Techniki rehabilitacji po naciągnięciu mięśnia. Jak przywrócić pełną sprawność?

Naciągnięcie mięśnia to dość powszechna kontuzja ortopedyczna. Większość z nas choć raz doznała uczucia bólu mięśniowego, który jest spowodowany stanem zapalnym, a bezpośrednio uszkodzeniem struktury mięśniowej np. w wyniku uprawiania sportu bez rozgrzewki, gwałtownego dźwignięcia ciężkiego przedmiotu czy przekroczenia możliwości fizycznych organizmu podczas treningu. Naciągnięcie nie jest bardzo poważnym urazem, co jednak nie oznacza, że można go zbagatelizować. W naszym artykule omawiamy popularne techniki rehabilitacji po naciągnięciu mięśnia, dzięki którym można przywrócić sobie pełną sprawność.

Jakie są objawy naciągnięcia mięśnia?

O naciągnięciu mięśnia mówimy wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia do 5% włókien mięśniowych. W takim przypadku mięsień nadal może pracować, natomiast sprawia to ból i jest sygnałem alarmowym dla organizmu, aby zaprzestać dalszego angażowania kontuzjowanej struktury. W przeciwnym razie uraz mógłby się pogłębić do stopnia naderwania lub wręcz zerwania mięśnia.

Typowymi objawami naciągnięcia mięśnia są:

• Kłujący, ostry ból w miejscu kontuzji;
  • Tkliwość mięśnia;
  • Ograniczona ruchomość ciała (np. kończyny);
  • Osłabiona siła mięśniowa;
  • Może pojawić się obrzęk;

Warto również wiedzieć, że najczęściej naciąganymi mięśniami są te w obrębie barków, pleców, szyi, ud, oraz mięśnie nad- i podgrzebieniowe.

Kontuzje mięśniowe wymagają rehabilitacji! Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Pierwsza pomoc

Zanim przejdziemy do technik rehabilitacji po naciągnięciu mięśnia, to wspomnijmy o zasadach postępowania bezpośrednio po doznaniu tej kontuzji. Najważniejsze jest to, aby w momencie pojawienia się ostrego bólu mięśniowego odciążyć tę strukturę, czyli np. przerwać wykonywane ćwiczenie.

Następnym krokiem jest zimny okład, który zapobiegnie obrzękowi i złagodzi ból. Pamiętajmy, aby worek z lodem czy np. paczkę mrożonych warzyw najpierw owinąć bawełnianym ręcznikiem, nie przykładając lodu bezpośrednio do skóry (grozi to miejscowym odmrożeniem).

W przypadku silnego bólu można sięgnąć po środek farmakologiczny, najlepiej w formie żelu do stosowania miejscowego – dobrze sprawdzi się tutaj żel z ibuprofenem czy ketoprofenem, który można kupić w każdej aptece.

Problemy mięśniowe? Przekonaj się o skuteczności rehabilitacji metodą ARP!

Gdy ból nie ustępuje

Jeśli po kilku dniach od doznania kontuzji nadal występuje silny ból mięśnia, a obrzęk się powiększa, to czas zgłosić się do lekarza. Konieczne może być przeprowadzenie badania obrazowego – zwykle wystarczy USG.

W badaniu lekarz-ortopeda może określić stopień uszkodzenia włókien mięśniowych. Przy takich kontuzjach stosuje się leczenie zachowawcze, które może trwać od kilkunastu dni do nawet kilku tygodni. Aby je przyspieszyć warto poddać się rehabilitacji kontuzjowanego mięśnia.

Podstawowe techniki rehabilitacji

Wiele osób niestety bagatelizuje naciągnięcie mięśnia i gdy tylko ból mija (zwykle po 2-3 dniach) wraca do normalnej aktywności, nie zdając sobie sprawy, że włókna mięśniowe wciąż mogą być uszkodzone.

Aby przyspieszyć ich regenerację konieczne jest poddanie się rehabilitacji. Stosuje się tutaj takie techniki, jak:

• Kinesiotaping (specjalne taśmy pozwalają odciążyć mięsień i częściowo wyłączyć go z zaangażowania w pracę np. kończyny);
  • Terapia manualna, czyli stymulowanie uszkodzonej struktury i pobudzanie naturalnego procesu regeneracyjnego;
  • Masaż tkanek głębokich;
  • Masaż poprzeczny;

Dodatkowo wskazane jest samodzielne wykonywanie ćwiczeń wzmacniających i stabilizujących mięsień, na początek jedynie pod obciążeniem własnego ciała, ze stopniowym wprowadzaniem niewielkich obciążeń, aż do przywrócenia pełnej sprawności i odzyskania wcześniejszej siły mięśniowej.

Rehabilitacja po naciągnięciu mięśnia? Zapraszamy do gabinetów Rehabilitacji ARPwave!

Rehabilitacja metodą ARP

ARP to opracowana w Stanach Zjednoczonych metoda rehabilitacji, która początkowo była stosowana wyłącznie w świecie zawodowego sportu. Przynosiła na tyle dobre efekty, że w końcu wprowadzono ją również do oferty klinik i gabinetów rehabilitacji zajmujących się „cywilnymi” pacjentami. Jest refundowana w kilkunastu stanach USA.

Metoda ta polega na kompleksowym oddziaływaniu na uszkodzoną strukturę, z jednej strony poprzez stymulowanie mięśnia, a z drugiej proste ćwiczenia fizyczne. Takie podejście przynosi bardzo dobre i co ważne szybkie rezultaty. ARP stanowi jedną z najskuteczniejszych metod zachowawczego leczenia kontuzji ortopedycznych, nie tylko mięśniowych, ale też stawowych, kostnych, więzadłowych, powięziowych itd.

ARP to metoda specjalistycznej rehabilitacji stosowana w przypadkach naciągnięcia mięśnia, która nie tylko pozwala szybko usunąć stan zapalny i przywrócić pełną sprawność mięśniową, ale także wzmocnić struktury i tym samym zminimalizować ryzyko ponownego doznania kontuzji.

Z rehabilitacji metodą ARP możesz skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Już teraz umów się na pierwszą wizytę w dogodnym dla Ciebie terminie.

26 lipca 2023