Nerw kulszowy – rehabilitacja

Rwa kulszowa jest gwałtowną reakcją organizmu na ucisk korzeni nerwu kulszowego. Wywołuje to silny ból, nierzadko trudności z poruszaniem się, a w ciężkich przypadkach skazuje pacjenta na nawet kilka tygodni leżenia w łóżku i przyjmowania silnych środków przeciwbólowych. Kluczowe znaczenie dla powrotu do pełnej sprawności ma rehabilitacja. Dowiedz się, czym dokładnie jest nerw kulszowy i jak rehabilitacja pomaga w walce z silnym bólem towarzyszącym rwie.

Co trzeba wiedzieć o nerwie kulszowym?

Nerw kulszowy jest największym nerwem obwodowym w ludzkim organizmie – tworzą go lędźwiowe i krzyżowe korzenie nerwowe. Odpowiada za przewodzenie impulsu do mięśni kończyny dolnej oraz z powrotem do mózgu. Nerw ten dostarcza impulsy także do pośladków, uda, podudzia i stopy.

To jest ważne

Nerw kulszowy składa się z dwóch odcinków: pośladkowego (przykrywa go mięsień pośladkowy wielki) oraz udowego (na tym odcinku nerw pokrywają zginacze uda).

Jak widać nerw kulszowy pełni niezwykle ważną funkcję w ludzkim organizmie, a wszelkie patologie w jego obrębie natychmiast wywołują określone, bardzo nieprzyjemne konsekwencje w postaci bólu zlokalizowanego przede wszystkim w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, promieniującego do uda, łydki, a nawet stopy.

Dlatego charakterystyczne dla ataku rwy kulszowej jest to, że pacjentom trudno jest jednoznacznie określić bolesne miejsce. Teoretycznie uskarżają się na ból „w krzyżu”, natomiast nasila się on w momencie np. uciskania mięśni łydki czy podnoszenia zgiętej nogi w kolanie. To niezawodnie świadczy o tym, że możemy mieć do czynienia z rwą kulszową.

Jak rozpoznać rwę kulszową? Najlepsze metody opisaliśmy w osobnym artykule na naszym blogu.

Jaki jest związek ataku rwy z nerwem kulszowym?

Jak wspomnieliśmy we wstępie tego artykułu, atak rwy kulszowej jest wywołany uciskiem na korzenie nerwu kulszowego lub ich drażnieniem. Najczęściej jest to spowodowane dyskopatią, czyli wysunięciem się krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

Częstą przyczyną patologii w obrębie nerwu kulszowego jest zwężenie otworu międzykręgowego, co powoduje drażnienie korzeni nerwu przez struktury kostne. Może to być skutek zaburzenia limfatycznego, zesztywnienia stawu kręgosłupa, stanu zapalnego tkanek otaczających nerw kulszowy czy pojawienia się guzów nowotworowych.

To warto wiedzieć

Korzenie nerwu kulszowego mogą być drażnione również przez mięsień gruszkowaty – mówimy wówczas o tzw. zespole mięśnia gruszkowatego lub o rwie gruszkowatej.

Ponieważ nerw kulszowy zaopatruje w impulsy elektryczne tak wiele struktur ludzkiego organizmu, to drażnienie jego korzeni wywołuje rozległe dolegliwości i ból w różnych sektorach ciała. W skrajnym przypadku może dojść do bardzo poważnego stanu zagrażającego zdrowiu pacjenta, o czym świadczą niepokojące objawy neurologiczne – np. utrata czucia w kończynie czy niekontrolowanie swoich odruchów fizjologicznych. W takim przypadku należy pilnie zgłosić się do szpitala.

Atak rwy kulszowej spowodowany uciskiem/drażnieniem korzeni nerwu kulszowego może dawać także inne objawy, jak:

• mrowienie w kończynie,
  • kłucie w pośladku,
  • osłabienie siły mięśni, wzdłuż których przebiega nerw kulszowy,
  • osłabienie naturalnych odruchów, na przykład opóźniona reakcja kończyny dolnej na kontakt z czymś zimnym/gorącym.

Przechodzisz atak rwy kulszowej? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie!

Postępowanie

Atak rwy kulszowej jest zjawiskiem nagłym, bardzo nieprzyjemnym i uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie. Pierwszą reakcją powinno być odciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa (przyjmujemy pozycję leżącą na boku z poduszką między nogami) – można również sięgnąć po leki przeciwbólowe bez recepty, najlepiej do stosowania miejscowego (w żelu, w plastrach).

Jeśli nie występują niepokojące objawy neurologiczne, to należy przeczekać najgorszą fazę ataku trwającą zwykle 2-3 dni. Po tym czasie można już podjąć próbę wstania z łóżka i wykonywania prostych ćwiczeń na rwę, a następnie zapisać się na rehabilitację.

Z rehabilitacji rwy kulszowej skorzystasz w gabinecie Rehabilitacji ARPwave. Nie męcz się z bólem!

Nerw kulszowy a rehabilitacja

Oczywiście sam nerw kulszowy nie jest poddawany rehabilitacji. Celem terapii jest natomiast usunięcie patologii, która powoduje ucisk na korzenie nerwu – najczęściej dąży się do repozycjonowania krążka międzykręgowego.

Pacjenci, którzy rezygnują z rehabilitacji, ponieważ poczuli się lepiej po kilku dniach spędzonych w łóżku i zjedzeniu całego opakowania środków przeciwbólowych, narażają się na ponowny atak rwy, przedłużenie się okresu ograniczonej sprawności fizycznej oraz niepotrzebny dyskomfort towarzyszący np. pracy fizycznej czy uprawianiu sportu.

Tylko prawidłowo dobrana procedura rehabilitacyjna pozwala w pełni usunąć przyczynę rwy kulszowej bez interwencji chirurgicznej. Najlepsze efekty przynosi tutaj amerykańska metoda ARP, z której mogą skorzystać pacjenci gabinetów Rehabilitacji ARPwave.

Więcej o zastosowaniu rehabilitacji metodą ARP w leczeniu rwy kulszowej przeczytasz na naszej stronie.

22 kwietnia 2022