Mięśnie pośladków: sprawdź, jak ważną pełnią funkcję w Twoim ciele

Każdy z nas bez problemu wymieni kilka podstawowych mięśni ludzkiego organizmu, jak biceps, triceps, mięsień czworogłowy uda czy mięśnie proste brzucha. Warto natomiast wiedzieć, że za prawidłowe funkcjonowanie naszego ciała odpowiada znacznie więcej mięśni, w tym takich, z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy. Dobrym przykładem będą tutaj mięśnie pośladków, których funkcji bliżej przyglądamy się w naszym artykule.

Po co nam mięśnie pośladków?

Choć pośladki są zbudowane w głównej mierze z tkanki tłuszczowej, to jednak ich kluczowymi elementami są mięśnie. Wszyscy mamy możliwość napięcia pośladków, co zawdzięczamy mięśniowi pośladkowemu wielkiemu, średniemu i małemu.

Mięśnie te składają się na grupę mięśni obręczy kończyny dolnej, umożliwiając poprawne funkcjonowanie stawu biodrowego. Przyczepy mięśni pośladków znajdują się na kościach miednicy oraz na kości udowej (przede wszystkim w rejonie krętacza większego).

Mięśnie pośladków odpowiadają głównie za możliwość wykonania podstawowych ruchów stawu biodrowego, w tym wyprostu, odwiedzenia oraz rotacji zewnętrznej i wewnętrznej. Pisząc bardziej obrazowo: bez tych mięśni (lub w wyniku ich kontuzji) nie bylibyśmy w stanie ani chodzi, ani biegać, ani nawet siadać czy podnosić się z pozycji siedzącej/leżącej.

To warto wiedzieć:

Rozbudowane mięśnie pośladkowe to jedna z kluczowych zmian ewolucyjnych, która umożliwiła człowiekowi przyjęcie postawy pionowej (dwunożnej), wyróżniająca nas na tle innych gatunków człekokształtnych.

Przyjrzyjmy się również bliżej poszczególnym mięśniom pośladków:

• Mięsień pośladkowy wielki – jak sama nazwa wskazuje jest to największy i jednocześnie najsilniejszy mięsień pośladkowy, stanowiący kluczowy prostownik stawu biodrowego. To on w głównej mierze odpowiada za możliwość utrzymania wyprostowanej postawy, a także decyduje o wyglądzie pośladków;
  • Mięsień pośladkowy średni – można go wyczuć po zewnętrznej stronie biodra, odpowiada za odwodzenie nogi oraz za rotację zewnętrzną w stawie biodrowym;
  • Mięsień pośladkowy mały – umiejscowiony pod mięśniem pośladkowym średnim i tym samym uzupełniający jego funkcję. Dodatkowo stanowi najsilniejszy rotator wewnętrzny uda.

Odczuwasz ból mięśni pośladków? Zgłoś się na konsultację do gabinetu Rehabilitacji ARPwave!

Konsekwencje zaniedbania mięśni pośladków

Przyznaj: kiedy ostatnim razem zdarzyło Ci się trenować mięśnie pośladków? Niestety, większość z nas skrajnie zaniedbuje te struktury. Tymczasem o mięśnie pośladków warto dbać nie tylko po to, aby mieć zgrabną pupę, ale również by uniknąć poważnych problemów zdrowotnych, takich jak:

• Bolące stawy kolanowe;
  • Pogłębione przodopochylenie;
  • Bóle kręgosłupa, zwłaszcza w odcinku lędźwiowo-krzyżowym;
  • Ból podczas chodzenia spowodowany destabilizacją miednicy i stawów biodrowych;

Masz te problemy? Umów się na diagnostykę i rehabilitację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Typowe kontuzje mięśni pośladków

Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej i tym samym aktywowania mięśni pośladków, a także nadwyrężenie mięśni w wyniku zbyt intensywnego treningu (przetrenowania) – to najczęstsze przyczyny dolegliwości ze strony tej grupy mięśniowej. Ból w pośladku, który pojawia się zarówno w trakcie siedzenia, jak i chodzenia, biegania czy schylania, nie powinien być bagatelizowany.

Pamiętajmy, że wszelkie urazy mięśni pośladków mają bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie m.in. bioder, miednicy oraz kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego. Tutaj najczęściej diagnozowaną kontuzją jest przykurcz mięśni pośladków, o czym więcej można przeczytać w osobnym artykule na naszej stronie.

Innym dość powszechnym problemem objawiającym się bólem pośladka jest zespół mięśnia gruszkowatego, nazywany potocznie rwą gruszkowatą. Mięsień gruszkowaty, umiejscowiony pod mięśniami pośladków, uczestniczy w rotacji wewnętrznej w stawie biodrowym. O zespole mięśnia gruszkowatego mówimy wtedy, gdy ta struktura powoduje chroniczny ból, co może być konsekwencją np. urazu mechanicznego, wad postawy, ciąży czy dyskopatii lędźwiowej.

To warto wiedzieć:

Zespół mięśnia gruszkowatego stanowi również jedną z najczęstszych przyczyn ataku rwy kulszowej.

Co robić w przypadku problemów z mięśniami pośladków?

Na początek warto przeanalizować, co może być przyczyną dolegliwości ze strony mięśni pośladkowych. Jeśli ból w tej okolicy pojawił się po intensywnym treningu na siłowni czy długotrwałej jeździe na rowerze, to radzimy zrobić sobie kilkudniową przerwę, stosować miejscowe okłady (zimne) i przekonać się, czy dolegliwości ustąpiły.

Jeśli nie, a ból ma charakter chroniczny i dodatkowo pojawiają się inne niepokojące objawy, jak trudności z chodzeniem, wyczuwalna niestabilność w miednicy, niestabilność stawów biodrowych czy silny ból w kręgosłupie lędźwiowym, to najlepiej będzie poddać się badaniu rezonansem magnetycznym, które może wykazać uszkodzenie struktur.

W przypadku zdiagnozowania urazu mięśnia lub mięśni pośladkowych, niezbędne będzie skorzystanie z rehabilitacji, która ma na celu odbudowanie i wzmocnienie mięśni, a tym samym przywrócenie ich fizjologicznej funkcji. Oczywiście zapraszamy na wizytę w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

26 października 2023