Woda w kolanie - przyczyny, objawy, rehabilitacja

Tak zwana „woda w kolanie” nie jest terminem medycznym, ale potocznym określeniem na stan, w którym w okolicy stawu kolanowego gromadzi się nadmiar płynu. Poprawnie należy tutaj mówić o wysięku stawowym. Woda w kolanie nie zawsze oznacza, że doszło do poważnego urazu, choć z pewnością nie należy bagatelizować tego objawu, o czym więcej przeczytasz w naszym artykule.

Przyczyny wody w kolanie

Woda w kolanie może być spowodowana wieloma problemami ortopedycznymi, ale też być wynikiem choroby przewlekłej. Do najczęstszych przyczyn tego niepokojącego objawu zaliczymy:

• Urazy i kontuzje ortopedyczne, w tym skręcenie czy zwichnięcie stawu kolanowego;
  • Uszkodzenia więzadeł – pojawienie się wody w kolanie może być wynikiem uszkodzenia więzadeł, w tym więzadła krzyżowego przedniego (ACL) czy więzadła pobocznego;
  • Skręcenia i naderwania ścięgien, zwłaszcza ścięgna rzepki;
  • Choroby stawów – tutaj najczęstszą przyczyną jest artretyzm (reumatoidalne zapalenie stawów), co prowadzi do uszkodzenia chrząstki stawowej i gromadzenia się płynu w obrębie stawu kolanowego;
  • Inne schorzenia – na przykład dna moczanowa, w przebiegu której dochodzi do nagromadzenia się kryształów moczanu sodu w stawie kolanowym, co może wywołać stan zapalny i być przyczyną wysięku kolana;
  • Zakażenia bakteryjne lub wirusowe;
  • Choroba zwyrodnieniowa stawów;
  • Czynniki mechaniczne i biomechaniczne, czyli głównie wady postawy lub nieprawidłowa biomechanika stawu kolanowego podczas uprawiania sportu;
  • Nadmierne obciążenie – woda w kolanie to częsty objaw przeciążenia stawu kolanowego, co jest standardem u osób uprawiających sport bez odpowiedniego przygotowania i stosujących złą technikę np. biegu.

Problemy ze stawem kolanowym? Umów się na konsultację ze specjalistą Rehabilitacji ARPwave!

Objawy wody w kolanie

Zwykle pierwszym symptomem sugerującym, że coś złego dzieje się w obrębie stawu kolanowego, jest ból kolana. Jeśli ten utrzymuje się przez dłuższy czas, w dodatku niezależnie od podejmowanych aktywności, a przy tym pojawia się wyraźny obrzęk (kolano jest powiększone, napięte, gorące), to nie należy dłużej zwlekać z wizytą u lekarza.

Objawami wody w kolanie są także:

• Ograniczenie ruchomości stawu kolanowego;
  • Sztywność stawu, szczególnie o poranku, po dłuższym leżeniu czy siedzeniu, kiedy to staw wymaga każdorazowego „rozruszania”;
  • Zaczerwienienie skóry wokół stawu kolanowego;
  • Podwyższona temperatura ciała.

Diagnostyka

Samo pojawienie się wody w kolanie nie pozwala jeszcze na postawienie diagnozy. Jak widzisz, może to być objaw szeregu chorób i dolegliwości, w tym zupełnie ze sobą niezwiązanych.

Jeśli kolano wraca do normalnego stanu po kilku dniach odpoczynku, to może to sugerować, że wysięk ma związek z przeciążeniem stawu kolanowego. Jeśli jednak objaw ten utrzymuje się przez dłuższy czas, a do tego występują objawy towarzyszące, szczególnie nieznośny ból, w tym kłucie w kolanie, to nie ma co zwlekać z wizytą u lekarza.

Zdiagnozowanie przyczyny wody w kolanie może wymagać przeprowadzenia szeregu badań, w tym RTG, USG, a najlepiej rezonansem magnetycznym. Inne badania są zależne od wieku pacjenta i zebranego przez lekarza wywiadu środowiskowego i mogą mieć związek z np. podejrzeniem dny moczanowej.

Wskazane jest także pobranie próbki płynu stawowego do analizy, która pozwala określić, czy płyn ma charakter krwisty, surowiczy czy ropny.

Leczenie i rehabilitacja

Sama woda w kolanie nie jest chorobą, dlatego wybór ścieżki leczenia jest uzależniony od rzeczywistej przyczyny objawu. Zwykle na początek zaleca się odpoczynek i odciążenie stawu. Jeśli pacjent uskarża się na ból, to lekarz może zalecić przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, na przykład ibuprofenu czy diklofenaku. W przypadku silnego stanu zapalnego często przeprowadza się iniekcje kortykosteroidów bezpośrednio do stawu.

Leczenie chirurgiczne to ostateczność i wchodzi w grę wyłącznie wtedy, gdy doszło do poważnego urazu stawu kolanowego, co spowodowało pojawienie się wody w kolanie. Przykładami najczęściej przeprowadzanych zabiegów w obrębie stawu kolanowego są artroskopia kolana oraz rekonstrukcja np. więzadeł czy łąkotki.

Z wieloma dolegliwościami będącymi przyczyną bólu w kolanie można sobie poradzić metodami zachowawczymi i mamy tutaj na myśli rehabilitację. Jeśli nie doszło do poważnego uszkodzenia struktur stawu kolanowego, na przykład zerwania ACL, to zawsze warto podjąć próbę usunięcia patologii w sposób nieinwazyjny. Z doświadczeń pacjentów gabinetów Rehabilitacji ARPwave wynika, że odpowiednio dobrana rehabilitacja może przynieść znakomite, trwałe efekty, oszczędzając przy tym bólu i długiego powrotu do zdrowia po zabiegu chirurgicznym.

Już teraz umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie

Rehabilitacja stawu kolanowego ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla usunięcia bieżących problemów ortopedycznych, ale też dla przywrócenia sprawności stawu i zminimalizowania ryzyka nawrotu kontuzji. W przypadku osób starszych dobrze dobrana metoda rehabilitacji może realnie podnieść komfort codziennego życia i dać szansę na zachowanie samodzielności.

30 czerwca 2024