Łokieć tenisisty - dlaczego nie można lekceważyć tej kontuzji?

Łokieć tenisisty to jedna z najczęstszych kontuzji wysiłkowych diagnozowanych w obrębie stawu łokciowego. Jednocześnie jest to powszechnie lekceważony uraz – ale tylko do czasu. U wielu osób problem ten pogłębia się do tego stopnia, że niemożliwe jest normalne funkcjonowanie, wykonywanie podstawowych czynności czy kontynuowanie pracy zawodowej. Aby tego uniknąć należy skorzystać z profesjonalnej rehabilitacji, najlepiej jeszcze na etapie, gdy objawy łokcia tenisisty są stosunkowo mało dokuczliwe.

Czym jest łokieć tenisisty?

O łokciu tenisisty mówimy wtedy, gdy dochodzi do przeciążenia jednostronnego mięśni ramienia i przedramienia (nazywanych prostownikami), co prowadzi do patologicznych zmian w budowie włókien kolagenowych ścięgien.

Co ciekawe, choć nazwa tej kontuzji nawiązuje do zawodowych tenisistów, to w rzeczywistości nie stanowią oni największej grupy pacjentów (statystycznie uraz dotyka tylko co dziesiątego gracza). O wiele częściej na tę kontuzję uskarżają się osoby wykonujące stale tę samą czynność obciążającą mięśnie prostowników, a więc:

• osoby pracujące przy biurku (używające myszki komputerowej, zwykle nieergonomicznej),
  • zawodowi pisarze, copywriterzy, graficy komputerowi i programiści,
  • pracownicy fizyczni, dźwigający ciężkie przedmioty,
  • kierowcy zawodowi (opieranie łokcia na podłokietniku, prowadzenie samochodu jedną ręką),
  • osoby ćwiczące na siłowni, wykonujące wciąż te same ćwiczenia na mięśnie ramienia i przedramienia (np. podnoszenie hantli, sztangi).

Więcej o przyczynach i genezie łokcia tenisisty można przeczytać w osobnym artykule na naszym blogu.

Masz lub podejrzewasz łokieć tenisisty? Umów się na pierwszą wizytę w wybranym gabinecie Rehabilitacji ARPwave

Objawy łokcia tenisisty są trudne do zbagatelizowania

Samodzielne zdiagnozowanie łokcia tenisisty nie stanowi wielkiego problemu. Zwykle objawy są na tyle swoiste, że wystarczy kilka minut spędzonych w Internecie, aby zyskać niemal pewność co do rodzaju doznanej kontuzji. Oczywiście zawsze powinien to potwierdzić lekarz ortopeda lub doświadczony fizjoterapeuta.

Podstawowym objawem łokcia tenisisty jest silny ból podczas obracania przedramienia – wyczuwa się go po zewnętrznej stronie stawu łokciowego oraz w nadgarstku. Ból może też promieniować do palców.

W takiej sytuacji warto poszukać źródła bólu – będzie nim niewielki punkt umiejscowiony po zewnętrznej stronie stawu łokciowego. Naciśnięcie tego punktu spotęguje ból (stanie się trudny do zniesienia), natomiast przytrzymanie przez kilka do kilkunastu sekund powinno przynieść częściową ulgę.

Łokieć tenisisty można zdiagnozować przy pomocy dwóch popularnych testów: Thomsona oraz Milla. Oba dokładnie opisaliśmy w jednym z artykułów na naszym blogu, do którego lektury zachęcamy każdą osobę podejrzewającą tę kontuzję u siebie.

Nie żyj z bólem. Skorzystaj z rehabilitacji amerykańską metodą ARP

„Samo przejdzie”? Nie licz na to…

Brak czasu, umiarkowany ból, niechęć do lekarzy, okazywanie osobliwie pojmowanego męstwa – to najczęstsze powody, dla których osoby ewidentnie mające łokieć tenisisty nic z tym nie robią. Ewentualnie poprzestają na stosowaniu żelów przeciwbólowych, robieniu zimnych i ciepłych okładów czy okazjonalnym przyjmowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych. To droga donikąd.

Faktem jest, że z łokciem tenisisty można przez długi czas w miarę normalnie żyć. Przyzwyczajenie się do bólu i unikanie potęgujących go czynności to standard w przypadku tej kontuzji. Trzeba natomiast podkreślić, że takie postępowanie jest skrajnie nieodpowiedzialne i może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne.

Obowiązuje tutaj prosta zasada: jeśli dziś nie masz czasu na poddanie się profesjonalnej rehabilitacji, to będziesz musiał znaleźć ten czas już wkrótce – z tą różnicą, że za kilka czy kilkanaście miesięcy leczenie będzie znacznie dłuższe, bardziej uciążliwe i zmusi Cię do zaprzestania aktywności życiowej i zawodowej.

Powikłaniami zlekceważonego łokcia tenisisty są m.in.:

• skrajne osłabienie siły mięśni przedramienia – przez co pacjent nie jest w stanie np. unieść kubka kawy do ust,
  • uszkodzenie nerwów (grozi nawet częściowym inwalidztwem),
  • uszkodzenie naczyń krwionośnych,
  • paraliż kończyny,
  • ograniczenie ruchomości w stawie łokciowym.

Wniosek? Bagatelizowanie łokcia tenisisty prędzej czy później się zemści i może się skończyć nawet koniecznością poddania się zabiegowi operacyjnemu, co zmusi Cię do przerwania pracy na wiele tygodni.

Przyznasz zatem, że lepiej jest skorzystać ze specjalistycznej rehabilitacji już w momencie wystąpienia pierwszych objawów, która może być prowadzona równolegle z aktywnością zawodową (konieczne będzie tylko odciążenia stawu łokciowego i przedramienia, chociażby poprzez stosowanie ergonomicznej myszki i klawiatury czy unikanie dźwigania ciężkich przedmiotów).

Z rehabilitacji łokcia tenisisty skorzystasz w wybranym gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie. Skontaktuj się z nami i umów się na wizytę w pierwszym dostępnym terminie.

01 listopada 2022