Ból pośladka? Częstą przyczyną jest przykurcz mięśni pośladkowych

Nie wszyscy wiedzą, że w ludzkich pośladkach znajdują się struktury mięśniowe. Pełnią one bardzo ważną funkcję ruchu, umożliwiając nam swobodne chodzenie i wykonywanie wielu innych czynności dnia codziennego. Ból pośladka nie zawsze jest spowodowany urazem (np. stłuczeniem). Przyczyny przewlekłego bólu można szukać w przykurczu mięśni pośladkowych oraz stosunkowo częstym zespole mięśnia gruszkowatego. Temu zagadnieniu bliżej przyglądamy się w naszym artykule.

Co trzeba wiedzieć o mięśniach pośladkowych?

Mięśnie pośladkowe to struktury bezpośrednio opasające staw biodrowy. Można je podzielić na dwie podstawowe grupy:

1. Mięsień pośladkowy mniejszy i średni – odpowiada za odwodzenie w stawie biodrowym.
  2. Mięsień pośladkowy większy – odpowiada za przeprost w stawie biodrowym.

Gdy mięśnie pośladkowe pracują prawidłowo i nie występują w nich żadne zaburzenia, to możemy nawet nie odczuwać ich obecności w swoim ciele. Pierwszym sygnałem alarmowym jest natomiast ból pośladka. Może on świadczyć o przykurczu, czyli nadmiernym napięciu mięśni.

W tym miejscu warto wspomnieć, że ból pośladka jest jedną z najczęściej lekceważonych dolegliwości. Wiele osób stara się go ignorować, zrzucając to na karb np. stłuczenia, długiego siedzenia przy biurku czy używania niewygodnego krzesła. Tymczasem jest to objaw, który może mieć bezpośredni związek z patologią mięśniową lub sugerować inny, bardzo poważny problem neurologiczny.

Odczuwasz ból w pośladku? W gabinecie Rehabilitacji ARPwave prowadzimy konsultacje bólu pośladka.

Przyczyny przykurczu mięśni pośladkowych

Zdecydowanie najczęstszą przyczyną tego problemu jest przetrenowanie. Paradoksalnie osoby, które nie uprawiają żadnego sportu, prowadzą nieaktywny tryb życia, rzadziej doznają urazów mięśni pośladkowych.

Ból pośladka może być spowodowany np. wykonywaniem przysiadów, zwłaszcza z obciążeniem (popularne ćwiczenie na siłowni), wchodzeniem po schodach, ale też pracą fizyczną wymagającą częstego przysiadania czy przyjmowania pozycji w kucki.

Nawracające przykurcze mięśni pośladkowych mogą natomiast sugerować głębszy problem ortopedyczny – na przykład znaczną różnicę w długości kończyn, co powoduje zaburzenie poziomu miednicy.

Objawy przykurczu mięśni pośladkowych

Oczywiście najważniejszym objawem jest ból pośladka, który może się nasilać podczas chodzenia oraz kucania. Dodatkowo zwykle obserwuje się twardość pośladka w miejscu bólu, co jest związane właśnie z nadmiernym napięciem któregoś z mięśni pośladkowych.

W gabinetach Rehabilitacji ARPwave prowadzimy rehabilitację pomocną w stanach przykurczu mięśni pośladkowych!

Zespół mięśnia gruszkowatego

Ból pośladka nie zawsze ma związek z przykurczem mięśni pośladkowych. U niektórych osób jest to objaw zespołu mięśnia gruszkowatego, potocznie nazywanego rwą gruszkowatą. Co to takiego?

Mięsień gruszkowaty znajduje się tuż pod mięśniami pośladkowymi. Jest to płaski mięsień rozciągający się od kości krzyżowej aż do kości udowej (a dokładnie do krętacza większego kości udowej). Podobnie jak mięśnie pośladkowe, uczestniczy w ruchach rotacji zewnętrznej w stawie biodrowym, umożliwiając odwodzenie oraz prostowanie nogi w stawie. Dodatkowo powala pochylać miednicę do boku.

Ciekawostka

Mięsień gruszkowaty swoją nazwę bierze od charakterystycznego kształtu, rzeczywiście przypominającego gruszkę.

Zespół mięśnia gruszkowatego nie jest może powszechną, ale jednak dość często diagnozowaną przypadłością. Zwykle ujawnia się u osób między 40. a 50. rokiem życia. Co jest przyczyną? W większości przypadków omówione wcześniej przykurcze mięśni pośladkowych, w tym właśnie mięśnia gruszkowatego, co prowadzi do powstawania punktów spustowych – jest to reakcja mięśni na mikrourazy, do których dochodzi np. w wyniku zbyt intensywnego uprawiania sportu.

Innymi przyczynami zespołu mięśnia gruszkowatego są:

• wady postawy,
  • dyskopatia lędźwiowa,
  • ciąża (czynnik ryzyka pogłębienia się lordozy lędźwiowej),
  • zabiegi operacyjne w obrębie miednicy i stawów biodrowych,
  • dysfunkcje stawów biodrowych i krzyżowo-biodrowych.

Ból pośladka a rwa kulszowa

Oba zagadnienia mogą być ze sobą ściśle związane. Zespół mięśnia gruszkowatego jest bezpośrednim czynnikiem ryzyka ataku rwy kulszowej, ponieważ wskutek przykurczu mięsień może zacząć uciskać na okoliczne korzenie nerwu kulszowego. To powoduje bardzo silny ból pośladka, promieniujący do kończyny dolnej – a więc mamy tutaj do czynienia z typowym objawem ataku rwy kulszowej.

Ryzyko rwy kulszowej, ale też ograniczona ruchomość, niski komfort uprawiania sportu czy po prostu chodzenia, to dostateczne powody, aby nie lekceważyć bólu pośladka i zgłosić się do specjalisty w celu zdiagnozowania źródła problemu.

W leczeniu przykurczów mięśni pośladkowych, w tym mięśnia gruszkowatego, bardzo dobre efekty przynosi odpowiednio dobrana rehabilitacja.

Metoda ARP pozwala na włączenie i wzmocnienie mięśni pośladka i ich pracę w dużym zakresie (rozluźnienie).

24 lutego 2023