Leczenie naderwanego mięśnia brzuchatego łydki: czy można je przyspieszyć?

Naderwanie mięśnia łydki jest kontuzją, z którą miało lub ma do czynienia mnóstwo osób uprawiających sport, zwłaszcza bieganie. Uraz jest nieprzyjemny, wyklucza aktywność fizyczną przez co najmniej kilka dni, a co gorsza grozi odnowieniem w przyszłości. Aby ograniczyć ryzyko ponownej kontuzji oraz przyspieszyć samo leczenie naderwanego mięśnia łydki, warto zdecydować się na terapię wspierającą. Mamy tutaj oczywiście na myśli rehabilitację.

Pierwsza pomoc przy naderwaniu mięśnia łydki

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest naderwanie mięśnia łydki. Z tym urazem mamy do czynienia w sytuacji, gdy dochodzi do przerwania więcej niż 5% włókien mięśniowych składających się na tzw. brzusiec. Aby mieć pewność, że jest to naderwanie a nie naciągnięcie czy zerwanie, należy poddać się badaniu USG lub rezonansem magnetycznym.

Zakres urazu określa się w trzystopniowej skali. I tak:

• Stopień I – lekka kontuzja, często przechodząca bezobjawowo, może jej towarzyszyć delikatny ból.
  • Stopień II – u pacjenta obserwuje się wyraźny obrzęk, kontuzjowany uskarża się też na dolegliwości bólowe.
  • Stopień III – kontuzja praktycznie uniemożliwia chodzenie, ból jest bardzo silny, pojawia się duży obrzęk.

Na to, jak szybko dojdzie do zaleczenia urazu, wpływ ma przede wszystkim reakcja pacjenta. Najważniejsze jest to, aby natychmiast odciążyć nogę i zastosować zimny okład, co pozwoli zniwelować obrzęk. Można również owinąć bolące miejsce bandażem elastycznym, byle nie za mocno.

Zachowawcze leczenie naderwanego mięśnia łydki

W ciągu następnych 4-5 dni unikamy stawania na kontuzjowanej nodze. Najlepiej jest wówczas unikać aktywności fizycznej, przez cały czas stosując zimne okłady. Po ustąpieniu bólu i zmniejszeniu się obrzęku można już rozpocząć delikatne ćwiczenia rozciągające, oporowe i izometryczne, których celem jest pobudzenie włókien mięśniowych do regeneracji. Z pełnym treningiem należy się natomiast wstrzymać do momentu, aż łydka nie będzie boleć nawet pod uciskiem.

Leczenie naderwanego mięśnia łydki przebiega więc objawowo i zachowawczo. Nie jest tutaj konieczne poddanie się zabiegowi chirurgicznemu. Jeśli jednak po kilku dniach ból nie mija, a obrzęk się nie zmniejsza, należy jak najszybciej udać się na badanie USG lub rezonansem magnetycznym, by potwierdzić lub wykluczyć zerwanie mięśnia łydki. Ten uraz leczy się operacyjnie. Powrót do zdrowia przyspiesza natomiast rehabilitacja zerwanego mięśnia łydki. Powinno się ją również stosować w przypadku lżejszej postaci urazu.

Rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki: jaka metoda będzie najlepsza?

Przede wszystkim warto sobie zadać pytanie, po co właściwie rehabilitować naderwany mięsień łydki? Czy nie wystarczy samo leczenie zachowawcze? Otóż nie. Głównym celem rehabilitacji jest przyspieszenie powrotu do pełnej sprawności, co jest szczególnie ważne dla osób aktywnych fizycznie, uprawiających sport, które nie chcą tracić wielu tygodni treningu z powodu urazu.

Bardzo ważne jest również to, że prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki chroni przed odnowieniem się kontuzji w przyszłości, co jest dość powszechnym problemem. Zbyt wczesny powrót do treningu, poprzestanie na leczeniu zachowawczym, zbagatelizowanie urazu – wszystko to może niestety skutkować nawet zerwaniem mięśnia łydki i w konsekwencji koniecznością poddania się operacji.

Rehabilitacja naderwanego mięśnia łydki powinna zostać wdrożona jak najszybciej. Taką możliwość daje nam metoda ARPWave, którą można zastosować jeszcze przed ustąpieniem dolegliwości bólowych i obrzęku. ARPWave to rewolucyjny zabieg, który przyspiesza naturalną regenerację włókien mięśniowych, zmniejsza ból, przywraca pełną sprawność mięśnia brzuchatego łydki i zapobiega dalszym przeciążeniom.

Dzięki ARPWave pacjent nie musi tygodniami oszczędzać nogi, mogąc normalnie ćwiczyć być aktywnym fizycznie. Elementem terapii jest poddawanie mięśnia brzuchatego łydki obciążeniom odpowiadającym standardom aktywności pacjenta, co pozwala ocenić, czy nie występują już dolegliwości bólowe.

30 czerwca 2019