Bóle łopatek: sprawdź, co może być tego przyczyną

Bóle łopatek to jedna z częściej zgłaszanych dolegliwości przez pacjentów gabinetów Rehabilitacji ARPwave. Nie ma tutaj jednej dominującej przyczyny. Może to być chociażby objaw przewiania lub np. konsekwencja urazu powodującego ból całych pleców, włącznie z łopatką. Pewne jest natomiast to, że nie należy przechodzić nad tym do porządku dziennego. Jeśli dokuczają Ci bóle łopatek, to poszukaj pomocy u specjalisty, wcześniej sprawdzając, jakie mogą być potencjalne źródła tej nieprzyjemnej dolegliwości. Po szczegóły zapraszamy do naszego artykułu.

Anatomia łopatek

Łopatki to kości łączące obojczyk z ramieniem. Pełnią kluczową funkcję w ludzkim organizmie, zapewniając ruchomość ramion i stabilizując górną część tułowia. Do łopatek przyczepione są mięśnie i ścięgna pozwalające na wykonywanie podstawowych ruchów, takich jak unoszenie, opuszczanie, rotacja czy przywodzenie ramion.

O bólu łopatek mówimy w momencie, gdy dolegliwość pojawia się i nasila właśnie podczas wykonywania tych ruchów, co najczęściej sygnalizuje przeciążenie, uraz ortopedyczny czy stan zapalny.

Typowe przyczyny bólu łopatek

Ból łopatek może mieć bardzo różne przyczyny, o czym regularnie przekonujemy się w gabinetach Rehabilitacji ARPwave. U pacjentów zgłaszających dyskomfort podczas ruchów ramionami diagnozujemy najróżniejsze problemy ortopedyczne, w tym przede wszystkim urazy przeciążeniowe i schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego.

Do najczęstszych przyczyn bólu w okolicy łopatek zaliczymy:

Przeciążenie

Bardzo często ból łopatek jest wynikiem przeciążenia mięśni, co może wynikać zarówno z przetrenowania, jak i z długotrwałego siedzenia w niewłaściwej pozycji czy też z wykonywania powtarzalnych, nieergonomicznych ruchów, jak np. unoszenie przedmiotów i układanie ich na półkach.

Urazy mechaniczne

Urazy, takie jak naciągnięcia, zwichnięcia czy złamania, są bardzo częstą przyczyną bólu łopatek. Dochodzi do nich nie tylko w wyniku uprawiania sportu, ale też podczas nieszczęśliwych upadków czy niepoprawnego, gwałtownego podnoszenia ciężkich przedmiotów.

Problemy w obrębie kręgosłupa

Ból łopatek może być związany z problemami w obrębie kręgosłupa, takimi jak przepuklina dysku, skolioza czy urazy kręgosłupa szyjna. Te schorzenia mogą powodować ucisk na nerwy, co prowadzi do bólu promieniującego aż do łopatek.

Schorzenia stawów

Choroby stawów, takie jak artretyzm czy zapalenie stawów, mogą powodować ból w okolicy łopatek. Stawy, które łączą obojczyk z łopatką i łopatkę z ramieniem, są szczególnie podatne na stany zapalne, mogące ujawnić się już w wieku średnim.

To jest ważne!

Ból w okolicy łopatki może również sugerować problemy z układem sercowo-naczyniowym, włącznie z zawałem serca! Jeśli ból pojawia się nagle, jest ostry i towarzyszy mu ucisk w klatce piersiowej, to należy pilnie zadzwonić pod numer alarmowy 112.

Nie lekceważ bólu łopatek – pomoc uzyskasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave

Diagnostyka

Diagnozowanie przyczyny bólu łopatek wymaga bardzo odpowiedzialnego i zaangażowanego podejścia ze strony lekarza. Niestety, wielu medyków, zwłaszcza POZ, bagatelizuje dolegliwości zgłaszane przez pacjentów, zrzucając je np. na karb wieku czy przemęczenia.

Aby ustalić rzeczywistą przyczynę bólu łopatek, należy przeprowadzić szereg badań, na czele z fizykalnym, podczas którego doświadczony terapeuta może wstępnie zdiagnozować potencjalne urazy ortopedyczne. Wskazane jest również przeprowadzenie badania obrazowego, najlepiej rezonansem magnetycznym lub tomografii komputerowej.

Ból łopatek? Zapraszamy na szczegółową diagnostykę do gabinetów Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie

Leczenie bólu łopatek jest oczywiście uzależnione od przyczyny dolegliwości. Jeśli – jak w większości przypadków – jest to objaw urazu ortopedycznego lub jakiejś innej patologii w układzie mięśniowo-szkieletowym, to podstawą terapii powinna być prawidłowo dobrana rehabilitacja, w tym fizjoterapia.

Celem rehabilitacji jest nie tylko wzmocnienie mięśni i innych struktur okalających łopatki, ale także wypracowanie prawidłowej postawy u pacjenta oraz zmiana jego nawyków życiowych, które zwiększają ryzyko tego typu dolegliwości – są to np. siedzący tryb życia, nieprawidłowa dieta, nadmierna masa ciała czy brak aktywności fizycznej.

Specjalistycznej pomocy w stanach bólowych, w tym w bólu łopatek, poszukaj w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Już teraz umów się na konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.

Zajrzyj też do innych artykułów na blogu, z których dowiesz się m.in., czym jest uszkodzenie więzadła strzałkowego kolana, jakie zalecamy techniki rehabilitacji po naciągnięciu mięśnia oraz jak poradzić sobie z bólem mięśni brzucha.

26 kwietnia 2024