Ból w łydce – czym może być spowodowany?

Z pozoru niewinny ból łydki lub obu łydek jest dość powszechnie bagatelizowany. Mamy tendencję do lekceważenia takich objawów, zrzucając je na karb np. przemęczenia, uprawiania sportu czy zmiany diety. Tymczasem ból w łydce może mieć poważne podłoże zdrowotne i sugerować groźną chorobę. Co równie istotne, na dolegliwości bólowe umiejscowione w łydkach uskarżają się osoby w każdym wieku, włącznie z małymi dziećmi. Tym bardziej warto wiedzieć, jakie mogą być tego przyczyny.

Skąd bierze się ból w łydce?

Intuicja podpowiada, że ból w łydce musi mieć związek z mięśniem lub ścięgnem i rzeczywiście w wielu przypadkach się to potwierdza. Zacznijmy jednak od rzadszych przyczyn, wśród których szczególnie nietypowy jest stan zapalny w organizmie wywołany przez infekcję wirusową (zwykle wirus grypy). Najczęściej problem ten dotyczy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Objawy są podobne do grypy lub przeziębienia, z podwyższoną temperaturą, dreszczami, aż po kilku dniach dziecko zaczyna się uskarżać na ból łydek. Po około tygodniu nie ma po tym śladu i nie wiemy dokładnie, skąd bierze się ten objaw.

Znacznie bardziej niepokojący jest ból w łydce spowodowany zakrzepicą żył głębokich, nazywaną też zakrzepowym zapaleniem żył. Jest to bardzo poważna choroba, która wymaga natychmiastowej konsultacji lekarskiej i podjęcia leczenia. Zakrzepica żył głębokich ma związek z niewydolnością układu krążeniowego i dość często diagnozuje się ją u osób otyłych oraz palących papierosy.

Inną przyczyną bólu w łydce może być przewlekła niewydolność żylna, czyli po prostu żylaki. Jest to dobrze rozpoznane schorzenie, które wymaga leczenia. Na żylaki najczęściej uskarżają się osoby prowadzące stojący oraz siedzący tryb życia, np. pracownicy sklepów, pracownicy biurowi oraz osoby nieaktywne, spędzające większą część dnia przed telewizorem (to niestety dość typowy problem wśród polskich emerytów).

Ból łydki nie musi mieć jednak bezpośredniego związku z chorobą toczącą organizm. Zdecydowanie najczęściej jest to zwykły objaw przemęczenia, który obserwują u siebie osoby uprawiające jakiś sport, szczególnie bieganie, pływanie czy jazdę na rowerze. Gdy bolą łydki, to może być to spowodowane zakwaszeniem mięśni lub pospolitym przetrenowaniem. W takiej sytuacji radzimy zrobić sobie kilka dni przerwy, stosować okłady chłodzące i sprawdzić, czy dolegliwości ustąpiły. Jeśli tak, to wskazane będzie skonsultowanie się z fizjoterapeutą, który podpowie, jak zmienić technikę uprawiania sportu, aby zminimalizować nieprzyjemny efekt bolących łydek.

Trenuj mądrze i bez urazów – umów się na pierwszą konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave

Warto również wspomnieć o tym, że ból łydki często jest spowodowany skurczem mięśnia. Jeśli taka sytuacja regularnie się powtarza, nawet w nocy, to warto jest poddać się badaniom krwi pozwalającym określić poziom magnezu w organizmie. Zbyt niskie stężenie tego pierwiastka (np. w związku z piciem dużej ilości kawy) będzie dawać właśnie taki efekt.

Ból łydki? Sprawdź, co może być przyczyną podczas konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Ból łydki spowodowany kontuzją mięśniową

Ta przyczyna bólu w łydce wymaga omówienia w osobnym akapicie, ponieważ tego typu kontuzje stają się powoli normą w polskim społeczeństwie. Obserwujemy to na co dzień w gabinetach Rehabilitacji ARPwave, do których zgłasza się coraz więcej pacjentów uskarżających się na silny ból w łydce oraz ograniczoną sprawność fizyczną.

Boląca łydka może być objawem naciągnięcia, naderwania, a w skrajnym przypadku nawet zerwania mięśnia brzuchatego łydki. Szczególnie ten ostatni uraz jest bardzo poważny i zwykle kończy się zabiegiem operacyjnym. Nie można jednak lekceważyć także naciągnięcia czy naderwania, ponieważ obie kontuzje mogą szybko przejść w kolejne stadium, jeśli np. pacjent będzie kontynuować uprawianie sportu, próbować „rozchodzić” ból etc.

Uszkodzenie mięśnia brzuchatego łydki jest dość powszechną kontuzją diagnozowaną zwłaszcza u biegaczy – a już szczególnie tych, którzy rozpoczęli swoją przygodę z joggingiem bez odpowiedniego przygotowania, nie rozgrzewają się przed treningiem i nie dbają o odpowiednią dietę. Urazu można się jednak nabawić także w codziennych sytuacjach – wystarczy wykonać niefortunny naskok czy poślizgnąć się podczas wchodzenia po schodach.

Na szczęście urazy mięśnia łydki bardzo dobrze poddają się rehabilitacji, szczególnie amerykańską metodą ARP. Więcej o tym przeczytasz w osobnym artykule na naszym blogu, który poświęciliśmy tematowi leczenia naderwanego mięśnia brzuchatego łydki.

Jak widać istnieje co najmniej kilka prawdopodobnych przyczyn bólu w łydce. Niektóre z nich nie muszą budzić niepokoju, jednak nie radzimy lekceważyć tego objawu. Jeśli ból utrzymuje się przez kilka dni, nie mija pod wpływem odpoczynku i zimnych okładów, a wręcz się nasila, to należy zgłosić się do lekarza. Jeśli natomiast podejrzewasz u siebie kontuzję mięśniową, to już teraz zapraszamy do gabinetu Rehabilitacji ARPwave w Warszawie lub Konstancinie.

22 sierpnia 2021