25 września 2019

Łokieć golfisty: rehabilitacja, diagnozowanie i przyczyny

Łokieć golfisty, wbrew swojej potocznej nazwie, nie jest schorzeniem dotykającym wyłącznie osoby uprawiające tę szlachetną dyscyplinę sportu. Mamy tutaj do czynienia z bardzo nieprzyjemną dolegliwością, która może utrudniać, a czasami wręcz uniemożliwiać wykonywanie codziennych, prozaicznych czynności. Co istotne, tego schorzenia nie wolno bagatelizować, ponieważ nieleczone może doprowadzić do dalszych patologii w układzie mięśniowym. W naszym poradniku wyjaśniamy, czym właściwie jest łokieć golfisty, co wywołuje problem i jak się przed nim uchronić. Podpowiemy też najlepszą metodę rehabilitacji łokcia golfisty.

Łokieć golfisty: co to takiego?

O łokciu golfisty mówimy wtedy, gdy dochodzi do znacznego przeciążenia mięśni ręki, a konkretnie zginacza promieniowego nadgarstka, zginacza łokciowego nadgarstka oraz mięśnia nawrotnego obłego. Mięśnie nie muszą zostać naderwane czy zerwane, aby pacjent zaczął odczuwać dolegliwości bólowe oraz inne objawy, do których za chwilę przejdziemy.

W zdecydowanej większości przypadków kontuzja nie pojawia się nagle, ale pacjent sumiennie sobie na nią pracuje, wcześniej lekceważąc symptomy przemęczenia mięśni. W efekcie dochodzi do zaburzeń w budowie ścięgien, a ucisk na nerwy i naczynia krwionośne wywołuje ból.

Na ten typ kontuzji narażone są wszystkie osoby, które regularnie nadwyrężają mięśnie ręki, wykonują monotonne czynności przez wiele godzin w ciągu dnia, a także uprawiają sporty obciążające rękę. Można tutaj wymienić chociażby:

• Pracowników fizycznych
  • Pracowników biurowych (zwłaszcza nierobiących sobie regularnych przerw od pracy przy biurku)
  • Osoby uprawiające golfa, badmintona, tenisa, squasha
  • Osoby grające na perkusji
  • Osoby uprawiające sporty siłowe, zwłaszcza obciążające mięśnie ręki (np. sztangiści)

Objawy łokcia golfisty

Łokieć golfisty daje o sobie znać w momencie, gdy pacjent odczuwa irytujący ból po wewnętrznej stronie łokcia (wrażenie, jakby bolało „w środku”). Często ból promieniuje do palców dłoni, co może wręcz uniemożliwiać operowanie tą ręką. Dolegliwości te rzadko są nie do zniesienia. Można je porównać do uczucia, jakie towarzyszy nam po dłuższym dźwiganiu jakiegoś ciężkiego przedmiotu. Ból jest zatem średnio natężony, jednak dochodzi do tego również ograniczona ruchomość stawu łokciowego.

W momencie wystąpienia łokcia golfisty mnóstwo osób popełnia dokładnie ten sam błąd: próbują rozmasować bolące miejsce, wykonują różnego rodzaju ćwiczenia lub starają się zapomnieć o dolegliwości zakładając, że „sama przejdzie”. Niestety, prawie nigdy nie przechodzi.

Diagnozowanie

Aby potwierdzić, że kontuzja to rzeczywiście łokieć golfisty, należy zgłosić się do ortopedy lub zaufanego fizjoterapeuty. Prawidłową diagnozę można postawić na podstawie tzw. badania palpacyjnego, czyli po prostu dotykania okolic bolącego łokcia. Jeśli specjalista wyczuje zmiany w strukturze mięśni, a ból będzie się nasilać podczas badania, to sprawa wydaje się być oczywista.

Co robić?

Przede wszystkim warto pamiętać o prostych zasadach postępowania w przypadku podejrzewania u siebie łokcia golfisty. W momencie, gdy pacjent zaczyna odczuwać charakterystyczne dolegliwości, powinien  natychmiast przerwać wykonywaną czynność, zwłaszcza jeśli obciąża ona mięśnie ręki. W okolice łokcia warto przyłożyć zimny okład. Jeśli ból jest ostry, zaleca się stosowanie leków przeciwbólowych – doustnych lub w maści. Można również unieruchomić staw opaską elastyczną lub bandażem.

Łokieć golfisty: rehabilitacja i leczenie

Ponieważ w przypadku tej kontuzji nie dochodzi do przerwania struktury mięśni, leczenie ma charakter wyłącznie objawowy. Lekarz przepisze pacjentowi środki przeciwbólowe i zaleci odpoczynek – najważniejsze jest, aby przez kilkanaście dni nie obciążać bolącej ręki (trzeba na jakiś czas zrezygnować z uprawiania sportu).

Warto wiedzieć

W bardzo rzadkich przypadkach zdiagnozowanie łokcia tenisisty kończy się unieruchomieniem ręki gipsem.

Kluczowe w przypadku tej kontuzji jest natomiast wybranie odpowiedniej metody rehabilitacji. Chodzi tutaj nie tylko o to, aby jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności, ale też wzmocnić mięśnie, co zminimalizuje ryzyko odnowienia się urazu w przyszłości (jest to niestety kontuzja nawracająca). Jedną z najlepszych metod rehabilitacji łokcia golfisty, stosowaną chociażby przez zawodowych sportowców w USA, jest ArpWave.

ArpWave to unikalne połączenie stymulacji mięśni i ścięgien z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami. Zabiegi usuwają przyczynę (przykurcz przeciążeniowy mięśni – nadmierne przeciążenie przyczepów) i stwarzają warunki na samodzielną (przez organizm pacjenta) odbudowę przeciążonych mięśni ścięgien. Dużą zaletą tej metody jest to, że zabiegom można się poddać zaraz po doznaniu kontuzji, natychmiast po wystąpieniu dolegliwości bólowych, co nie jest możliwe w przypadku rehabilitacji manualnej.

Dzięki ArpWave pacjent znacznie szybciej wraca do zdrowia, a wzmocnione mięśnie są mniej podatne na kolejne przeciążenia, gdyż usuwamy przyczynę a nie leczymy objawy. Metoda jest w 100% bezpieczna dla zdrowia, bezbolesna, a zabiegom mogą się poddać osoby w każdym wieku, w tym seniorzy.

Arpwave dla sportowców