Gęsia stopka: dokuczliwa dolegliwość o mylącej nazwie

Gęsia stopka jest zespołem objawów, które mogą bardzo skutecznie uniemożliwić uprawianie sportu oraz utrudnić wykonywanie codziennych, zupełnie prozaicznych czynności. Nazwa tego schorzenia jest myląca, ponieważ nie występuje ono w obrębie stopy, ale kilka centymetrów poniżej przyśrodkowej strony stawu kolanowego, gdzie łączą się ze sobą trzy ważne mięśnie. Więcej o tym dość częstym urazie oraz o metodach rehabilitacji gęsiej stopki przeczytasz w naszym artykule.

Czym dokładnie jest gęsia stopa?

Gęsia stopa lub gęsia stopka to miejsce w stawie kolanowym, w którym łączą się ze sobą przyczepy końcowe mięśnia krawieckiego, smukłego oraz półścięgnistego. Dodatkowo przyczepy są połączone z powięzią kości piszczelowej, w wyniku czego powstaje łącznotkankowa taśma ścięgnista przypominająca błonę znajdującą się pomiędzy palcami gęsi – stąd ta charakterystyczna nazwa. Stan zapalny w tym obrębie stawu wywołuje umiarkowany ból.

Warto podkreślić, że gęsia stopka pełni niezwykle ważną funkcję w ludzkim stawie kolanowym, przede wszystkim odpowiadając za:

• Zginanie kolana
  • Rotację uda do wewnątrz
  • Stabilizację stawu kolanowego – stopka zapobiega koślawości kolan

Dodajmy również, że gęsią stopkę najczęściej diagnozuje się u osób uprawiających bieganie, zwłaszcza długodystansowe i popełniających błędy w technice biegu, rezygnujących z rozgrzewki, stawiających sobie zbyt ambitne cele czy korzystających ze źle dobranych butów.

Ból w kolanie podczas biegania? Wypróbuj rehabilitację metodą ARP!

Objawy gęsiej stopki

Najbardziej charakterystycznym objawem tego schorzenia jest wyraźnie odczuwalny ból w stawie kolanowym, po stronie przyśrodkowej. Zwykle nasila się on w nocy, podczas chodzenia po schodach czy wysiadania z samochodu – zawsze wtedy, gdy dochodzi do zginania stawu. Oczywiście na dolegliwości bólowe uskarżają się również osoby, które pomimo urazu próbują nadal biegać. Do tego może pojawić się sztywność stawu o poranku (utrzymująca się przez około godzinę) oraz obrzęk w obrębie stawu kolanowego, bolesny podczas dotykania.

Należy przy tym wyraźnie podkreślić, że opisane symptomy mogą wskazywać na szereg innych urazów i patologii w obrębie stawu kolanowego (m.in. uszkodzą łąkotkę, uszkodzone więzadło poboczne, zapalenie tkanki tłuszczowej), dlatego bardzo ważna jest tutaj diagnostyka. Obraz z ultrasonografu, a w ostateczności także artroskopia diagnostyczna, pozwala ostatecznie określić, czy rzeczywiście pacjent ma do czynienia z gęsią stopką i tym samym wdrożyć odpowiednią metodę rehabilitacji tego schorzenia.

Dokucza Ci gęsia stopka? Skorzystaj z konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Przyczyny schorzenia

Bezpośrednią przyczyną gęsiej stopki jest koślawość kolan połączona z niestabilnością więzadłową, czego źródeł należy szukać w nieprawidłowym ustawieniu kości udowej. Powoduje to nadmierne pochylanie tułowia do przodu w czasie biegu, nadmierną pronację tyłostopia oraz zbyt dużą rotację wewnętrzną kości udowej. Do przyczyn zespołu objawów nazywanych gęsią stopą zaliczymy również osłabienie mięśni obręczy miednicznej, mięśni kulszowo-goleniowych, mięśnia przywodzicieli stawu biodrowego oraz mięśnia czworogłowego – z tego też powodu gęsia stopa często dotyka osoby po zerwaniu ACL, które nie poddały się specjalistycznej rehabilitacji i nie wzmocniły mięśnia czworogłowego przed ponownym rozpoczęciem treningów.

Do przyczyn można zaliczyć również bagatelizowanie dolegliwości w obrębie stawu kolanowego i kontynuowanie biegu, a także nieprzygotowanie techniczne i sprzętowe do uprawiania tego sportu. Gęsia stopka często pojawia się u osób, które swoją przygodę z joggingiem rozpoczęły ad hoc, nie korzystając ze wskazówek trenera czy fizjoterapeuty.

Leczenie i rehabilitacja gęsiej stopki

Gęsia stopka bardzo rzadko wymaga interwencji chirurgicznej. W większości przypadków bardzo dobre efekty przynosi odpowiednio dobrana rehabilitacja, oczywiście poprzedzona zmniejszeniem obciążeń treningowych lub zrobieniem sobie dłuższej przerwy w uprawianiu sportu. Jeśli pacjentowi towarzyszy silny ból i obrzęk, można stosować zimne okłady i przyjmować niesteroidowe leki przeciwzapalne – najlepiej działające miejscowo (w formie żelu, maści).

Docelowo natomiast niezbędne będzie poddanie się rehabilitacji, która w przypadku tego urazu sprawdza się zdecydowanie najlepiej, pozwalając uniknąć zabiegu chirurgicznego i wrócić do pełnej sprawności oraz uprawiania sportu. Najlepiej, aby było to połączenie fizykoterapii ze stymulowaniem wymienionych wcześniej mięśni oraz innych tkanek w stawie kolanowym. Takie kompleksowe działanie przynosi zdecydowanie najlepsze efekty.

Szczególnie polecaną metodą rehabilitacji gęsiej stopki jest ARP – to amerykański system opracowany z myślą o wyczynowych sportowcach, którzy bardzo często doznają tego urazu. Teraz mogą z niego korzystać także osoby amatorsko uprawiające sport. Metoda od niedawna jest dostępna w Polsce.

ARP nie sprawia bólu, rehabilitacji można się poddać na dowolnym etapie rozwoju patologii w stawie kolanowym, bez względu na wiek pacjenta. Największą zaletą tej metody jest to, że powrót do pełnej sprawności następuje przeciętnie po zakończeniu jednego cyklu 10 zabiegów – to znacznie krócej niż w przypadku innych technik rehabilitacyjnych.

Pierwsza wizyta w gabinecie bez ryzyka – umów się już teraz!

21 lipca 2020