Dyskopatie szyjne: czym są i jak sobie radzić z takim stanem?

Dyskopatie szyjne to ogólny termin odnoszący się do patologii w odcinku szyjnym kręgosłupa, które mają związek z przesunięciami krążków międzykręgowych. Wyróżniamy różne rodzaje dyskopatii, natomiast ich objawy są bardzo do siebie podobne, znacząco obniżając komfort życia, utrudniając codzienne funkcjonowanie i prędzej czy później zmuszając do poszukania profesjonalnej pomocy. Różnym rodzajom dyskopatii szyjnych przyglądamy się w naszym artykule.

Objawy dyskopatii szyjnych – sprawdź, czy możesz mieć ten problem

Dyskopatia szyjna jest schorzeniem, nad którym trudno byłoby przejść do porządku dziennego. Wywołuje ono nieprzyjemne objawy o różnym nasileniu. Zaliczamy do nich przede wszystkim:

• Nieznośny ból szyi, który ma charakter rozlany, co oznacza, że pacjent może mieć trudności ze wskazaniem jednego szczególnie bolesnego miejsca;
  • Ograniczona ruchomość szyi – w gabinetach Rehabilitacji ARPwave bardzo często gościmy pacjentów uskarżających się na efekt „zastygnięcia szyi” i braku możliwości poruszania głową, co oczywiście jest skrajnie niekomfortowe w codziennym życiu;
  • Osłabienie siły mięśniowej – i co ważne nie chodzi tylko o mięśnie szyi, ale także okolicznych części ciała, w tym ręki. W przebiegu dyskopatii szyjnej mogą wystąpić takie objawy jak np. mrowienie w dłoni, brak czucia w ręce, trudności z chwytaniem przedmiotów itp. Jest to niepokojący stan, który sugeruje poważniejszy problem neurologiczny.

Ważne:

Objawy dyskopatii szyjnej mogą przypominać z pozoru niewinne przewianie szyi, któremu bliżej przyglądaliśmy się w osobnym artykule na blogu ARPwave.

Ból szyi? Ograniczona ruchomość? Nie czekaj, aż samo minie! Umów się na konsultację ze specjalistą ARPwave!

Poznaj częste rodzaje dyskopatii szyjnych

Dyskopatie szyjne mogą mieć różne postaci, dlatego mówimy tutaj o grupie schorzeń bezpośrednio związanych z krążkami międzykręgowymi w odcinku szyjnym kręgosłupa. Można tutaj wyróżnić kilka rodzajów dyskopatii, które najczęściej diagnozujemy u naszych pacjentów:

1. Przepuklina szyjna – jest to zdecydowanie najczęstsza postać dyskopatii, gdzie dochodzi do przebicia się jądra miażdżystego dysku przez pierścień włóknisty, przez co wysunięty krążek międzykręgowy bezpośrednio uciska na nerwy. Wywołuje to bardzo silne dolegliwości, przede wszystkim ból szyi, który może promieniować do kończyny. Przepuklinie kręgosłupa szyjnego poświęciliśmy osobny artykuł na naszym blogu, do którego lektury gorąco zachęcamy.
  2. Wypuklina szyjna – od przepukliny odróżnia ją to, że nie dochodzi do przebicia się jądra miażdżystego przez zewnętrzną warstwę dysku, czyli pierścień włóknisty. Jest to zatem nieco delikatniejsza postać dyskopatii szyjnej, jednak także powodująca dolegliwości w postaci bólu i ograniczonej ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa.
  3. Zwyrodnienie dysku – jest to stan, do którego może doprowadzić wcześniejsze lekceważenie objawów wskazujących na degenerację dysku, czyli wypukliny i w końcu przepukliny szyjnej. Zwyrodnienie to poważne schorzenie, które prowadzi do ostrych dolegliwości bólowych oraz innych dokuczliwych objawów neurologicznych.

Nie lekceważ objawów dyskopatii szyjnej. Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie dyskopatii szyjnej – nie tylko operacja

Leczenie dyskopatii szyjnych zależy od rodzaju, nasilenia objawów i stopnia wpływu na jakość życia pacjenta. Może obejmować terapię zachowawczą (np. leczenie farmakologiczne, fizjoterapię, ćwiczenia rehabilitacyjne), jednak w bardziej zaawansowanych przypadkach często wymagana jest już interwencja chirurgiczna.

Właśnie dlatego tak ważne jest, aby nie przechodzić obojętnie nad objawami mogącymi sugerować dyskopatię odcinka szyjnego kręgosłupa, nie liczyć na to, że problem „sam minie” i jak najszybciej poszukać pomocy u specjalisty, który najpierw zdiagnozuje rodzaj i przyczynę dyskopatii, a następnie zaproponuje odpowiednią formę leczenia.

Rehabilitacja – od tego zawsze zaczynamy

Podstawową formą leczenia dyskopatii szyjnych zawsze powinna być rehabilitacja i to od niej warto zacząć, zanim ewentualnie zapadnie decyzja o leczeniu inwazyjnym (operacyjnym). Rehabilitacja jest zdecydowanie bezpieczniejsza i bardziej komfortowa dla pacjenta, oszczędzając długiej rekonwalescencji, a co najważniejsze – często przynosząc doskonałe rezultaty.

Jeśli dokucza Ci ból szyi, obserwujesz też u siebie inne niepokojące objawy mogące wskazywać na dyskopatię szyjną, to nie zwlekaj z umówieniem się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie, gdzie zaproponujemy Ci odpowiednią metodę terapii zachowawczej, określając również przybliżony czas leczenia.

Zachęcamy również do lektury innych artykułów poradnikowych przygotowanych przez zespół Rehabilitacji ARPwave, z których dowiesz się m.in., dlaczego warto skorzystać z rehabilitacji przed rekonstrukcją ACL, jakie są najczęstsze przyczyny bólu pleców, a także o czym może świadczyć ból w stawie biodrowym.

27 lutego 2024