Profilaktyka rwy kulszowej, czyli co można zrobić, aby zapobiec kolejnym atakom – 10 zasad

Atak rwy kulszowej należy do najbardziej uciążliwych dolegliwości bólowych. Utrudnia lub wręcz uniemożliwia normalne funkcjonowanie, w wielu przypadkach wyklucza pacjenta z życia zawodowego i towarzyskiego na dobrych kilka tygodni. Tematowi rwy kulszowej poświęciliśmy już sporo miejsca na naszym blogu – między innymi wyjaśnialiśmy, skąd się to właściwie bierze. Czas najwyższy zająć się bardzo istotną kwestią, czyli profilaktyką rwy kulszowej. Ten poradnik powinny szczególnie uważnie przeczytać osoby, które przeżyły już atak rwy i oczywiście za nic nie chcą tego ponownie doświadczyć.

Profilaktyka rwy kulszowej zaczyna się już na etapie leczenia

Atak rwy kulszowej może trwać od kilku godzin do nawet kilku dni. Wiele osób, które tego doświadczyły, bagatelizuje ten wyraźny sygnał od organizmu i rezygnuje z leczenia przypadłości, ograniczając się tylko do przyjmowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych i środków przeciwbólowych. Tymczasem takie działanie jest wyłącznie maskowaniem problemu – istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że atak nastąpi ponownie. Może za rok, może za 5 lat, ale z pewnością tak będzie.

Poddanie się fachowemu leczeniu rwy kulszowej jest tak naprawdę pierwszym przykazaniem profilaktyki tej bardzo bolesnej przypadłości. Im wcześniej pacjent skorzysta ze specjalistycznej pomocy, tym większe będzie mieć szanse na szybki powrót do pełnej sprawności, jak również na to, że atak się nie powtórzy.

Sprawdź, na czym polega terapia rwy kulszowej metodą ArpWave!

Przebieg leczenia rwy kulszowej jest ściśle uzależniony od tego, co wywołało problem. Przyczyn może być co najmniej kilka: od przepukliny dysku międzykręgowego, przez tzw. wypadnięcie dysku, aż po kręgozmyk a nawet zespół mięśnia gruszkowatego. Warto zatem zacząć od badania rezonansem magnetycznym (najlepiej odcinka lędźwiowego kręgosłupa) i z wynikiem udać się do doświadczonego rehabilitanta, który podejmie decyzję odnośnie do przebiegu dalszego leczenia.

Obecnie standardową i szczególnie polecaną metodą wsparcia leczenia rwy kulszowej jest ArpWave, czyli połączenie stymulacji z ćwiczeniami manualnymi. ArpWave znacząco przyspiesza powrót do pełnej sprawności, wyraźnie niweluje dolegliwości bólowe, a co najważniejsze: terapii można się poddać praktycznie natychmiast po tym, jak pacjent będzie mógł wstać z łóżka. Metoda ta sprawdza się we wszystkich przypadkach rwy kulszowej, niezależnie od przyczyny problemu.

Skorzystaj ze skutecznej terapii rwy kulszowej metodą ArpWave!

Taki przebieg leczenia rwy kulszowej nie tylko przynosi pacjentowi ulgę i pozwala mu wrócić do normalnej aktywności, ale również minimalizuje ryzyko ponownego ataku. Efektem rehabilitacji metodą ArpWave jest bowiem wzmocnienie m.in. mięśni głębokich oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co samo w sobie stanowi najlepszą profilaktykę rwy kulszowej.

Dekalog pacjenta, który nie chce przeżyć ponownego ataku rwy

Po wyleczeniu rwy kulszowej nie ma oczywiście 100% gwarancji, że problem już nigdy nie wróci. Wszystko tak naprawdę zależy od samego pacjenta. Im poważniej podejdzie on do kwestii profilaktyki tej bolesnej przypadłości, tym większa jest szansa, że atak rwy pozostanie już tylko przykrym wspomnieniem.

Oto 10 najważniejszych zasad, którymi należy się kierować chcąc uniknąć nawrotu rwy kulszowej:

1. Pełne wyleczenie rwy – podkreślamy, że samo przyjmowanie leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych nie jest zalecaną i skuteczną metodą leczenia. Konieczne jest ustalenie przyczyny problemu i jej zlikwidowanie na drodze rehabilitacji.
  2. Utrzymywanie odpowiedniej pozycji podczas siedzenia – na atak rwy najbardziej narażone są osoby prowadzące siedzący tryb życia. Jeśli dużo pracujesz przy biurku, zainwestuj w dobre krzesło i staraj się utrzymywać prostą pozycję, równomiernie obciążając pośladki i plecy.
  3. Odpowiednia pozycja za kierownicą – ustaw sobie fotel kierowcy w taki sposób, aby Twoje uda w całości i równo przylegały do siedziska.
  4. Wypracuj technikę wstawania z krzesła czy fotela – błędem jest robienie tego w dużym pochyleniu. Wstając pilnuj, aby Twoje plecy były cały czas wyprostowane.
  5. Wypracuj technikę podnoszenia ciężkich przedmiotów – możesz ją podpatrzeć np. u małych dzieci, które chcąc coś podnieść zawsze robią głęboki, prawidłowy przysiad.
  6. Rozsądne obchodzenie się z ciężarami – jeśli masz możliwość przesunąć ciężki przedmiot, to nie ma sensu się siłować z jego podnoszeniem. Z kolei np. podczas noszenia siatek z zakupami rozkładaj ciężar równomiernie na obie strony ciała.
  7. Wypoczywaj tak, aby Twojemu kręgosłupowi było dobrze – idealną pozycją wypoczynkową jest leżenie na brzuchu lub na plecach, ale na twardym podłożu i z nogami ugiętymi w kolanach.
  8. Rób sobie przerwy w pracy przy biurku – minimum raz na godzinę wstań od biurka i przez 5 minut rób skłony, przysiady, pospaceruj po biurze, głęboko oddychaj.
  9. Zainwestuj w porządny materac – osobom po epizodzie rwy kulszowej szczególnie zaleca się spanie na twardym materacu ortopedycznym, najlepiej na plecach lub na brzuchu oraz zrezygnowanie z grubej poduszki na rzecz np. płaskiego jaśka.
  10. Ruszaj się! – ale wybierz też odpowiednie formy aktywności. Osobom mającym przewlekłe problemy z kręgosłupem zaleca się pływanie, ale odradza np. jogging.

Stosując się do tych podstawowych zasad realnie obniżysz ryzyko ponownego ataku rwy kulszowej. Warto więc wprowadzić w swoim życiu kilka w gruncie rzeczy łatwych zmian.

18 lutego 2020