28 maja 2019

Uszkodzenie więzadła kolana. Czy to dlatego kolano boli? Co robić? Jak się leczyć?

Wyobraź sobie, że rozgrywasz mecz piłki nożnej lub zjeżdżasz na nartach. Nagle słyszysz trzask i czujesz silny ból w kolanie. Upadasz na ziemię. Nie możesz wstać o własnych siłach. Tak najczęściej wygląda uszkodzenie więzadła kolana. Jeśli doszło do podobnej sytuacji, umów się na wizytę u ortopedy, który zdiagnozuje problem i zaleci odpowiednią formę leczenia. Mimo że niektóre więzadła się nie regenerują i aby znów były sprawne, konieczna jest operacja, nie każdy przypadek wymaga interwencji chirurga. Zawsze jednak niezbędna jest rehabilitacja.

Co to jest więzadło? Do czego jest potrzebne?

Więzadło to podłużna struktura z tkanki łącznej, która odpowiada za utrzymywanie pozycji kości i narządów wewnętrznych w organizmie człowieka. Wewnątrz największego stawu ludzkiego ciała – kolana – znajdują się cztery główne więzadła (wszystkich jest niemal trzykrotnie więcej). To dzięki nim kolano zgina się i prostuje w określonych płaszczyznach.

Najczęściej mówimy o czterech głównych więzadłach kolanowych:

1. więzadło krzyżowe przednie (ACL, ang. anterior cruciate ligament);
  2. więzadło krzyżowe tylne (PCL, ang. posterior cruciate ligament),
  3. więzadło poboczne piszczelowe (MCL, ang. medial collateral ligament),
  4. więzadło poboczne strzałkowe (LCL, ang. lateral collateral ligament).

Istnieją również inne więzadła, m.in. więzadło poprzeczne, podkolanowe, czy więzadło rzepki.

Kiedy dochodzi do uszkodzeń więzadeł?

Możesz uszkodzić więzadła kolana w czasie uprawiania sportów kontaktowych (piłka nożna, ręczna, siatkówka, koszykówka), a także sportów walki czy jazdy na nartach.
Do uszkodzenia więzadła w kolanie dochodzi wskutek uderzenia (np. kiedy inny piłkarz w Ciebie wbiegnie i zamiast kopnąć piłkę, kopnie cię w kolano) lub nienaturalnego skręcenia nogi w kolanie (np. kiedy stopa podczas biegu wygnie się na zewnątrz, a wraz z nią i kolano).

Dlaczego kolano boli? Objawy uszkodzenia więzadła kolana

Uszkodzenie więzadła w kolanie objawia się:

1. bólem stawu (nasilenie zależy od stopnia uszkodzenia),
  2. ograniczeniem ruchomości kolana,
  3. wrażeniem „uciekania” kolana, nieprawidłowego wyginania się nogi.

Jeśli ograniczenie ruchomości i ból kolana są bardzo nasilone, może to oznaczać całkowite przerwanie więzadła (niektóre z nich nie mają właściwości regeneracyjnych), a także więcej uszkodzeń. Wskutek jednej kontuzji może dojść do pęknięcia kilku więzadeł, a nawet innych struktur w kolanie. Nie zwlekaj z wizytą u ortopedy!

Co robić, kiedy więzadło w kolanie jest uszkodzone?

Najpierw zajmij się swoim kolanem tak, aby opanować ból i obrzęk. Jak to zrobić:

1. połóż się,
  2. unieś nogę powyżej biodra,
  3. przyłóż zimny okład,
  4. zastosuj ucisk,
  5. oszczędzaj bolącą nogę.

Jeśli staw nie puchnie „w oczach”, nie musisz jechać na pogotowie. Umów się natomiast na wizytę u ortopedy, który Cię zbada fizykalnie, obejrzy kolano i skieruje na dalsze badania (w zależności od sytuacji będzie to RTG, USG lub rezonans magnetyczny).

Metody leczenia uszkodzonego więzadła

Przy naciągnięciach i niewielkich naderwaniach więzadeł zazwyczaj nie stosuje się leczenia chirurgicznego. Wystarczą odpowiednio dobrane metody rehabilitacji. Zabiegi rehabilitacyjne stosuje się także przy zaplanowanej operacji – zarówno przed nią, jak i po niej. Dobre przygotowanie przed operacją pozwala na skrócenie czasu rekonwalescencji.

Skuteczną terapią kolana jest ARPwave, którą można stosować od razu po urazie. Poprzez przywrócenie prawidłowej pracy mięśni przywraca stabilizację kolana, zmniejsza obrzęk i przyspiesza gojenie. ARPwave likwiduje przyczynę dysfunkcji a nie w przeciwieństwie do większości metod leczy objawy.

Leczenie chirurgiczne stosuje się najczęściej przy całkowitym zerwaniu więzadła. Operuje się metodą artroskopową, co oznacza, że robi się tylko kilka niewielkich nacięć, aby wykonać zabieg. Chirurg rekonstruuje więzadło za pomocą materiału pobranego od pacjenta (niestety, trzeba się pogodzić z dodatkowym bólem po operacji w miejscu pobrania) lub z banku tkanek (zazwyczaj z mocnego ścięgna Achillesa), rzadziej natomiast stosuje się więzadła syntetyczne.

Arpwave dla sportowców