Przewiane plecy - jak sobie z tym poradzić?

Wiele osób doświadczyło problemu, który potocznie określa się przewianiem lub zawianiem pleców. Nie jest to nic przyjemnego, w niektórych przypadkach może nawet zmusić do kilkudniowego leżenia w łóżku i regularnego przyjmowania środków przeciwbólowych. Czym z medycznego punktu widzenia jest przewianie pleców? Jak do tego dochodzi? Wreszcie: co warto zrobić, gdy ma się przewiane plecy? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Przewiane plecy – czym jest ta przypadłość?

O przewianiu pleców mówimy wtedy, gdy dochodzi do gwałtownego skurczu mięśni pleców w wyniku szoku termicznego. Najczęściej jest to spowodowane wystawieniem rozgrzanego i wilgotnego ciała na działanie niskiej temperatury czy silnego wiatru. Organizm reaguje na to skurczem, by szybko rozgrzać mięśnie, co z kolei może doprowadzić do osłabienia ich struktury i powstania niewielkich zgrubień nazywanych punktami spustowymi.

Przewianie pleców jest dość częstym problemem, podobnie zresztą jak chociażby przewianie szyi. Przyczyna w 99% przypadków leży po stronie człowieka, a konkretnie popełnionych przez niego błędów. Można tutaj wymienić:

• zbyt szybkie pozbywanie się odzieży, gdy zrobi się gorąco (organizm nie ma czasu, aby przystosować się do zmiany temperatury),
  • gwałtowne zdjęcie koszulki po wysiłku fizycznym w klimatyzowanym pomieszczeniu (np. siłownia),
  • wyjście z basenu przed dokładnym wysuszeniem ciała, często w mokrej koszulce,
  • odsłanianie dolnej partii pleców w wietrzny lub chłodny dzień,
  • kierowanie nawiewu klimatyzacji bezpośrednio na ciało,
  • stanie w przeciągu,
  • jazda z otwartą szybą w samochodzie,
  • spanie lub po prostu leżenie na podłodze, kostce brukowej, wychłodzonej murawie,
  • noszenie zbyt krótkich koszulek/sweterków.

Warto więc unikać tego typu zachowania, jeśli nie chcemy narazić się na przewianie pleców.

Nie lekceważ przewiania pleców! Skorzystaj z profesjonalnej rehabilitacji metodą ARPwave

Objawy przewiania pleców

Typowym objawem tej przypadłości jest silny ból pleców, który – w zależności od umiejscowienia – może być odczuwalny w odcinku krzyżowo-lędźwiowym kręgosłupa lub w okolicy łopatek oraz promieniować do karku.

Przewianie pleców często jest mylone z atakiem rwy kulszowej. Trzeba natomiast pamiętać, że oba problemy mogą być ze sobą powiązane. Gwałtowny skurcz mięśni przykręgosłupowych spowodowany szokiem termicznym nierzadko prowadzi do ucisku na nerw kulszowy. Tutaj objawem będzie nagłe wystąpienie ostrego, uniemożliwiającego chodzenie bólu, który promieniuje do pośladków oraz kończyny dolnej.

Aby upewnić się, czy mamy do czynienia „tylko” z przewianiem pleców, czy może z atakiem rwy kulszowej, warto przeprowadzić prosty test na objaw Laseque’a.

Objawem przewiania pleców jest jednak nie tylko ból. Wiele osób, które doświadczyło tej nieprzyjemnej przypadłości, zgłaszało także typowe symptomy przeziębienia, jak podwyższona temperatura, osłabienie, rozbicie, ból głowy, problemy z utrzymaniem koncentracji, złe samopoczucie.

Leczenie przewiania pleców

Nie jest to bardzo poważna przypadłość, dlatego zawsze warto zacząć od domowych sposobów. Podstawą jest odpoczynek i unikanie czynników wywołujących efekt przewiania – niskiej temperatury, przeciągu etc.

Dobrze sprawdzają się gorące okłady, do czego można wykorzystać termofor przykładany do pleców. Można również przyjąć niesteroidowe leki przeciwzapalne (najlepiej w formie rozgrzewającego żelu), wypić gorącą herbatę z cytryną i położyć się do łóżka pod kołdrę. Dolegliwości powinny ustąpić w ciągu 2-3 dni.

Niestety, nie zawsze się tak dzieje. Jeśli ból nie ustępuje, a wręcz się nasila, to można zacząć podejrzewać, że doszło do poważnego naruszenia struktury mięśni. W grę wchodzi również wspomniana wcześniej rwa kulszowa. W takiej sytuacji trzeba poszukać pomocy w gabinecie rehabilitacyjnym, który specjalizuje się w terapii uszkodzonych tkanek.

Męczą Cię przewiane plecy? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Dlaczego rehabilitacja po przewianiu pleców jest tak ważna?

Przewianie pleców jest często bagatelizowane. Większość osób wychodzi z błędnego założenia, że ta dolegliwość „sama minie”, skazując się tym samym na wiele dni cierpienia. Mało tego: osłabione mięśnie pleców, zwłaszcza przykręgosłupowe, mogą dawać o sobie znać jeszcze wiele tygodni po zaleczeniu przewiania i stanowić poważny czynnik ryzyka rwy kulszowej – to jedno z typowych powikłań po przewianiu pleców.

Aby uniknąć takiego scenariusza warto skorzystać z prawidłowo dobranej rehabilitacji. Jej celem jest rozbicie punktów spustowych, a przede wszystkim wzmocnienie osłabionych mięśni pleców. Nie tylko pozwala to szybko wrócić do pełnej sprawności, ale także minimalizuje ryzyko rozwoju patologii, w tym naderwania mięśni czy wysunięcia się dysku międzykręgowego i tym samym ataku rwy kulszowej.

W rehabilitacji przewiania pleców najlepiej sprawdza się amerykańska metoda ARP, z której możesz skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

22 czerwca 2021