Przykurcz i naciągnięcie mięśni brzucha: jak sobie z tym poradzić?

W jednym z poradników na naszym blogu wyjaśnialiśmy już, czym jest naderwanie mięśni brzucha, jak rozpoznać i leczyć tę kontuzję. Tym razem zajmiemy się lżejszymi urazami mięśniowymi, które nie są obce osobom aktywnym fizycznie, zwłaszcza dopiero rozpoczynającym swoją przygodę ze sportem. Przykurcz i naciągnięcie mięśni brzucha są bolesnymi kontuzjami, a ich zbagatelizowanie znacząco zwiększa ryzyko postępowania patologii i może doprowadzić nawet do naderwania lub zerwania mięśnia. Warto zatem wiedzieć, czym objawiają się oba typu kontuzji, a co najważniejsze – jak sobie z nimi poradzić. Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Czym jest przykurcz mięśni brzucha?

O przykurczu mięśni brzucha mówimy w momencie, gdy włókna tworzące mięśnie nie mają możliwości wykonywania ruchów w pełnym zakresie. Jest to spowodowane obkurczeniem się tkanek miękkich, które ulegają skróceniu na całej długości.

Przykurcze mięśniowe mają wiele przyczyn. Może to być skutek porażenia lub uszkodzenia nerwu, ale znacznie częściej ten problem obserwuje się u osób, które przez długi czas pozostawały nieaktywne fizycznie. Prosty przykład: ktoś przez ostatnich 20 lat swojego życia prawie nie używał mięśni brzucha. Nagle postanowił jednak zacząć ćwiczyć. Po wykonaniu kilku standardowych brzuszków pojawił się ból, co może wskazywać właśnie na wystąpienie przykurczu mięśniowego. Ta kontuzja może być również wynikiem urazu mechanicznego (np. silnego uderzenia w brzuch), jak również towarzyszyć innym schorzeniom przewlekłym.

Warto wiedzieć

Zdarzają się przykurcze mięśniowe o podłożu neurologicznym, które nierzadko wymagają interwencji chirurgicznej.

Jeśli natomiast chodzi o charakterystyczne objawy przykurczu mięśni brzucha, to należy tutaj wymienić:

• kłujący ból w brzuchu, zwłaszcza podczas używania mięśni,
  • dziwne uczucie sztywności mięśni brzucha, szczególnie po przebudzeniu.

Z przykurczami najlepiej radzić sobie poprzez rehabilitację, która działa dwubiegunowo: nie tylko rozluźnia tkanki miękkie, ale także wzmacnia mięśnie brzucha, dzięki temu niwelując ryzyko ponownego wystąpienia przykurczu. Docelowo natomiast trzeba postawić na większą aktywność fizyczną, ćwiczyć mięśnie brzucha, od których kondycji zależy przecież m.in. stabilność odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Cierpisz na nawracające przykurcze mięśni brzucha? Skorzystaj z rehabilitacji metodą ARPwave!

Naciągnięcie mięśni brzucha: co to takiego?

W przypadku naciągnięcia mamy do czynienia z niewielkim uszkodzeniem włókien mięśniowych, co powoduje ich przesunięcie się względem siebie i odseparowanie. Brak spójności włókien prowadzi do wystąpienia stanu zapalnego. Najczęściej z takimi urazami borykają się osoby zbyt intensywnie ćwiczące lub niezachowujące należytej higieny treningu (brak czasu na regenerację, przesadne obciążenia, brak rozgrzewki etc.).

Naciągnięcie mięśni brzucha objawia się przede wszystkim bólem w tej okolicy – nasila się on podczas próby napięcia mięśni. W takiej sytuacji trzeba przerwać trening i dać mięśniom się zregenerować. Jeśli ból nie ustępuje, a dodatkowo pojawia się obrzęk, należy udać się na badanie USG, które pozwoli ocenić, czy nie doszło do poważniejszej kontuzji, czyli naderwania lub zerwania mięśni brzucha.

Bardzo ważne jest przy tym to, że skoro już doszło do naciągnięcia, a pacjent nie forsuje się, trenuje normalnie i chce utrzymać dotychczasowy poziom aktywności fizycznej, to wskazane jest poddanie się rehabilitacji uszkodzonych mięśni brzucha. Im wcześniej, tym lepiej. Bagatelizowanie naciągnięcia w prostej linii prowadzi do pogłębienia patologii, co może się skończyć o wiele poważniejszym urazem i koniecznością przerwania treningu nawet na kilka czy kilkanaście tygodni.

Naciągnąłeś mięśnie brzucha? Umów się na pierwszą konsultację w gabinecie Rehabilitacji ArpWave!

Jak dbać o mięśnie brzucha?

Zarówno przykurcz, jak i naciągnięcie mięśni brzucha łączy to, że mówimy tutaj o urazach typowo przeciążeniowych. Choć ludzkie mięśnie brzucha są bardzo silne i wytrzymałe, to niestety, ale u większości z nas są także mocno zaniedbane. Zapominamy lub nie mamy świadomości tego, jak ważna jest ich funkcja.

Przede wszystkim mięśnie brzucha podtrzymują ściany boczną, przednią i tylną brzucha oraz znajdujące się w jamie brzusznej narządy, czyli wątrobę, śledzionę, żołądek, trzustkę i dwunastnicę. Mają one także kluczowy wpływ na kondycję odcinka lędźwiowego kręgosłupa. To właśnie osłabienie mięśni brzucha jest częstą przyczyną patologii w tym sektorze ludzkiego ciała, a także bezpośrednim czynnikiem ryzyka ataku rwy kulszowej.

Wniosek? O mięśnie brzucha trzeba dbać. Najważniejszy jest oczywiście regularny trening mięśni, zapobieganie otyłości brzusznej oraz aktywizowanie mięśni w każdej możliwej sytuacji – nawet podczas oglądania filmu na kanapie. Dodatkowo zalecamy, aby nie lekceważyć żadnych urazów mięśniowych. Przewlekły ból wskazuje na kontuzję, której skalę powinien ocenić lekarz lub rehabilitant na podstawie badanie USG. Każdy przykurcz, naciągnięcie, a tym bardziej naderwanie wymaga oczywiście rehabilitacji.

Masz problem z mięśniami brzucha? Poddaj się rehabilitacji amerykańską metodą ARPwave!

27 października 2020