Najczęstsze urazy kolana

Staw kolanowy – największy w ludzkim organizmie – jest niezwykle obciążony. Intensywnie korzystamy z niego każdego dnia, ponieważ to również dzięki niemu możemy chodzić, biegać, skakać, wchodzić po schodach, a nawet siadać na krześle czy kanapie. Nie dziwi zatem, że urazy kolana należą do najczęściej diagnozowanych kontuzji ortopedycznych. W naszym poradniku wymieniamy i analizujemy te urazy stawu kolanowego, które są najpowszechniejsze, a jednocześnie mogą być najbardziej brzemienne w skutkach, o ile nie podejmiemy szybkiego leczenia i rehabilitacji.

Skręcenie stawu kolanowego

Do tego urazu może dojść w zupełnie prozaicznej sytuacji – wystarczy tylko nieszczęśliwie postawić stopę czy np. gwałtownie zmienić kierunek biegu, aby doszło do przekroczenia zdolności więzadeł do rozciągania się i w konsekwencji do ich uszkodzenia. Rozróżniamy 3 stopnie skręcenia stawu kolanowego:

• Lekkie skręcenie – nie towarzyszy mu zbyt silny ból, pacjent może nawet w miarę normalnie funkcjonować, leczenie ma charakter typowo objawowy.
  • Umiarkowane skręcenie – dochodzi tutaj do naderwania włókien więzadłowych oraz do uszkodzenia torebki stawowej, co skutkuje obrzękiem i dość silnym bólem. Tutaj także stosujemy głównie leczenie objawowe, ale bardzo ważne jest też poddanie się rehabilitacji w celu przyspieszenia regeneracji więzadeł.
  • Ciężkie skręcenie – następuje całkowite zerwanie więzadeł, w efekcie czego cały staw kolanowy jest niestabilny. Pacjentowi towarzyszy silny ból, nie może chodzić, ani nawet stanąć na kontuzjowanej nodze. Leczenie polega na przeprowadzeniu rekonstrukcji więzadeł. Po operacji bezwzględnie trzeba się poddać rehabilitacji.

Skręciłeś staw kolanowy? Wróć szybciej do pełnej sprawności dzięki rehabilitacji metodą ARPwave!

Uszkodzenie łąkotki

Najczęściej dochodzi do uszkodzenia łąkotki przyśrodkowej, czego objawem jest ból po wewnętrznej stronie kolana, nasilający się podczas kucania czy chodzenia. Jeśli jednak doszło do uszkodzenia łąkotki bocznej, wówczas pacjent odczuwa ból po zewnętrznej stronie stawu kolanowego.

Uszkodzenie łąkotki jest nagminnie bagatelizowanym urazem. Pacjenci na siłę próbują rozchodzić kontuzjowany staw, prostować i uginać nogę, a nawet chodzić czy biegać, czym prowadzą do pogłębienia się patologii, a to grozi już trwałym zniszczeniem łąkotki lub łąkotek i koniecznością poddania się operacji. Dlatego obserwując u siebie wymienione objawy należy jak najszybciej rozpocząć rehabilitację stawu kolanowego.

Już teraz umów się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Zwichnięcie rzepki

Jest to bardzo problematyczny uraz, w którym dochodzi do wysunięcia się kości udowej z bruzdy międzykłykciowej. Bezpośrednio po doznaniu kontuzji pacjent obserwuje puchnięcie kolana oraz odczuwa silny ból wywołany uszkodzeniem struktur w stawie kolanowym. Uraz ten wymaga pilnej wizyty u lekarza ortopedy, a po zakończeniu leczenia poddania się rehabilitacji. Więcej o zwichnięciu (wywichnięciu) rzepki piszemy w osobnym poradniku na naszym blogu.

Zwichnięcie rzepki? Skorzystaj ze skutecznej metody rehabilitacji ARPwave!

Zapalenie ścięgna

Jest to dość powszechny uraz kolana, zwłaszcza wśród osób uprawiających sport – czy to wyczynowo, czy amatorsko. Do zapalenia ścięgna dochodzi w momencie, gdy wciąż powtarzamy jakąś czynność angażującą staw kolanowy, np. biegamy, chodzimy po górach, a przy tym nie dbamy o prawidłową rozgrzewkę.

Problem z zapaleniem ścięgna polega na tym, że niemal każdy bagatelizuje ten uraz – nie powoduje on silnych dolegliwości bólowych, a gdy te się pojawiają, to z reguły mijają po kilku godzinach odpoczynku. Lekceważenie kontuzji może jednak doprowadzić do znacznego osłabienia struktury ścięgna, a to już stanowi bezpośrednie zagrożenie dla np. więzadła krzyżowego przedniego. Tutaj również wskazana jest więc odpowiednia rehabilitacja, która pozwoli wzmocnić ścięgno i usunąć stan zapalny.

Wypróbuj amerykańską metodę ARPwave!

Kontuzja ACL

Jest to jeden z najpoważniejszych urazów w obrębie stawu kolanowego. ACL, czyli więzadło krzyżowe przednie, pełni funkcję stabilizatora stawu. Gdy dojdzie do jego naderwania lub nawet zerwania, kolano zacznie „uciekać” – pacjent nie ma wówczas możliwości swobodnego chodzenia, nie wspominając już o bieganiu. Osoby nieaktywne fizycznie bardzo często bagatelizują ten uraz i próbują go rozchodzić, czego konsekwencją może być przewlekła niestabilność stawu kolanowego.

Leczenie zerwanego ACL wymaga przeprowadzenia rekonstrukcji więzadła, a następnie poddania się rehabilitacji – najlepiej metodą ARPwave, która zmniejsza ryzyko odnowienia się kontuzji oraz pozwala uniknąć typowego skutku ubocznego tego urazu, czyli osłabienia mięśnia czworogłowego. Aby operacja miała większe szanse pełnego sukcesu zalecamy poddanie się rehabilitacji również przed operacją. Wówczas po operacji znacznie szybciej dojdziemy do pełnej sprawności.

ARPwave jest już dostępna w Polsce. Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Jak widać każdy z typowych urazów kolana wymaga poddania się rehabilitacji. W przeciwnym razie nawet prawidłowo zaleczona kontuzja może się bardzo szybko odnowić lub nawet wyrządzić jeszcze większe szkody w obrębie stawu kolanowego.

19 grudnia 2020