Entezopatia rzepki, czyli tzw. kolano skoczka. Czym jest ta kontuzja? Jak ją leczyć?

Ludzkie kolano jest bardzo skomplikowaną strukturą, która składa się nie tylko z samego stawu kolanowego, ale też m.in. ścięgien, więzadeł, torebki stawowej czy rzepki. Każdy z tych elementów, najczęściej pod wpływem przeciążenia, może ulec uszkodzeniu, co objawia się dyskomfortem, bólem, ograniczoną ruchomością kolana, a nawet uniemożliwia zachowanie mobilności. Szczególnym, choć wcale nie tak rzadkim przypadkiem, jest entezopatia rzepki (prawidłowo – entezopatia więzadła rzepki). Tę kontuzję potocznie określa się mianem „kolana skoczka”. Wyjaśniamy, na czym polega problem, skąd się bierze, jak go rozpoznać i – co najważniejsze – jak leczyć.

Czym jest entezopatia rzepki?

Entezopatia więzadła rzepki jest przewlekłym stanem zapalnym w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. W przebiegu urazu dochodzi do zapalenia ścięgna, które – za pośrednictwem rzepki – łączy mięsień czworogłowy uda z kością piszczelową.

Inne spotykane określenia na tę kontuzję, to „kolano skoczka”, tendinopatia więzadła rzepki czy tendinopatia rzepki.

Uraz może mieć różny stopień nasilenia. W ortopedii wyróżniamy cztery poziomy:

Faza I – ból pojawia się wyłącznie w trakcie obciążania kolana.

Faza II – ból pojawia się na początku treningu oraz zaraz po jego zakończeniu.

Faza III – ból utrzymuje się przez cały czas uprawiania aktywności fizycznej.

Faza IV – z powodu zlekceważenia wcześniejszych objawów dochodzi do naderwania lub zerwania więzadła rzepki.

Problemy z kolanami? Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Przyczyny entezopatii więzadła rzepki

Entezopatia rzepki to typowa kontuzja sportowa. Bardzo rzadko ulegają jej osoby nieaktywne fizycznie, nieuprawiające żadnego sportu. W grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim wyczynowi sportowcy oraz amatorzy, którzy uprawiają sporty wymuszające znaczne obciążenie stawu kolanowego.

Nieprzypadkowo entezopatię więzadła rzepki nazywa się „kolanem skoczka”. Odnosi się to do okoliczności, w jakich najczęściej dochodzi do urazu, czyli długotrwałego obciążania stawu kolanowego poprzez skakanie – czy to w trakcie uprawiania skoku w dal, wzwyż, biegania na dalekich dystansach czy gry w koszykówkę/siatkówkę/piłkę nożną.

To warto wiedzieć

Entezopatia więzadła rzepki jest jedną z najczęstszych kontuzji stawu kolanowego występujących u sportowców.

Do ogólnych przyczyn entezopatii rzepki możemy zaliczyć:

• Przeciążenie stawu kolanowego;
  • Zaburzenie równowagi mięśniowej (np. krótsza noga, skrócone mięśnie uda, wrodzone osłabienie więzadeł);
  • Wysokie ustawienie rzepki (powoduje to działanie większych sił na rzepkę);
  • Patologiczna fizjologia rzepki (przesuwanie się do zewnątrz);

Objawy entezopatii rzepki

Kontuzja jest stosunkowo łatwa do zdiagnozowania – wskazuje na nią umiejscowienie źródła bólu (w dolnej części rzepki). Lekarz ortopeda lub doświadczony rehabilitant nie będzie mieć problemu z rozpoznaniem urazu.

Leczenie entezopatii więzadła rzepki

Podstawą jest leczenie zachowawcze, czyli odciążenie kontuzjowanego kolana. Jeśli uraz został wywołany przez zbyt intensywny czy niepoprawnie wykonywany trening, to zaleca się zrobienie sobie minimum 6-tygodniowej przerwy od tej formy aktywności – na przykład gry w koszykówkę czy biegania.

Jeśli ból jest nieznośny, to można włączyć farmakoterapię – najlepiej w formie żelów z substancją przeciwbólową, do stosowania miejscowego, które zniwelują stan zapalny. W porozumieniu z lekarzem ortopedą lub rehabilitantem można również sięgnąć po specjalną opaskę stabilizującą rzepkę (nie warto jej natomiast kupować i stosować na własną rękę). Opcjonalnie można pomyśleć o tzw. tapingu, czyli plastrowaniu.

Docelowo natomiast najefektywniejszą formą leczenia entezopatii więzadła rzepki jest prawidłowo dobrana rehabilitacja. Ma ona na celu nie tylko przyspieszenie powrotu do pełnej sprawności, ale też wzmocnienie uszkodzonych struktur w stawie kolanowym, co zminimalizuje ryzyko odnowienia się urazu po ponownym rozpoczęciu treningów.

Na rehabilitację kolana metodą ARP zapraszamy do gabinetu Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie

Profilaktyka

Osoby ze zdiagnozowaną entezopatią więzadła rzepki, które nie są wyczynowymi sportowcami, powinny pamiętać o profilaktyce tej kontuzji. Wskazane jest unikanie sportów nadmiernie obciążających stawy kolanowe, w których wykonuje się wiele skoków – jak siatkówka, koszykówka czy piłka ręczna.

Nie trzeba natomiast całkowicie rezygnować ze sportu – wprost przeciwnie. Zaleca się natomiast wybór takich form aktywności, które są stosunkowo bezpieczne dla kolan i nie generują wysokiego ryzyka odnowienia się kontuzji. Można tutaj wymienić chociażby pływanie, rekreacyjną jazdę na rowerze, aquaaerobik, oczywiście gimnastykę.

Dodatkowo w ramach profilaktyki entezopatii rzepki należy pamiętać o regularnych ćwiczeniach, przede wszystkim tych wzmacniających mięśnie ud. Zalecamy konsultację z fizjoterapeutą lub ortopedą sportowym, którzy pokażą Ci odpowiednie ćwiczenia kompensujące zaburzenia równowagi mięśniowej.

02 maja 2023