28 maja 2019

Zerwane więzadła krzyżowe. Objawy i leczenie tej skomplikowanej kontuzji

W obrębie ludzkiego kolana znajdują się cztery główne więzadła, które stabilizują staw i nie dopuszczają do nadmiernych wygięć oraz tzw. „przeprostów”. Dwa największe i najważniejsze z nich to więzadła krzyżowe: przednie i tylne. Ich uszkodzenie to poważna kontuzja, którą powinien zdiagnozować lekarz. Nierzadko konieczna okazuje się być interwencja chirurgiczna.

Mimo że staw kolanowy jest w stanie znieść ogromne obciążenia (największe zaraz po stawie skokowym), to dość często ulega kontuzjom. Silny ból kolana, a także słyszalny trzask w momencie urazu może oznaczać zerwanie więzadła – krzyżowego lub pobocznego.

Zerwane więzadło krzyżowe. Co to oznacza?

Więzadła to ważne struktury stabilizujące staw. Są także odpowiedzialne za czucie głębokie – co oznacza, że pozwalają bez patrzenia określić, gdzie znajduje się kończyna. Jeśli dochodzi do ich uszkodzenia, staw nie może normalnie funkcjonować. Te najważniejsze i największe więzadła to:

1. więzadło krzyżowe przednie, ACL (ang. anterior cruciate ligament),
  2. więzadło krzyżowe tylne, PCL (ang. posterior cruciate ligament).

Częściej  do urazów dochodzi w obrębie więzadła przedniego (ACL).Zerwanie więzadła może mieć trzy stopnie urazowe:

1. zerwanie więzadła I stopnia – naderwanie do ⅓ szerokości,
  2. zerwanie więzadła II stopnia – naderwanie do ⅔ szerokości,
  3. zerwanie więzadła III stopnia – zerwanie całkowite.

Niestety, mimo że te więzadła są najważniejsze w kolanie, to właśnie one nie mają naturalnych zdolności regeneracyjnych.

Objawy zerwania więzadła krzyżowego

W przypadku niewielkiego naderwania więzadła (I stopnia) kolano boli po urazie. Przy naderwaniu II stopnia oprócz silniejszego bólu pojawia się opuchlizna i krwiak. Możesz także czuć, że kolano ci „ucieka”.

Całkowite zerwanie (III stopnia) może nawet wywołać słyszalny trzask czy chrupnięcie w momencie oderwania więzadła od przyczepu. Ból i ograniczenie ruchomości są na tyle silne, że nie da się chodzić.

Zdarzają się też przypadki bezobjawowe całkowitego zerwania i pacjent dowiaduje się po paru latach że ma całkowicie zerwane więzadło.

Mam zerwane więzadło. Co robić krok po kroku?

Przy zerwanym więzadle krzyżowym w większości przypadków konieczna jest interwencja chirurgiczna. Na nią jednak dopiero przyjdzie czas – po odpowiedniej diagnostyce i rehabilitacji.
Na początku zaleca się stosowanie tzw. protokółu PRICE:

1. P – protection, czyli ochrona uszkodzonego miejsca – usztywnij kolano za pomocą ortezy czy kul tak, aby zmniejszyć dolegliwości bólowe,
  2. R – rest, czyli odpoczynek (nie kontynuuj aktywności fizycznej, najlepiej się połóż!),
  3. I – ice, czyli lód (zimne okłady z lodu owiniętego ściereczką zmniejszą obrzęk i ból),
  4. C – compression, czyli ucisk – możesz owinąć kolano bandażem,
  5. E – elevation – unieś kolano powyżej biodra, a kostkę powyżej kolana.

Kiedy już będziesz w stanie chodzić – umów się jak najszybciej na wizytę u ortopedy. Lekarz potwierdzi lub rozwieje Twoje wątpliwości oraz będzie w stanie sprawdzić, czy zerwane więzadło to jedyne uszkodzenie kolana. Skieruje Cię także na odpowiednio dobraną rehabilitację.

Leczenie zerwanego więzadła krzyżowego

Mimo że interwencja chirurgiczna jest zazwyczaj niezbędna, nie musisz z urazem jechać na ostry dyżur. Zazwyczaj operacje wykonuje się jeśli nie ma istotnego obrzęku i można zgiąć kolano co najmniej do konta 120st. Najlepszym terminem operacji jest od paru tygodni do sześciu miesięcy po urazie. Ale nie możesz tylko biernie czekać na chirurga! Przed zabiegiem przejdziesz rehabilitację, która powinna:

1. wzmocnić mięśnie czworogłowy i dwugłowy,
  2. umożliwić pełne zgięcie i pełen wyprost kolana.

W tym celu stosuje się zabiegi limfatyczne, ćwiczenia izometryczne czy, szczególnie polecaną, nową metodę ARPwave. Polega ona na połączeniu bardzo zaawansowanej elektrostymulacji (stosowanej także osobno w zabiegach rehabilitacyjnych) z ćwiczeniami pod okiem rehabilitanta. Dzięki temu zwiększa się kilkukrotnie jej skuteczność.

Niezależnie od tego, czy możliwa jest u Ciebie operacja czy tylko leczenie zachowawcze – zawsze stosuj się do zaleceń lekarza i rehabilitanta! Nieleczone zerwanie więzadła krzyżowego może odezwać się po latach. Niestabilność w stawie kolanowym doprowadzi do dalszych urazów (np. uszkodzenia chrząstki stawowej), które mogą wymagać dużo bardziej zaawansowanej terapii. Pamiętaj też, że więzadła krzyżowe się nie regenerują!

Arpwave dla sportowców