (np. ACL), uszkodzenie więzadła strzałkowego, uszkodzenie łąkotek, zerwanie torebki stawowej, entezopatia rzepki i wiele innych.

Wskazania do rehabilitacji stawu kolanowego

Rehabilitacja stawu kolanowego jest zalecana w każdym przypadku, w którym pacjent odczuwa dyskomfort czy jakiekolwiek ograniczenie w obrębie stawu, a jednocześnie uraz nie jest na tyle poważny, aby konieczne było wdrożenie leczenia operacyjnego.

Standardowymi sytuacjami, w których wprowadza się rehabilitację stawu kolanowego są:

1. Urazy sportowe - zwichnięcia, skręcenia, naderwania więzadeł (ACL, MCL) i uszkodzenia łąkotek.
  2. Choroby przewlekłe - zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów.
  3. Po operacji - artroskopie, rekonstrukcje więzadeł, osteotomie, endoprotezoplastyki itd.

Ból w kolanie? Nie ignoruj go! Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Metody rehabilitacji stawu kolanowego

Istnieje wiele metod stosowanych w ramach rehabilitacji stawu kolanowego. Wybór odpowiedniej zależy od przyczyny dolegliwości, stopnia urazu, wieku pacjenta oraz stopnia jego aktywności życiowej.

Do tych najpopularniejszych metod zaliczymy:

• Fizjoterapię manualną – można tutaj wymienić masaż, mobilizacje stawów i manipulacje, co ma na celu poprawienie ruchomości stawu, zmniejszenie bólu i obrzęku oraz przyspieszenie procesu naturalnej regeneracji tkanek.
  • Ćwiczenia terapeutyczne – czyli indywidualnie dobrane ćwiczenia, które stymulują mięśnie i tkanki tworzące staw kolanowy, mające na celu poprawę siły, elastyczności i wytrzymałości mięśni.
  • Elektroterapię – czyli stosowanie prądów o niskiej częstotliwości (TENS, NMES), co może zmniejszyć ból, poprawić krążenie krwi i przyspieszyć regenerację tkanek.
  • Kinezyterapia – czyli specjalne techniki tapingu, takie jak kinesiotaping, które pomagają w stabilizacji stawu, przyczyniając się do redukcji bólu.

Terapia ARP

Jedną z najskuteczniejszych metod rehabilitacji stawu kolanowego jest amerykańska ARP, czyli innowacyjna metoda wykorzystująca stymulację tkanek głębokich w celu aktywacji mięśni i przyspieszenia procesu gojenia.

Terapia ARP może być szczególnie skuteczna w przypadku rehabilitacji po urazach sportowych i operacjach, jak i przed zabiegami operacyjnymi, na przykład przed rekonstrukcją ACL.

Przekonaj się o skuteczności rehabilitacji stawu kolanowego metodą ARP!

Profilaktyka urazów kolana

Aby zminimalizować ryzyko urazów kolana, zwłaszcza wysiłkowych, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad.

Najważniejszą z nich jest aktywność fizyczna dopasowana do swoich możliwości i wieku. Warto udać się na konsultację w gabinecie rehabilitacji, gdzie profesjonalista pokaże najlepsze ćwiczenia wzmacniające mięśnie ud, łydek i pośladków, co pomaga w stabilizacji stawu kolanowego.

Przed wszelką aktywnością fizyczną należy pamiętać o rozgrzewce.

Bardzo ważna jest prawidłowa technika ćwiczeń. Jeśli zaczynasz uprawiać jakiś sport, to skorzystaj z pomocy profesjonalnego trenera.

Pamiętaj również o noszeniu odpowiedniego obuwia, które zapewnia amortyzację i wsparcie, co zmniejsza ryzyko urazów stawu kolanowego.

Rehabilitacja stawu kolanowego to jedna ze specjalizacji gabinetów Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Pomagamy pacjentom z nawet bardzo poważnymi urazami, przewlekłymi kontuzjami i zaawansowanymi deformacjami, w wielu przypadkach proponując alternatywę dla zabiegu chirurgicznego.

Już teraz umów się na pierwszą wizytę połączoną z konsultacją w wybranym gabinecie Rehabilitacji ARPwave.

Zajrzyj też do innych artykułów na blogu, z których dowiesz się m.in., co może oznaczać ból karku promieniujący do głowy, czym są dyskopatie szyjne oraz jakie są najczęstsze przyczyny bólu pleców.

27 maja 2024