Więzadło krzyżowe – rehabilitacja po rekonstrukcji ACL. Dlaczego jest konieczna?

Zerwanie więzadła krzyżowego przedniego w kolanie, czyli ACL, jest dość powszechną kontuzją, na którą szczególnie narażone są osoby zawodowo lub amatorsko uprawiające sport – zwłaszcza narciarstwo, koszykówkę czy piłkę nożną. Nie zawsze wiąże się to z koniecznością poddania się zabiegowi rekonstrukcji więzadła. Wszystko zależy od skali urazu, ale przede wszystkim od oczekiwań pacjenta. Jeśli nie jest on przesadnie aktywny fizycznie i nie uprawia wyczynowo sportu, wystarczające może się okazać leczenie zachowawcze z wykorzystaniem metody ArpWave. Bywa jednak, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest przeprowadzenie operacji. Sam zabieg rekonstrukcji ACL to jednak zdecydowanie za mało, aby pacjent mógł szybko wrócić do pełnej sprawności. Niezbędne będzie również poddanie się rehabilitacji więzadła krzyżowego. Wyjaśniamy, dlaczego nie można pominąć tego etapu leczenia.

Rehabilitacja ACL w ramach leczenia zachowawczego

Zacznijmy od przypadku, kiedy nie jest konieczne przeprowadzenie zabiegu rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego, ponieważ nie doszło do całkowitego przerwania tkanek i innych uszkodzeń w obrębie stawu kolanowego. Prawidłowa rehabilitacja pozwala pacjentowi wrócić do praktycznie pełnej sprawności, w tym do aktywności fizycznej.

Jeśli lekarz ortopeda oceni, że leczenie zachowawcze jest wystarczające, nie istnieje zbyt wysokie ryzyko niestabilności stawu kolanowego, a przy tym pacjent jest już w takim wieku, że prawdopodobieństwo wyczynowego uprawiania przez niego sportu jest czysto iluzoryczne, sama rehabilitacja powinna być w zupełności wystarczająca.

Oczywiście należy podkreślić, że mówimy tutaj o rehabilitacji przeprowadzonej w sposób kompleksowy, obejmującej nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale także stymulację uszkodzonego więzadła, co stopniowo prowadzi do jego naturalnej rekonstrukcji. Tak właśnie działa ArpWave. Dzięki tej metodzie mnóstwo osób po naderwaniu lub nawet zerwaniu ACL ma szansę na pełne wyzdrowienie i uniknięcie zabiegu operacyjnego, który zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem.

Sprawdź, jak ArpWave pomaga szybciej wrócić do zdrowia po zerwaniu ACL

Warto również wiedzieć, że nawet w przypadku, gdy decyzja o przeprowadzeniu operacyjnej rekonstrukcji ACL ma zapaść dopiero po kilku tygodniach od wystąpienia urazu, należy jak najszybciej poddać się rehabilitacji, co znacząco zwiększa szansę na pełne przywrócenie sprawności stawu kolanowego.

Rehabilitacja więzadła krzyżowego: jak postępować po rekonstrukcji?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, iż standardowe metody rehabilitacji więzadła krzyżowego nie przynoszą tak dobrych efektów, jak jeszcze do niedawna sądzono. Naukowcy z Uniwersytety w Honolulu przeprowadzili testy kliniczne, które wykazały, że u pacjentów poddanych zabiegowi rekonstrukcji ACL w ciągu 49 miesięcy występują takie objawy, jak wyraźne zmniejszenie obwodu uda, a także zmniejszenie przekroju mięśnia czworogłowego i osłabienie jego siły.

Jest to o tyle niepokojąca obserwacja, że takie zmiany mięśniowe stanowią bezpośredni czynnik ryzyka ponownego zerwania więzadła krzyżowego przedniego, jak również zwiększają prawdopodobieństwo poważnej kontuzji stawu kolanowego.

Skutecznym sposobem na uniknięcie podobnego scenariusza jest poddanie się rehabilitacji metodą ARP, którą w Polsce oferujemy pod marką ArpWave. Wspomniane badanie kliniczne jednoznacznie wykazało, że u pacjentów, u których zastosowano tę metodę, w znacznie mniejszym stopniu występował problem zaniku QF (mięśnia czworogłowego) po rekonstrukcji ACL. Dzięki temu byli i nadal są oni mniej narażeni na ryzyko odnowienia się kontuzji, jak również mają większe szanse na powrót do uprawiania sportu. Nieprzypadkowo metoda ARP jest standardowo wykorzystywana w ramach wsparcia leczenia wyczynowych sportowców – z myślą o których została zresztą opracowana w Stanach Zjednoczonych.

ArpWave przyspiesza powrót do pełnej sprawności po rekonstrukcji ACL

Zwracamy również uwagę na fakt, iż rehabilitację więzadła krzyżowego metodą ArpWave można rozpocząć krótko po przeprowadzeniu zabiegu rekonstrukcji ACL, również wtedy, gdy pacjent z powodu bólu czy zwykłego ograniczenia fizycznego nie może wykonywać żadnych ćwiczeń manualnych. Dzięki temu wcześniej następuje stymulowanie tkanek do odbudowy, co także przyczynia się do szybszego zakończenia procesu leczenia.

Jak długo trwa rehabilitacja więzadła krzyżowego po rekonstrukcji ACL?

Pełen cykl rehabilitacji z wykorzystaniem metody ArpWave obejmuje 10 zabiegów, przy czym z reguły już po pierwszej sesji pacjent odczuwa wyraźną poprawę, przede wszystkim mniejszy ból.

Umów się na pierwszą wizytę w gabinecie ArpWave!

Rehabilitacja metodą ArpWave przywraca szybko sprawność mięśni stabilizujących kolano, co skraca całkowity czas powrotu do pełnej sprawności. Oczywiście wiele zależy tutaj także od indywidualnych predyspozycji pacjenta oraz jakości przeprowadzonego zabiegu rekonstrukcji (czyli kompetencji lekarza), jak również od momentu rozpoczęcia rehabilitacji. Im wcześniej pacjent się jej podda, tym szybciej będzie w stanie podjąć normalną aktywność fizyczną.

18 marca 2020