Uszkodzenie więzadła strzałkowego kolana (LCL). Co trzeba o wiedzieć o tej kontuzji?

Urazy więzadeł należą do grupy najczęściej diagnozowanych kontuzji w obrębie stawów kolanowych. Więzadła, czyli struktury zbudowane z tkanki łącznej, charakteryzują się niską elastycznością, dzięki czemu mogą zapewniać stabilizację stawu. Z drugiej strony taka budowa sprzyja urazom więzadeł, głównie naciągnięciom, naderwaniom, a w skrajnym przypadku zerwaniom. Dojdzie do tego w momencie przekroczenia zakresu ruchu stawu, na przykład wykręcenia kolana, nadmiernego przeprostu itp.

Poza najczęstszymi kontuzjami więzadeł w obrębie stawu kolanowego, czyli naderwaniem lub zerwaniem więzadła krzyżowego ACL oraz naderwaniem lub zerwaniem więzadła pobocznego przyśrodkowego MCL, można wyróżnić także inną poważną kontuzję – uszkodzenie więzadła strzałkowego kolana (LCL). Bliżej przyglądamy się jej w naszym artykule.

Czym jest LCL?

Więzadło strzałkowe kolana, nazywane również więzadłem pobocznym bocznym, to jedno z więzadeł wspomagających staw kolanowych, stabilizujących jego strukturę i wyznaczających zakres ruchu. Podstawową funkcją LCL jest usztywnienie stawu kolanowego w pozycji wyprostowanej.

Dzięki sprawnym więzadłom strzałkowym unikamy problemu tzw. szpotawienia stawów kolanowych, co jest nie tylko defektem estetycznym, ale także czynnikiem znacząco zwiększającym ryzyko poważnych urazów kolan.

Kontuzje więzadła pobocznego strzałkowego nie są na porządku dziennym i występują stosunkowo rzadko, zwłaszcza u osób nieaktywnych fizycznie, nieeksploatujących nadmiernie swoich stawów kolanowych. Jest to jednak uraz, którego nie można wykluczyć w sytuacji, gdy pacjent uskarża się na ból w kolanie, niestabilność stawu i brak możliwości swobodnego chodzenia.

Problemy ze stawami kolanowymi? Sprawdź, jak skuteczna może być rehabilitacja metodą ARP!

Trzy stopnie uszkodzenia więzadła strzałkowego kolana

Do uszkodzenia więzadła LCL najczęściej dochodzi w wyniku jakiegoś urazu mechanicznego, gdy na staw kolanowy działa nadmierna siła skierowana w stronę bocznej ściany kolana – mówimy wówczas o tzw. szpotawieniu, czyli schodzeniu się kolan do środka. Do takiego urazu może dojść np. podczas uprawiania sportu, pracy fizycznej, wypadku komunikacyjnego etc.

Warto przy tym wiedzieć, że ta kontuzja jest klasyfikowana według trzech stopni, mianowicie:

Stopień I – jest to drobny uraz, nazywany wręcz mikrourazem, gdzie nie następuje tzw. wydłużenie więzadła pobocznego bocznego. Pacjent może się uskarżać na nadwrażliwość bocznej strony stawu kolanowego w momencie uciskania. Lekki ból może się również pojawiać na kłykciu bocznym kości udowej oraz w okolicach głowy kości strzałkowej.

Stopień II – w przypadku tego urazu dochodzi już do wydłużenia więzadła, ale bez jego przerwania. Struktury więzadła są uszkodzone w około 5%, co powoduje wyraźną nadwrażliwość uciskową i silniejszy ból, jak i miejscowy obrzęk.

Stopień III – tutaj mamy już do czynienia z poważną kontuzją, w przebiegu której doszło do przerwania więzadła strzałkowego kolana. Powoduje to wyraźną niestabilność stawu, silny ból i tkliwość kolana.

To warto wiedzieć

Powyższe objawy mogą również sugerować uszkodzenie więzadła ACL.

Zaznaczmy, że uszkodzenie więzadła pobocznego bocznego (LCL) często współwystępuje z innymi urazami w obrębie stawu kolanowego, włącznie z naderwaniem lub zerwaniem więzadła krzyżowego tylnego (PCL).

Kontuzja stawu kolanowego? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Postępowanie w przypadku uszkodzenia LCL

Procedura medyczna jest uzależniona od stopnia uszkodzenia więzadła. W przypadku mikrourazu, gdzie nie dochodzi do naruszenia struktur tkanki, wystarczy zwykły odpoczynek i kilkudniowe odciążenie stawu.

Drugi stopień urazu to idealne pole do poddania się leczeniu zachowawczemu, czyli przede wszystkim rehabilitacji. Ludzki organizm ma zdolność do tzw. samoleczenia, natomiast nie oznacza to, że należy zlekceważyć uraz i poczekać, aż objawy miną samoistnie. Nieprawidłowe zrośnięcie się struktur więzadła może powodować trwały dyskomfort, zwłaszcza podczas uprawiania sportu. Będzie to również czynnik ryzyka odnowienia się urazu, nawet z całkowitym zerwaniem więzadła.

W przypadku trzeciego stopnia kontuzji więzadła strzałkowego kolana, zalecane jest przeprowadzenie zabiegu rekonstrukcji tkanki, po którym pacjent bezwzględnie musi się poddać specjalistycznej rehabilitacji.

Rehabilitacja po uszkodzeniu LCL

Niezależnie od tego, czy mówimy tutaj o rehabilitacji prewencyjnej, mającej uchronić pacjenta przed zabiegiem operacyjnym, czy o rehabilitacji następującej po rekonstrukcji LCL, warto postawić na metodę ARP. Została ona sprawdzona w najbardziej wymagających warunkach, czyli w świecie zawodowego sportu.

ARP to połączenie stymulacji tkanek głębokich z prostymi ćwiczeniami, dzięki czemu możemy kompleksowo oddziaływać na uszkodzoną strukturę i przyspieszyć proces jej gojenia. Jednocześnie wzmacniamy inne struktury stawu oraz mięśnie, co minimalizuje ryzyko odnowienia się kontuzji.

Z rehabilitacji po uszkodzeniu więzadła strzałkowego kolana możesz skorzystać w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

28 sierpnia 2023