28 maja 2019

Zerwane więzadło w kolanie. Jakie są objawy? Jak odróżnić zerwanie więzadeł od ich naciągnięcia i naderwania?

Staw kolanowy jest największym i najbardziej złożonym stawem w ciele człowieka. Znosi też niemal największe obciążenia, jakie występują w ludzkim organizmie (pod tym względem plasuje się na drugim miejscu po stawie skokowym). Jakie objawy daje naderwane lub zerwane więzadło w kolanie? Kiedy najczęściej do tego dochodzi? Wbrew pozorom z bardzo silnym bólem kolana, spowodowanym opisywaną kontuzją, u ortopedy „lądują” nie tylko sportowcy, ale także osoby, które nie ćwiczą na co dzień.

Rodzaje uszkodzeń więzadeł kolanowych

Więzadła kolanowe mogą ulec naciągnięciu, naderwaniu lub całkowitemu zerwaniu. Dochodzi do tego wskutek urazu, najczęściej w czasie intensywnej aktywności fizycznej. Na tego typu problemy uskarżają się zawodowi sportowcy, np. piłkarze, oraz osoby niećwiczące, które zbyt wysoko podniosły sobie poprzeczkę przy nagłym zrywie aktywności. Przy słabych mięśniach same więzadła nie radzą sobie ze stabilizacją stawu i dochodzi do kontuzji.

Główne więzadła kolanowe, które często ulegają urazom to:

1. więzadło krzyżowe przednie, nazywane w skrócie ACL (z angielskiego anterior cruciate ligament);
  2. więzadło krzyżowe tylne, czyli PCL (ang. posterior cruciate ligament),
  3. więzadło poboczne piszczelowe, MCL (ang. medial collateral ligament),
  4. więzadło poboczne strzałkowe, nazywane LCL (ang. lateral collateral ligament).

Wskutek urazu może dojść do zerwania pojedynczego więzadła lub kilku.

Objawy zerwania więzadeł kolanowych. Czym się różnią od symptomów naciągnięcia i naderwania?

Główną różnicą między zerwaniem, naderwaniem a naciągnięciem więzadła, jeśli chodzi o objawy, jest ich nasilenie.  Przy naciągnięciu ból jest średnio nasilony, przy częściowym naderwaniu – silniejszy, a do tego może pojawić się krwiak i ograniczenie ruchomości stawu (to tzw. stopień I i II zerwania więzadła, do ⅓ i do ⅔ jego szerokości).

Przy całkowitym zerwaniu więzadła (stopień III) może być słyszalny chrupot lub trzask. Oprócz tego pojawia się obrzęk i krwiak, a chodzenie jest bardzo utrudnione przez silny ból. Niektórych ruchów w ogóle nie da się wykonać.

Charakterystycznym objawem zerwania więzadła kolanowego jest silny i ostry ból kolana oraz wrażenie jego „uciekania”, niestabilności. Pojawia się także ograniczenie ruchomości stawu, uczucie „blokady” przed ruchem.

Warto wiedzieć

Ból kolana zwiększa się przy aktywności obciążającej ten staw.

Kiedy dochodzi do zerwania więzadła kolanowego?

Powyższe objawy pojawiają się po urazie, takim jak np.

1. uderzenie w kolano lub w nogę,
  2. krzywe postawienie stopy podczas biegu i wygięcie całej kończyny,
  3. skręcenie zgiętego kolana przy zablokowanej stopie.

Do tego typu kontuzji dochodzi często w czasie gry w piłkę nożną, ręczną, koszykówkę, siatkówkę oraz podczas jazdy na nartach.

Co robić przy zerwaniu więzadła w kolanie?

Od razu po wystąpieniu objawów zerwania więzadła postaraj się:

1. odciążyć staw  (najlepiej się połóż),
  2. schłodzić bolące miejsce,
  3. owinąć kolano bandażem,
  4. unieść staw,
  5. skontaktować się z lekarzem.

Jak się leczy zerwane więzadła kolanowe?

Zła wiadomość jest taka, że całkowicie zerwane więzadła krzyżowe się nie regenerują. Dobra – że istnieją metody operacyjne, które pozwalają wrócić do pełnej sprawności. Skuteczną metodą leczenia uszkodzenia więzadła ACL jest operacyjna rekonstrukcja lub przyszycie oderwanej końcówki. W przypadku rekonstrukcji w miejsce zerwanego więzadła wszczepia się nowe, np. ze ścięgna zginacza lub więzadła rzepki pobranego od pacjenta, ze ścięgna Achillesa z banku tkanek lub z materiałów syntetycznych.

Oczywiście, po konsultacji z ortopedą, można zrezygnować z leczenia operacyjnego. Wtedy kolano będzie całkiem nieźle funkcjonować, ale tylko pod warunkiem nienagannego działania mięśnia dwugłowego uda (zapewnia pełną stabilizację stawu kolanowego współnapinając się z mięśniem czworogłowym) i jego oszczędzania – uszkodzenie bowiem pozostanie. Uraz może się ponownie „odezwać” nawet po wielu latach. Wtedy jednak do „naprawy” będzie prawdopodobnie więcej niż samo więzadło. Niestabilność kolana może doprowadzić do pojawienia się zmian zwyrodnieniowych w obrębie chrząstki i łąkotki.

Więzadła poboczne mają natomiast większą zdolność regeneracji, często przy ich częściowym naderwaniu interwencja chirurgiczna nie jest konieczna. Trzeba natomiast zapisać się na rehabilitację. Bardzo dobre efekty przynosi tutaj zwłaszcza nowatorska neurologiczna, funkcjonalna terapia ARPwave zarówno w przypadkach gdy niezbędna jest operacja iak i w leczeniu bez operacji.

Arpwave dla sportowców