Rwa kulszowa: do jakiego lekarza się udać?

Atak rwy kulszowej, choć bez wątpienia bardzo bolesny i w konsekwencji traumatyczny, wciąż bywa bagatelizowany. Mnóstwo osób wychodzi z założenia, że trzeba to po prostu przeczekać, aż „samo minie”. Niestety, bardzo często nie mija, a wręcz dolegliwości się nasilają. Trzeba zatem wiedzieć, że tak zwany atak korzonków może mieć źródło w bardzo poważnym schorzeniu, którego zdiagnozowaniem i leczeniem powinien się zająć odpowiedni specjalista. Do jakiego lekarza udać się z rwą kulszową? To dla wielu osób nie jest wcale takie oczywiste, stąd przygotowaliśmy poradnik, w którym znajdziesz przydatne wskazówki.

Z rwą kulszową do lekarza rodzinnego?

Celowo użyliśmy formy pytającej, ponieważ lekarz rodzinny nie kojarzy się z dobrym adresem, pod który należy się zgłosić z atakiem rwy kulszowej. Pozory mogą jednak mylić. W praktyce to właśnie lekarz pierwszego kontaktu jest najczęściej tym specjalistą, który powinien zdiagnozować pacjenta i podjąć decyzję odnośnie do przebiegu dalszego leczenia.

Lekarze rodzinni, choć oczywiście nie mają specjalizacji ortopedycznej czy neurologicznej, potrafią bez większych problemów rozpoznać atak rwy kulszowej. W razie wątpliwości lekarz może wykonać jeden z prostych testów, przede wszystkim sprawdzić objaw Laseque’a, o którym pisaliśmy w jednym z naszych poradników.

Masz atak rwy kulszowej? Nie zwlekaj z rehabilitacją metodą ArpWave!

Gdy lekarz rodzinny upewni się, że faktycznie pacjent ma atak rwy kulszowej, będzie mógł podjąć konkretne działania. W polskich warunkach, i piszemy to z żalem, najczęściej kończy się niestety na przepisaniu silniejszych środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Czasami lekarze pierwszego kontaktu, widząc cierpienie pacjenta, od razu kierują go na serię zastrzyków domięśniowych, tzw. blokad. Rzadziej zapada decyzja o rozpoczęciu kuracji witaminą B12, również podawaną w formie zastrzyków, która ma działanie rozluźniające mięśnie.

Jeśli jednak lekarza rodzinnego poważnie zaniepokoi stan pacjenta, może skierować go na konsultację ortopedyczną lub neurologiczną. W skrajnych przypadkach, gdy pacjent uskarża się na zanik czucia w nodze czy postępujący paraliż, lekarz kieruje go od razu do szpitala.

Pamiętaj!

Do lekarza rodzinnego udaj się zawsze wtedy, gdy silne dolegliwości bólowe towarzyszące rwie kulszowej nie ustępują przez 1-2 dni, pomimo przyjmowania niesteroidowych leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

Lekarz rodzinny może również skierować pacjenta do poradni rehabilitacyjnej, gdzie zapadnie decyzja o przebiegu dalszego leczenia rwy. Brzmi dobrze, ale praktyka niestety pokazuje, że polska fizykoterapia jest mocno niedofinansowana, przez co nawet pacjenci z ewidentnymi zmianami zwyrodnieniowymi powodującymi rwę kulszową, muszą miesiącami czekać w kolejkach na rozpoczęcie rehabilitacji.

Szkoda czasu na NFZ. Skorzystaj z rehabilitacji rwy metodą ArpWave!

Kiedy warto udać się do ortopedy?

Aby skorzystać z konsultacji ortopedycznej po ataku rwy kulszowej w ramach państwowej służby zdrowia, przede wszystkim trzeba mieć skierowanie od lekarza rodzinnego. To oczywiście nie gwarantuje szybkiej wizyty w gabinecie – kolejki do ortopedów są niestety bardzo długie. Jeśli nie chcesz skazywać się na łaskę Narodowego Funduszu Zdrowia, pozostanie Ci wizyta prywatna.

Ortopeda to odpowiedni specjalista do diagnozowania rwy kulszowej oraz jej przyczyn. Lekarz najczęściej zleci badanie USG lub rezonansem magnetycznym, ewentualnie wykonanie rentgena. Dzięki obrazowi odcinka lędźwiowego kręgosłupa specjalista będzie w stanie ustalić, czy i w jakim stopniu doszło do patologii, na przykład przepukliny dyskowej. Na tej podstawie ortopeda podejmie decyzję o przebiegu leczenia – najczęściej pacjent otrzyma zalecenie poddania się profesjonalnej rehabilitacji. Na szczęście znacznie rzadziej zapada decyzja o leczeniu operacyjnym.

ArpWave pomoże niezależnie od przyczyny rwy!

Kiedy do neurologa?

Na konsultację neurologiczną najczęściej decydują się pacjenci, u których objawy rwy kulszowej nie mijają przez wiele dni. Drugą grupę stanowią te osoby, które z uwagi na potworny ból i zanik czucia w nodze trafiają od razu na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Konieczna jest wówczas interwencja neurologa, a w skrajnych przypadkach, gdy doszło do poważnego uszkodzenia nerwu kulszowego, nawet neurochirurga.

Warto wiedzieć

Na konsultację neurologiczną może skierować również lekarz rodzinny lub ortopeda, gdy istnieje podejrzenie uszkodzenia nerwu kulszowego, a pacjent uskarża się na dolegliwości ze strony obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego – na przykład brak czucia.

Podkreślmy przy tym, że w umiarkowanym stanach rwy kulszowej, kiedy przyjmowanie standardowych leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych przynosi ulgę i pacjent stopniowo odzyskuje sprawność fizyczną, najlepiej będzie od razu podjąć rehabilitację metodą ArpWave. Pozwala ona o wiele szybciej wrócić do normalnej sprawności, łagodzi ból oraz minimalizuje ryzyko nawrotu rwy. ArpWave należy do najczęściej polecanych metod rehabilitacji rwy kulszowej przez lekarzy ortopedów i neurologów.

28 kwietnia 2020