17 maja 2020

Ból stawu krzyżowo-biodrowego: jakie mogą być tego przyczyny? Co robić, aby sobie pomóc?

Jednym z typowych skutków społecznej izolacji w związku z zagrożeniem epidemicznym jest to, że coraz więcej osób narzeka na ból stawu krzyżowo-biodrowego. Ciągłe przebywanie w domu, najczęściej w pozycji siedzącej lub leżącej, bez fundowania sobie żadnej formy aktywności fizycznej, mają fatalny wpływ na kondycję układu kostno-stawowego ludzkiego organizmu. Ból stawu krzyżowo-biodrowego, wyczuwalny w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, jest często utożsamiany z rwą kulszową, a to wcale nie musi być przyczyna problemu. O innych możliwych scenariuszach, diagnostyce i metodach radzenia sobie z uporczywym bólem w krzyżu przeczytasz w naszym poradniku.

Rwa kulszowa: powszechny problem, który może być złym tropem

Gdy pojawia się silny ból w dolnych plecach, niejako odruchowo ogłaszamy światu, że to na pewno atak rwy kulszowej. Tendencję do tego mają szczególnie osoby, które w przeszłości już przeżyły tę bardzo nieprzyjemną dolegliwość. Tymczasem rwa kulszowa, choć rzeczywiście dość często odpowiadająca za bolesność w odcinku lędźwiowym, nie musi być faktyczną przyczyną problemu.

Istnieją sposoby na to, aby upewnić się, czy mamy do czynienia z rwą kulszową, czy może źródła bólu trzeba szukać w czymś innym. Podstawą jest stwierdzenie promieniowania bólu do kończyny dolnej – uda, łydki lub nawet stopy.

Dodatkowo, w celu rozpoznania rwy kulszowej, w warunkach domowych warto przeprowadzić próbę Valsalvy oraz sprawdzić objaw Lasegue’a. Więcej o tym, jak diagnozować u siebie atak rwy, przeczytasz w jednym z poradników na naszym blogu.

Boli Cię w krzyżu? Umów się na pierwszą - bez ryzyka - wizytę w gabinecie ARPwave!

Gdy to jednak nie rwa

Jeśli wstępna diagnostyka wyklucza atak rwy kulszowej, a ból w krzyżu jest bardzo silny i nie przechodzi przez dłuższy czas, trzeba już zacząć podejrzewać inny rodzaj patologii w odcinku krzyżowym kręgosłupa. Jeśli wykluczamy uraz mechaniczny, np. stłuczenie, prawdopodobnie będziemy mieć do czynienia z zapaleniem stawu krzyżowo-biodrowego.

Objawem tej dolegliwości jest właśnie ból w odcinku krzyżowym, który zwykle promieniuje do pośladków i pleców. Charakterystyczne dla zapalenia stawu krzyżowo-biodrowego jest też występowanie sztywności lędźwi, zwłaszcza o poranku, zaraz po wstaniu z łóżka.

Przyczyną bólu stawu krzyżowo-biodrowego związanego z jego zapaleniem najczęściej jest uraz mechaniczny, który doprowadził do przesunięcia się względem siebie powierzchni tworzących staw. Następuje tarcie, w wyniku czego dochodzi do miejscowego wytarcia chrząstki stawowej, a to powoduje zmiany zwyrodnieniowe, stan zapalny i w efekcie ból.

Do takiej patologii zdecydowanie najczęściej dochodzi w wyniku uszkodzenia miednicy podczas wypadku lub też długotrwałego, asymetrycznego obciążania miednicy, co obserwuje się u osób mających skoliozę, różne długości nóg, ale też cierpiące na przewlekłe stany rwy kulszowej.

Nie akceptuj bólu – pozbądź się go dzięki metodzie ARPwave!

Pozostałe możliwe przyczyny wystąpienia zapalenia stawu krzyżowo-biodrowego, to:

• Ciąża – kobiety spodziewające się dziecka wręcz standardowo narzekają na ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, co jest spowodowane zmianami hormonalnymi i rozluźnieniem połączenia biodra z kością krzyżową.
  • Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa – w skrócie ZSSK. Jest to choroba, która atakuje stawy krzyżowo-biodrowe i stawy międzywyrostkowe kręgosłupa, objawiająca się poranną sztywnością oraz zapaleniem tęczówki oka. Najczęściej dotyka młodych mężczyzn.
  • Osteitis condensans illii – jest to choroba atakująca kość biodrową w okolicy stawu krzyżowo-biodrowego, powodując obustronny ból w odcinku krzyżowym kręgosłupa, głównie u kobiet.

Jak sobie poradzić z bólem stawu krzyżowo-biodrowego?

Przede wszystkim nie należy go bagatelizować! Ból w odcinku krzyżowym kręgosłupa nie musi jeszcze świadczyć o poważnym schorzeniu, natomiast zdecydowanie jest sygnałem alarmowym. Rozsądek podpowiada, aby zacząć od poddania się szczegółowej diagnostyce obrazowej, na przykład wykonać rezonans magnetyczny, co pozwoli ocenić, czy nie rozwija się jakiś patologiczny stan.

Aby rozwiązać problem, a nie tylko go przypudrować, konieczne będzie poddanie się profesjonalnej rehabilitacji, najlepiej taką metodą, która sprawdza się w leczeniu wszelkich schorzeń w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Doskonałym przykładem będzie tutaj ARPwave. Metoda opracowana w Stanach Zjednoczonych z myślą o wyczynowych sportowcach, z powodzeniem może być stosowana komercyjnie, zarówno w przypadkach rwy kulszowej, jak i zapalenia stawu krzyżowo-biodrowego.

Przetestuj skuteczność metody ArpWave!

ARPwave jest neurologiczną terapią przywracającą prawidłowe współnapięcie mięśni stabilizujących miednicę, usuwającą kompensację i przywracającą wzorce ruchowe. Znacząco przyspiesza powrót do pełnej sprawności, umożliwiając powrót do pełnego zakresu ruchu bez bólu oraz minimalizując prawdopodobieństwo odnowienia się kontuzji. ARPwave daje dobre rezultaty w leczeniu i rehabilitacji dysfunkcji stawu krzyżowo-biodrowego.