Zginacz biodra: co to jest i dlaczego musisz wzmocnić te grupy mięśniowe?

Zginacz biodra, a pisząc precyzyjniej zginasz stawu biodrowego, to grupa kluczowych mięśni odpowiadających za biomechanikę stawu, kręgosłupa oraz miednicy. Na paradoks zakrawa więc fakt, że stosunkowo niewiele osób słyszało o tych mięśniach, nie wspominając już o ich wzmacnianiu w ramach np. treningu na siłowni czy uprawiania innego sportu. Tymczasem osłabienie zginaczy biodra może nieść ze sobą bardzo przykre konsekwencje zdrowotne i ortopedyczne. Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule.

Czym jest zginacz biodra?

Zginacze stawu biodrowego to grupa mięśni, dzięki którym jesteśmy w stanie chodzić czy biegać. To one odpowiadają za kontrolowanie stawu kolanowego i stopy, umożliwiając ich unoszenie. Gdyby nie zginacze, to moglibyśmy co najwyżej przesuwać stopy po podłożu. Już samo to obrazuje, z jak ważnymi mięśniami mamy do czynienia i tłumaczy, dlaczego trzeba o nie dbać poprzez ich wzmacnianie.

Można wyróżnić szereg mięśni zaliczanych do grupy zginaczy stawu biodrowego. Są to przede wszystkim:

• mięsień biodrowo-lędźwiowy – znajduje się między kręgosłupem a biodrem, odpowiada za przywodzenie oraz rotację stawu biodrowego, a także pełni funkcję zgięcia bocznego kręgosłupa;
  • mięsień prosty uda;
  • mięsień krawiecki;
  • naprężacz powięzi szeroki,
  • mięsień smukły,
  • przywodziciel wielki (wspomaga zgięcie);

Jakie funkcje w organizmie pełnią zginacze stawu biodrowego?

Zginacz biodra odpowiada za kontrolowanie położenia głowy kości udowej w czasie zgięcia, ponadto stabilizuje odcinek lędźwiowy kręgosłupa pomagając w utrzymaniu lordozy lędźwiowej. W przypadku osłabienia zginaczy pojawiają się problemy z ruchomością stawu biodrowego, miednicy oraz dolegliwości ze strony kręgosłupa lędźwiowego.

Osłabienie zginaczy biodra ma również negatywny wpływ na funkcjonowanie innych grup mięśniowych, w tym mięśni pośladkowych. Jest to także jedna z częstszych przyczyn niskiej efektywności treningu. Wiele, a wręcz większość osób uprawiających sporty siłowe czy bieganie nie ma pojęcia, że brak postępów może mieć związek właśnie z lekceważeniem mięśni stawu biodrowego.

Dla przykładu: w bieganiu profesjonalnym kładzie się bardzo duży nacisk na trening zginaczy biodra, ponieważ mają one kluczowy wpływ na zdolność efektywnego odpychania się od ziemi, a tym samym decydują o szybkości biegu, skoczności podczas pokonywania płotków etc.

Błędem jest natomiast myślenie, że o wzmacnianie zginaczy biodra powinny dbać wyłącznie osoby uprawiające sport. Te grupy mięśniowe mają wpływ na codzienne funkcjonowanie każdego z nas. To właśnie osłabienie tych grup mięśniowych jest jedną z częstszych przyczyn bólu pleców, bioder oraz miednicy.

Poznaj sprawność swoich zginaczy biodra podczas konsultacji w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Dlaczego dochodzi do osłabienia zginaczy biodra?

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Najczęściej jest to skutek siedzącego, nieaktywnego trybu życia. Nieprzypadkowo bóle kręgosłupa lędźwiowego, bioder i miednicy są chlebem powszednim dla osób, które pracują wiele godzin dziennie przed komputerem, nie uprawiają żadnego sportu, nie gimnastykują się i tym samym zaniedbują zginacze bioder.

Osłabienie tych grup mięśniowych może być również konsekwencją urazu ortopedycznego, stanu zapalnego, wad wrodzonych stawu biodrowego (np. dysplazja) czy zmian zwyrodnieniowych wynikających z wieku, reumatyzmu, osteoporozy etc.

Ból biodra? Sztywność w odcinku lędźwiowym kręgosłupa? Skorzystaj z pomocy specjalistów ARPwave!

Jak wzmocnić zginacze biodra?

Schemat postępowania jest mocno uzależniony od przyczyny osłabienia zginaczy. Jeśli jest nią siedzący tryb życia, to w pierwszej kolejności warto znaleźć czas na treningi ogólnorozwojowe, najlepiej poprzedzone wizytą w gabinecie rehabilitacji sportowej oraz prowadzone pod okiem doświadczonego trenera personalnego. Prawidłowo dobrane zestawy ćwiczeń pozwolą bezpiecznie wzmocnić zginacze biodra, a także poprawić ogólną kondycję organizmu.

Z kolei w przypadku osłabienia tych grup mięśniowych w wyniku kontuzji, kluczowe znaczenie ma poddanie się odpowiedniej rehabilitacji. Często rehabilitanci skupiają się właśnie na przywróceniu sprawności np. stawu po operacji, zaniedbując kwestię wzmocnienia tkanek miękkich.

Tymczasem osłabione zginacze biodra stanowią poważny czynnik ryzyka odnowienia się kontuzji lub jej pogłębienia. Stąd tak ważne jest, aby po każdym urazie ortopedycznym skorzystać z rehabilitacji ukierunkowanej na przywrócenie napięcia mięśni głębokich, w tym przypadku zginaczy biodra.

W procesie wzmacniania mięśni bioder szczególnie dobre efekty przynosi rehabilitacja amerykańską metodą ARP, stworzoną specjalnie z myślą o zawodowych sportowcach, a dziś dostępną dla każdego – niezależnie od wieku. Niewątpliwą zaletą tej metody jest fakt, że nie wymaga ona specjalnego zaangażowania po stronie pacjenta, stąd stanowi dobry wybór również dla osób w podeszłym wieku, mających nadwagę czy po poważnych urazach ortopedycznych.

Z nieinwazyjnych zabiegów wzmacniających zginacze biodra możesz skorzystać w gabinecie Rehabilitacji ARPwave w Warszawie oraz Konstancinie.

04 stycznia 2022