Przepuklina kresy białej – przyczyny, diagnostyka i postępowanie

Kresa biała to miejsce, w którym łączą się mięśnie proste brzucha (lewy i prawy). O problemach w obrębie tej struktury na pewno słyszały panie spodziewające się dziecka – rozejście się kresy białej jest częstym powikłaniem ciąży. Innym przykładem patologicznego stanu jest przepuklina kresy białej, której może się nabawić każdy, w szczególności osoby otyłe, uprawiające sporty siłowe czy pracujące fizycznie. Po szczegóły zapraszamy do naszego artykułu.

Czym dokładnie jest kresa biała?

Kresa biała to struktura zbudowana z tkanki łącznej, która znajduje się mniej więcej pośrodku brzucha, między wyrostkiem mieczykowatym mostka a spojeniem łonowym. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z jej istnienia, choć pełni bardzo ważną funkcję w ludzkim organizmie. Jej zadaniem jest stabilizowanie mięśni prostych brzucha i amortyzowanie siły powstającej w wyniku pracy mięśni skośnych. Na kresę białą napierają również narządy wewnętrzne.

Więcej o tym, czym jest kresa biała i jakie są najczęstsze problemy związane z tą strukturą ludzkiego organizmu, przeczytasz w osobnym artykule na naszym blogu.

Co trzeba wiedzieć o przepuklinie kresy białej?

Przepuklina kresy białej jest przykładem przepukliny odwracalnej, czyli takiej, która umożliwia ponowne wprowadzenie zawartości worka przepuklinowego w fizjologiczne miejsce. Taki efekt przynosi prawidłowo dobrana rehabilitacja, która jest nieinwazyjną alternatywą dla zabiegu chirurgicznego (jeszcze do tego wrócimy).

Mamy tutaj do czynienia z przepukliną nadbrzuszną, w której przebiegu tworzy się tzw. worek przepuklinowy, do którego przedostają się jelita. Objawem tego jest wyraźnie widoczny i wyczuwalny pod palcami guz na wysokości pępka. Dodatkowo pacjent może się uskarżać na ból w nadbrzuszu, nasilający się w trakcie wysiłku fizycznego, dźwigania ciężkich przedmiotów itp.

Nie jest to stan zagrażający życiu, natomiast wymagający konsultacji z lekarzem oraz poddania się rehabilitacji w celu repozycjonowania jelita. Życie z przepukliną kresy białej powoduje dyskomfort, a z czasem może nawet skutkować tym, że nieoperacyjne wprowadzenie jelit na swoje miejsce nie będzie już możliwe – grozi to uwięźnięciem przepukliny, dalej martwicą jelit i zapaleniem otrzewnej, co stanowi już stan bezpośredniego zagrożenia życia.

Przyczyny przepukliny kresy białej

Podstawową przyczyną tej dolegliwości jest osłabienie mięśni brzucha, które nie są w stanie dłużej utrzymywać narządów wewnętrznych na swoim miejscu. W ten sposób powstaje przepuklina zawierająca jelita.

W przypadku niektórych dzieci przepuklina kresy białej jest wadą wrodzoną, która najczęściej ujawnia się w wieku przedszkolnym i wymaga konsultacji lekarskiej.

Jeśli chodzi o najważniejsze czynniki ryzyka przepukliny kresy białej, to trzeba tutaj wymienić:

• nadwagę i otyłość,
  • ciążę (przepuklina kresy białej jest wręcz domeną ciężarnych kobiet, u których najpierw dochodzi do rozejścia się kresy białej, a to stanowi czynnik ryzyka przepukliny),
  • przewlekłe zaparcia,
  • przewlekły kaszel,
  • przejście zabiegu operacyjnego,
  • zbyt intensywne ćwiczenia fizyczne bez wcześniejszego wzmocnienia mięśni brzucha,
  • brak aktywności fizycznej,
  • podnoszenie zbyt ciężkich przedmiotów.

Masz przepuklinę kresy białej? Poradzimy sobie z nią w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Diagnostyka

Przepuklina kresy białej daje dość czytelne objawy – trudno przecież przeoczyć spory guzek na własnym brzuchu. Aby jednak zyskać pewność, należy zgłosić się na badanie USG, które może zostać przeprowadzone w poradni chirurgicznej lub w gabinecie rehabilitacji dysponującym odpowiednim sprzętem.

Badanie USG ujawni powstanie przepukliny i obecność jelit w worku przepuklinowym, co jest wskazaniem do podjęcia leczenia.

Co robić w przypadku zdiagnozowania przepukliny kresy białej?

W Polsce wciąż standardowym trybem postępowania w przypadku przepukliny kresy białej jest zakwalifikowanie pacjenta do operacji. Ponieważ jednak nie jest to zabieg pilny, to często pacjenci muszą miesiącami czekać w kolejce. Sama operacja, choć rozwiązuje problem od ręki, jest także problematyczna dla pacjenta – powrót do zdrowia po inwazyjnym zabiegu w obrębie jamy brzusznej może zająć kilka tygodni i wiązać się z bólem oraz innymi nieprzyjemnymi dolegliwościami.

Dlatego przed poddaniem się operacji rozsądnie jest skorzystać z nieinwazyjnej metody leczenia przepukliny kresy białej, czyli z rehabilitacji. Prawidłowo dobrana terapia ma na celu nie tylko usunięcie patologii w jamie brzusznej, ale także wzmocnienie mięśni brzucha, co z kolei ograniczy ryzyko nawrotu przepukliny.

Rehabilitacja metodą ARP – bezbolesna alternatywa dla operacyjnego usuwania przepukliny kresy białej!

Zaletą rehabilitacji przepukliny kresy białej jest to, że nie narażamy pacjenta na dodatkowy dyskomfort, nie naruszamy struktur jamy brzusznej, co znacząco skraca proces leczenia i umożliwia szybszy powrót do normalnej aktywności.

Z rehabilitacji przepukliny kresy białej możesz skorzystać w Rehabilitacji ARPwave. Zapraszamy do naszych gabinetów w Warszawie i Konstancinie.

22 kwietnia 2022