Zerwanie bicepsa - przyczyny, objawy i postępowanie

Kontuzje mięśniowe to chleb powszedni naszych rehabilitantów, którzy każdego dnia przyjmują pacjentów z takimi urazami w gabinetach Rehabilitacji ARPwave. Choć przyczyny są różne, to najczęściej do takich kontuzji dochodzi w wyniku nieumiejętnego uprawiania sportu, przekraczania swoich możliwości fizycznych lub urazów mechanicznych.

Szczególnie kłopotliwym urazem mięśniowym jest zerwanie bicepsa. To naprawdę poważna kontuzja, która może nieść ze sobą długotrwałe konsekwencje zdrowotne i życiowe, m.in. utrudniając powrót do uprawiania sportu. Na szczęście wiemy, jak sobie z tym poradzić, a po szczegóły zapraszamy do naszego artykułu.

Co to za kontuzja?

Zerwanie mięśnia bicepsa to uraz, który polega na przerwaniu struktury mięśnia na całej długości. Uszkodzeniu ulegają również naczynia krwionośne i nerwy, co odróżnia zerwanie od znacznie mniej kłopotliwego naderwania czy naciągnięcia mięśnia.

Biceps, czyli mięsień dwugłowy ramienia, to duży mięsień składający się z głowy krótkiej i długiej, które łączą się w jedną strukturę. Biceps jest odpowiedzialny za zginanie łokcia oraz obracanie przedramienia (tzw. supinację), będąc jednym z najważniejszych mięśni z punktu widzenia ruchów funkcjonalnych, takich jak podnoszenie przedmiotów.

Przyczyny zerwania mięśnia bicepsa

Zerwanie bicepsa nie jest bardzo częstą kontuzją, natomiast sukcesywnie odnotowujemy wzrost liczby pacjentów zgłaszających się do naszych gabinetów z objawami tego urazu. Prawdopodobnie wynika to z mody na uprawianie sportu (co oczywiście się chwali), natomiast problem polega na tym, że wiele osób robi to bez głowy, ad hoc, przekraczając możliwości swojego organizmu.

I właśnie przeciążenie, np. podczas podnoszenia ciężarów, jest najczęstszą przyczyną zerwania bicepsa. Do tej kontuzji dochodzi również w następstwie przewlekłego stanu zapalnego (często spowodowanego intensywnymi treningami) lub nagłego obciążenia mięśnia np. podczas dźwignięcia ciężkiego przedmiotu.

Problemy z bicepsem? Zapraszamy do gabinetów Rehabilitacji ARPwave!

Objawy zerwania mięśnia bicepsa

Kontuzja ta objawia się silnym bólem poprzedzonym charakterystycznym trzaskiem, który towarzyszy zerwaniu tkanek mięśniowych. Następnie pojawia się krwotok wewnętrzny, czego skutkiem jest wystąpienia krwiaka.

Charakterystycznym objawem kontuzji jest wyraźna asymetria między uszkodzonym a zdrowym mięśniem. Dodatkowo kontuzjowana osoba praktycznie traci kontrolę nad mięśniem, nie mogąc go napiąć ani rozciągnąć, czyli de facto nie jest w stanie korzystać z ramienia.

O zerwaniu mięśnia bicepsa może również świadczyć tzw. objaw Papaya, gdzie przy napięciu bicepsa mięsień uwidacznia się tylko w części dystalnej (dalszej) ramienia.

Zerwanie a naderwanie

Naderwanie mięśnia bicepsa to nic innego jak częściowe przerwanie ciągłości ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia. Może to być spowodowane upadkiem na wyprostowaną rękę, dźwiganiem zbyt ciężkich przedmiotów lub przewlekłym przeciążaniem. Jest to lżejsza postać kontuzji, która zwykle nie wymaga interwencji chirurgicznej, natomiast zdecydowanie wskazane jest tutaj poddanie się rehabilitacji w celu przyspieszenia rekonwalescencji.

Co zrobić w przypadku zerwania bicepsa?

Pierwszym krokiem jest zaprzestanie wykonywania czynności, która spowodowała uraz. Warto zastosować zimny okład, co ma na celu zniwelowanie obrzęku i przyniesienie choć częściowej ulgi w bólu. Następnie zgłaszamy się do lekarza pierwszego kontaktu lub bezpośrednio na szpitalny oddział ratunkowy – to drugie jest niezbędne, jeśli poza bólem występują także inne niepokojące objawy, jak np. całkowita utrata kontroli nad kontuzjowanym ramieniem.

Leczenie

Wybór metody leczenia po zerwaniu mięśnia bicepsa zależy przede wszystkim od zakresu urazu, wieku pacjenta oraz tego, czy i jak szybko zamierza wrócić do uprawiania sportu. Zabieg chirurgiczny zawsze należy traktować jako ostateczność. Jest to natomiast standardowa metoda w przypadku urazów zawodowych sportowców.

U osób uprawiających sport jedynie na poziomie amatorskim czy nieaktywnych, zwykle wystarczające są zachowawcze metody leczenia, na czele z rehabilitacją, gdzie wykorzystuje się różne techniki, m.in. manipulacje mięśniowo-powięziowe, terapię manualną oraz fizykoterapię.

Wypróbuj metodę ARP i przyspiesz powrót do zdrowia po kontuzji bicepsa

Podsumowanie

Zerwanie mięśnia bicepsa to bardzo poważna kontuzja, której nie należy lekceważyć, zwłaszcza w młodym wieku, kiedy nadal potrzebujemy w 100% sprawnego ciała. Ten uraz wymaga natychmiastowej interwencji medycznej, choć nie zawsze konieczna jest operacja.

Dobrze dobrana i – co kluczowe – wcześnie rozpoczęta rehabilitacja bicepsa może przynieść bardzo dobre efekty, włącznie z przywróceniem pełnej funkcjonalności mięśnia, umożliwiając powrót do normalnego trybu życia i wcześniejszych aktywności, również sportowych.

Już teraz zapraszamy do umówienia się na pierwszą wizytę w wybranym gabinecie Rehabilitacji ARPwave. Nasi specjaliści czekają na Ciebie w gabinetach w Warszawie i Konstancinie.

Zachęcamy również do lektury innych artykułów poradnikowych, w których eksperci Rehabilitacji ARPwave dzielą się swoim doświadczeniem, wiedzą i opisują szczególnie interesujące przypadki ze swojej praktyki medycznej. Dowiedz się np., czym dokładnie jest zwichnięta kostka (i czym się różni od skręcenia stawu skokowego), na czym polega osteotomia kości piszczelowej oraz co może być przyczyną bólu łopatek.

31 lipca 2024