28 maja 2019

Zerwanie więzadeł ACL. Co to właściwie oznacza? Jakie są standardowe metody leczenia?

Jeśli podczas np. gry w piłkę noga skręciła Ci się w nienaturalny sposób i pojawił się bardzo silny ból, może to oznaczać uszkodzenie więzadła. Naciągnięcie lub zerwanie więzadła ACL, czyli więzadła krzyżowego przedniego, to jedna z najczęstszych kontuzji kolana. Występuje u zawodowych sportowców, szczególnie trenujących sporty kontaktowe, ale także u osób, które niedostatecznie przygotowały się do aktywności fizycznej.

Zerwanie więzadeł ACL oznacza całkowite przerwanie tej struktury stawu. Jeśli do tego doszło, zazwyczaj konieczna jest operacja, ponieważ te więzadła się nie regenerują.

Czym są więzadła ACL?

Staw kolanowy jest wyjątkowo skomplikowaną strukturą. W obrębie kolana znajdują się cztery główne więzadła stabilizujące staw i kilka mniejszych. Więzadła kolanowe krzyżowe przednie, często nazywane w skrócie ACL (z ang. anterior cruciate ligament), są jednymi z najważniejszych i największych z nich. I, niestety, to one najczęściej ulegają urazom, a także bardzo słabo się regenerują.

Więzadło ACL może ulec całkowitemu przerwaniu, częściowemu naderwaniu lub naciągnięciu.

Kiedy najczęściej dochodzi do zerwania więzadeł ACL?

Najbardziej „urazogennymi” sportami jeśli chodzi o uszkodzenia kolana są: piłka nożna, siatkówka i koszykówka. Do nieprawidłowych skrętów kolana dochodzi także podczas uprawiania sportów walki czy jazdy na nartach.

Uszkodzenia więzadła krzyżowego przedniego pojawiają się najczęściej przy:

1. skręcie zgiętego kolana przy zablokowanej stopie,
  2. zderzeniu się z przeszkodą lub innym zawodnikiem,
  3. nagłej zmianie kierunku biegu,
  4. nadmiernym wyprostowaniu („przeproście”) nogi w kolanie,
  5. raptownym zwolnieniu szybkiego biegu.

Jakie objawy daje zerwanie więzadła krzyżowego przedniego?

Przy całkowitym zerwaniu więzadła kolanowego może być słyszalny trzask lub chrupnięcie. Do tego pojawia się bardzo silny ból kolana i ograniczenie ruchomości stawu. Uniemożliwia to normalne przemieszczanie się.

Kolano po jakimś czasie (nawet do 24 godzin) zaczyna puchnąć i pojawia się krwiak, stawu nie da się wyprostować. Ma się wrażenie „uciekania”, „przeskakiwania” kolana, braku stabilności kończyny. Objawy mogą się zaostrzać przy próbach powrócenia do aktywności, a szczególnie przy zmianie kierunku biegu.

Diagnostyka zerwania więzadła ACL
Jeśli na podstawie objawów podejrzewasz u siebie zerwanie więzadła, jak najszybciej zgłoś się do lekarza. Specjalista nie tylko postawi diagnozę, ale i zleci badania, które będą mogły potwierdzić lub wykluczyć dodatkowe uszkodzenia (niekiedy zerwaniu więzadła ACL towarzyszą uszkodzenia łąkotki bocznej lub przyśrodkowej, chrząstki stawowej, a także więzadeł pobocznych przyśrodkowych).

Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u ortopedy?:

1. lekarz zapyta, kiedy pojawił się ból i co go wywołało,
  2. przeprowadzi badanie palpacyjne,
  3. jeśli to konieczne, usunie płyn ze stawu,
  4. ewentualnie zleci badanie RTG, rezonans magnetyczny lub USG.

Co robić po zerwaniu więzadła w kolanie?

Zaraz po zerwaniu więzadła najlepiej jest:

1. jak najszybciej odciążyć kolano, położyć się,
  2. ułożyć kolano (wyprostowane lub lekko zgięte) powyżej biodra,
  3. przyłożyć zimny okład na bolesne miejsce,
  4. zastosować niezbyt silny ucisk za pomocą bandaża.

Jakie stosuje się leczenie po uszkodzeniu więzadła krzyżowego przedniego?

Operację rekonstrukcji zerwanego więzadła krzyżowego przedniego (rekonstrukcja ACL) przeprowadza się metodą artoskopową, co oznacza, że wykonuje się kilka niewielkich nacięć, przez które wprowadza się niewielką głowicę. Artroskopia jest wykorzystywana także w diagnostyce do pobierania próbek i obejrzenia stawu od środka. Może także posłużyć do obkurczenia więzadła po niecałkowitym jego naderwaniu.

Decyzję o podjęciu leczenia operacyjnego należy podjąć w konsultacji z ortopedą. Niezależnie od niej, zawsze korzystnie jest po takim urazie zastosować rehabilitację kolana. Tutaj szczególnie zaleca się wykorzystanie nowatorskiej funkcjonalnej, neurologicznej terapii ARPwave.

Arpwave dla sportowców