17 maja 2020

Boczne przyparcie rzepki: charakterystyka, diagnozowanie, leczenie i rehabilitacja

Osoby aktywne fizycznie, regularnie uprawiające sport, muszą się liczyć z tym, że okresowo mogą być narażone na występowanie różnego rodzaju urazów. W szczególności dotyczy to biegaczy, którzy często przystępują do treningu bez odpowiedniej rozgrzewki i narzucają sobie zbyt forsowne tempo biegu. Do kategorii typowych kontuzji diagnozowanych w sporcie amatorskim, ale też wyczynowym, zaliczamy boczne przyparcie rzepki. Przypadłość ta bardzo rzadko dotyka osób nieaktywnych fizycznie. Czym jest boczne przyparcie rzepki? Jak je zdiagnozować, leczyć i rehabilitować? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika.

Boczne przyparcie rzepki: o co chodzi w tym urazie?

Zespół bocznego przyparcia rzepki, czyli ELPS (excessive lateral pressure syndrome) to schorzenie, które polega na wystąpieniu wzmożonego nacisku bocznej powierzchni stawowej rzepki na kłykieć boczny kości udowej, w którym rzepka jest umiejscowiona. Gdy wykonujemy jakiś ruch kolanem, na przykład w trakcie biegu, rzepka nadmiernie się przesuwa się na boki, co skutkuje uszkodzeniem chrząstki stawowej. Konsekwencją tej patologii jest również rozciągnięcie troczków przyśrodkowych rzepki i przykurcz troczków bocznych.

Z tego nieco skomplikowanego opisu można wysunąć prosty wniosek: boczne przyparcie rzepki jest kłopotliwą kontuzją, której bagatelizowanie prowadzi do poważnych uszkodzeń w obrębie stawu kolanowego. Przypomnijmy, że jest to największy staw w ludzkim organizmie, w którym rzepka pełni kluczową funkcję, przenosząc obciążenia dynamiczne i gwarantując równomierne rozłożenie sił działających na kość udową.

Problemy z kolanami? Pomoże Ci rehabilitacja metodą ArpWave!

Jakiekolwiek patologie dotyczące rzepki mają zatem bezpośredni wpływ na funkcjonowanie całego stawu, mogąc prowadzić do bardzo poważnych kontuzji, włącznie z zerwaniem więzadeł krzyżowych.

Warto wiedzieć

Innym dość powszechnym urazem związanym z tym elementem stawu kolanowego jest wywichnięcie (zwichnięcie) rzepki, o którym także przeczytasz na naszym blogu.

Przyczyny urazu i grupy ryzyka

Zespół bocznego przyparcia rzepki zdecydowanie najczęściej dotyka osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza uprawiających jogging oraz sporty, w których wymagana jest gwałtowna zmiana kierunku biegu – chociażby piłkę nożną, koszykówkę czy tenis.

Do czynników ryzyka tego urazu zaliczamy przede wszystkim płaskostopie, koślawość pięt i kolan, zwiększoną pronację stopy (czyli rotację wewnętrzną), a także ustawienie miednicy w przodopochyleniu. Stąd też osoby, u których zdiagnozowano te problemy, chcące uprawiać bieganie, koniecznie powinny pod okiem trenera opracować odpowiednią i bezpieczną dla nich technikę biegu.

Jeśli natomiast chodzi o bezpośrednie przyczyny medyczne bocznego przyparcia rzepki, to zaliczamy do nich:

• Osłabienie lub zbyt duże napięcie głowy przyśrodkowej mięśnia czworogłowego uda;
  • Osłabienie mięśni rotujących udo zewnętrznie, czyli po prostu mięśni pośladków;
  • Przykurcz mięśni kulszowo-goleniowych;
  • Zbyt duże napięcie mięśnia naprężacza powięzi szerokiej z pasmem biodrowo-piszczelowym;
  • Przykurcz mięśnia biodrowo-lędźwiowego;

Objawy bocznego przyparcia rzepki

Problem z tym urazem polega na tym, że stosunkowo trudno jest go samodzielnie zdiagnozować. Oczywiście pojawia się ból, ale nie zawsze można go precyzyjnie zlokalizować. Większość pacjentów stwierdza po prostu, że boli ich staw kolanowy. Dodatkowo pojawia się sztywność kolana, a ból jest umiejscowiony raczej w przedniej części stawu i nasila się po długim siedzeniu, w trakcie kucania czy wchodzenia po schodach.

Cierpisz z powodu bocznego przyparcia rzepki? Wypróbuj ArpWave!

Leczenie i rehabilitacja

Podstawową metodą leczenia zespołu bocznego przyparcia rzepki jest niestety zabieg operacyjny, w trakcie którego lekarze mogą przeprowadzić tzw. boczne uwolnienie rzepki, skorygować przyśrodkowe troczki rzepki lub zmienić położenie przyczepu więzadła rzepki. Decyzja odnośnie do wyboru kierunku leczenia operacyjnego zapada po uprzedniej szczegółowej diagnostyce obrazowej stawu kolanowego.

Na szczęście u większości pacjentów można śmiało zrezygnować z inwazyjnej metody leczenia. Wręcz jest to niewskazane przed podjęciem próby rozwiązania problemu na drodze profesjonalnej rehabilitacji. Kluczowe znaczenie ma przy tym wybór odpowiedniej metody.

Standardowa fizykoterapia jest o tyle kłopotliwa, że rehabilitacja zespołu bocznego przyparcia rzepki zajmuje bardzo dużo czasu i sprawia pacjentowi ból, co też ogranicza intensywność ćwiczeń. Problem ten już dawno zauważono w świecie zawodowego sportu.

Opracowana w USA nowatorska metoda ARP, z której teraz można korzystać również w Polsce w gabinetach Rehabilitacji ARPwave. pozwala w przypadku bocznego przyparcia rzepki uniknąć operacji chirurgicznej i w krótkim czasie powrócić do aktywności bez bólu !!!

Umów się na pierwszą – bez ryzyka - wizytę w gabinecie rehabilitacji ARPwave!

ARPwave jest neurologiczną terapią przywracającą prawidłowe współnapięcie mięśni stabilizujących kolano, usuwającą kompensację i przywracającą wzorce ruchowe. Znacząco przyspiesza powrót do pełnej sprawności, umożliwiając kontynuowanie uprawiania sportu oraz minimalizując prawdopodobieństwo odnowienia się kontuzji. ARPwave daje rewelacyjne rezultaty w leczeniu i rehabilitacji zespołu bocznego przyparcia rzepki, stanowiąc najlepszą alternatywę dla zabiegu operacyjnego.