Kolano kinomana: poważne schorzenie, które wymaga specjalistycznej rehabilitacji

Jeśli podczas dłuższego siedzenia na kanapie czy w fotelu i np. oglądania filmu zaczynasz odczuwać ból w stawie kolanowym, to być może masz do czynienia z kolanem kinomana. Jest to relatywnie częste schorzenie, które w medycynie określa się mianem zapalenia stawu rzepkowo-udowego. Choć ból dość szybko mija po zmianie pozycji, to nie należy bagatelizować tego objawu. Zrezygnowanie z rehabilitacji może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych, włącznie z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego. Dowiedz się, czym dokładnie jest kolano kinomana i co należy zrobić, aby szybko i trwale pozbyć się tego problemu.

Kolano kinomana, czyli?

To potoczne określenie zapalenia stawu rzepkowo-udowego, czyli po prostu stanu zapalnego umiejscowionego pomiędzy rzepką a przednią częścią kości udowej. To kolejne z całej serii schorzeń bezpośrednio dotyczących rzepki – koniecznie zajrzyj też do pozostałych artykułów na naszym blogu poświęconych patologii tej niewielkiej kości w stawie kolanowym.

Staw rzepkowo-udowy pełni bardzo ważną funkcję w organizmie, przenosząc ogromne obciążenia – jest zdolny wytrzymać nacisk odpowiadający 12-krotności masy ciała człowieka. Wszystko jednak ma swoje granice. Jeśli staw będzie zbyt intensywnie obciążany, może dojść do patologii, która skutkuje uszkodzeniem powierzchni chrzęstnych. Co ciekawe, dochodzi do tego nie tylko u osób aktywnych fizycznie, ale także preferujących siedzący tryb życia – w szczególności mających nadwagę lub otyłych.

Przykładem takiego schorzenia jest właśnie kolano kinomana. Nazwa wzięła się z tego, że objawy nasilają się podczas długotrwałego siedzenia ze zgiętymi kolanami – jak na przykład podczas oglądania filmu w kinie czy telewizji na sofie we własnym salonie.

Bolą Cię kolana? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Przyczyny zapalenia stawu rzepkowo-udowego

W zdecydowanej większości przypadków schorzenie to diagnozuje się u osób prowadzących siedzący tryb życia – nie tylko przesiadujących na kanapie, ale też np. wykonujących pracę biurową. Przyjmowanie pozycji, w której stawy kolanowe są ugięte przez wiele godzin na dobę, prowadzi do ich nierównomiernej pracy oraz do przykurczów mięśniowych. Z czasem skutkuje to pojawieniem się bólu.

Kolejną grupą osób szczególnie narażonych na wystąpienie tego schorzenia są panie chodzące w butach na wysokim obcasie. Oczywiście założenie szpilek 1-2 razy w tygodniu na tzw. wielkie wyjścia nie jest jeszcze czynnikiem ryzyka, natomiast regularne noszenie takiego obuwia zdecydowanie przyczynia się do nadmiernego obciążania stawu rzepkowo-udowego (specyficzna budowa butów na wysokim obcasie wymusza stałe ugięcie kolan).

W rzadszych przypadkach kolano kinomana ma związek z nieprawidłową budową stawu kolanowego, kiedy to przyczep więzadła rzepki na kości piszczelowej jest umiejscowiony w pozycji bocznej.

Objawy kolana kinomana

Najbardziej charakterystycznym objawem jest umiarkowany ból, który pojawia się zawsze po dłuższym siedzeniu czy trzymaniu kolan w pozycji ugiętej. Ból natychmiast znika po wyprostowaniu stawów kolanowych. Dodatkowo można u siebie zaobserwować także inne, typowe dla tej przypadłości objawy, jak:

• „Strzelanie” w kolanie – nasilające się podczas chodzenia po schodach czy szybkiego uginania i prostowania stawu kolanowego;
  • Wyczuwalne tarcie w stawie kolanowym;
  • Ból towarzyszący wchodzeniu po schodach (i innym formom aktywności wymagającym uginania stawu kolanowego), który jest umiejscowiony w przedniej części kolana lub po bocznej stronie rzepki. Ból ustępuje po przyjęciu pozycji wyprostowanej;

Zbagatelizowanie tych objawów spowoduje, że ból będzie się nasilać i pojawiać przy każdym, nawet chwilowym ugięciu stawu kolanowego. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego uszkodzenia chrząstki stawowej oraz do choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego. Dlatego już pierwsze sygnały mogące świadczyć o kolanie kinomana warto skonsultować z lekarzem ortopedą lub fizjoterapeutą. Diagnozę stawia się w oparciu o wywiad z pacjentem, badanie przedmiotowe oraz obraz RTG.

Strzyka w kolanie? Skorzystaj ze skutecznej rehabilitacji metodą ARP!

Warto wiedzieć

Kolano kinomana jest często mylone z bocznym przyparciem rzepki.

Co pomaga na kolano kinomana?

Po zdiagnozowaniu tego schorzenia pacjent w pierwszej kolejności powinien w miarę możliwości odciążać stawy kolanowe, poprzez częstą zmianę pozycji i unikanie długotrwałego siedzenia. Bardzo wskazane jest również wykonywanie prostych ćwiczeń wzmacniających staw rzepkowo-udowy oraz mięśnie – przede wszystkim czworogłowy uda i łydki.

Kluczowa jest natomiast rehabilitacja, której należy się poddać już na wczesnym etapie rozwoju patologii. Do wyboru mamy kilka skutecznych metod, spośród których na szczególną uwagę zasługuje rehabilitacja ARP, która łączy w sobie klasyczne ćwiczenia manualne ze stymulacją tkanek (mięśni, więzadeł).

Metoda ta przynosi doskonałe rezultaty w bardzo krótkim czasie, nie powoduje bólu, nie wymaga żadnego wysiłku fizycznego ze strony pacjenta – dlatego jest bardzo polecana osobom w starszym wieku. To najlepszy sposób na to, aby uniknąć choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego i ustrzec się przed bardzo kłopotliwą artroskopią.

Pierwsza wizyta w gabinecie Rehabilitacji ARPwave zawsze bez ryzyka!

21 lipca 2020