Test na łokieć tenisisty - na czym to polega?

Określenie „łokieć tenisisty” jest bardzo obrazowe, ale również mocno nieprecyzyjne. Mówimy tutaj o kontuzji wysiłkowej, na którą tak naprawdę dość rzadko uskarżają się osoby uprawiające tenis. Znacznie częściej przytrafia się ona tym, którzy nigdy w życiu nie trzymali rakiety. Czym dokładnie jest ta kontuzja? Jakie daje objawy? Na czym polega test na łokieć tenisisty? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Co to jest łokieć tenisisty?

Mamy tutaj do czynienia z kontuzją, w której przebiegu dochodzi do uszkodzenia struktur okalających staw łokciowy w wyniku długotrwałego przeciążania ręki. Co ciekawe, jest to skutek intensywnego wykonywania ruchów nadgarstkiem, a nie samym stawem łokciowym.

Właśnie dlatego największą grupę pacjentów, u których diagnozuje się łokieć tenisisty, stanowią osoby mające pracę biurową – przez wiele godzin dziennie wykonujące swoje obowiązki służbowe przed komputerem, intensywnie korzystające z klawiatury i myszki etc. Można tutaj wymienić pisarzy, księgowych, copywriterów, programistów, analityków itd.

Drugą grupę stanowią osoby wykonujące zawodowo różnego rodzaju prace precyzyjne, wymagające korzystania ze śrubokręta, wkrętaka, elektronarzędzi etc.

Prowadzi to do powstawania mikrourazów ścięgien i przyczepów w okolicy kłykcia bocznego kości ramiennej oraz do uszkodzenia włókien kolagenowych ścięgien.

Objawy łokcia tenisisty

Podstawowym objawem i najczęstszym powodem, dla którego pacjenci zgłaszają się do lekarza, jest nieznośny ból w okolicy bocznej stawu łokciowego. Pojawia się on i nasila podczas pracy przy biurku, chwytania różnych przedmiotów, prostowania nadgarstka czy odwracania przedramienia.

Skutkiem tej kontuzji jest nie tylko dyskomfort, ale też ograniczenie sprawności fizycznej, co jest szczególnie kłopotliwe dla osób uprawiających sport, wykonujących prace ogrodowe czy właśnie intensywnie korzystających z klawiatury komputerowej.

Charakterystycznym objawem łokcia tenisisty jest również poranna sztywność stawu łokciowego.

Nie męcz się z bólem łokcia. Skorzystaj z profesjonalnej rehabilitacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Metody diagnostyczne, czyli popularne testy na łokieć tenisisty

Wstępne postawienie diagnozy wskazującej na to, że rzeczywiście możemy cierpieć na łokieć tenisisty, jest możliwe przy pomocy dwóch prostych testów. Omawiamy je poniżej.

1. Test Thomsona – aby przeprowadzić ten test należy wyprostować rękę w łokciu, ustawić nadgarstek w delikatnym wyproście, a palce dłoni zacisnąć w pięść. Następnie osoba testująca chwyta nadgarstek pacjenta od strony dłoniowej jedną ręką, a drugą obejmuje pięść. Pacjent próbuje wykonać ruch prostowania nadgarstka. Jeśli wyczuje ból w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej oraz od strony mięśni prostowników nadgarstka, to jest to sygnał mogący świadczyć o łokciu tenisisty.
  2. Test Milla – wykonanie tego testu zaczynamy od zgięcia ręki w stawie łokciowym i wyprostowania nadgarstka. Następnie osoba przeprowadzająca badanie jedną ręką chwyta staw łokciowy, a drugą obejmuje dalszą część przedramienia. Pacjent próbuje odwrócić przedramię, siłując się z terapeutą. Jeśli pojawi się ból w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej oraz prostowników, to może to wskazywać właśnie na łokieć tenisisty.

Oba testy są bardzo pomocne na wstępnym etapie diagnozowania łokcia tenisisty, natomiast nie pozwalają z całą pewnością potwierdzić lub wykluczyć tej kontuzji. W tym celu niezbędne jest poddanie się badaniu obrazowemu – USG lub rezonansem magnetycznym. To pozwoli ocenić, czy rzeczywiście mamy do czynienia z łokciem tenisisty, czy może z innym schorzeniem.

Podejrzewasz u siebie łokieć tenisisty? Diagnozę poznasz w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Łokieć tenisisty – co teraz?

Jeśli wiesz już, że masz łokieć tenisisty, to przede wszystkim nie możesz tego bagatelizować. Nawet osoby nieaktywne fizycznie mogą odczuwać z tego powodu poważny dyskomfort, głównie ból w okolicy stawu łokciowego, który nasila się podczas pracy przy biurku, pracy w ogrodzie, zabawy z dziećmi etc.

Najważniejsze jest to, aby jak najszybciej poddać staw łokciowy specjalistycznej rehabilitacji. Wczesne rozpoczęcie leczenia skróci okres powrotu do pełnej sprawności. Niestety, w gabinetach Rehabilitacji ARPwave bardzo często gościmy pacjentów, którzy po pomoc zgłosili się dopiero po… kilku latach od pojawienia się pierwszych objawów łokcia tenisisty.

Tę patologię można usunąć metodami nieinwazyjnymi. Zdecydowanie najlepszym wyborem jest prawidłowo dobrana forma rehabilitacji. W leczeniu łokcia tenisisty doskonale sprawdza się amerykańska metoda ARP, która łączy w sobie stymulację uszkodzonych tkanek (łagodzenie stanu zapalnego, przyspieszenie naturalnych procesów odbudowy) oraz ćwiczenia wzmacniające. Takie kompleksowe działanie na kontuzjowany staw nie tylko przyspiesza proces leczenia, ale także minimalizuje ryzyko nawrotu.

Z takiej formy rehabilitacji skorzystasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Już teraz zapraszamy do bezpośredniego kontaktu i umówienia się na pierwszą wizytę.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że łokieć tenisisty jest często mylony z łokciem golfisty. Choć nazwy obu schorzeń są do siebie podobne, to w rzeczywistości mamy tutaj do czynienia z zupełnie innymi kontuzjami. O łokciu golfisty przeczytaj w osobnym artykule poradnikowym na naszej stronie.

29 marca 2022