Uraz rozcięgna podeszwowego: rozpoznanie i leczenie

Urazy stopy należą do zdecydowanie najczęstszych kontuzji, jakim ulegają osoby uprawiające bieganie. W większości mają one charakter przeciążeniowy, dlatego dość łatwo poddają się leczeniu i rzadko wymagają interwencji ortopedy, a tym bardziej chirurga. Do tej grupy możemy zaliczyć uraz rozcięgna podeszwowego – powszechną kontuzję biegaczy, która choć niegroźna może być bardzo uciążliwa. Jakie są jej objawy? Jak leczyć uraz rozcięgna podeszwowego? Czy konieczne jest tutaj poddanie się rehabilitacji? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Czym jest uraz rozcięgna podeszwowego?

Rozcięgno podeszwowe jest pasmem tkanki łącznej zlokalizowanym na – jak sama nazwa wskazuje – podeszwie ludzkiej stopy. Jego zadaniem jest zamiana siły skurczu łydki na odbicie stopy od podłoża. Pisząc prościej – to dzięki rozcięgnu podeszwowemu możemy biegać.

Tkanka ta jest bardzo mocno obciążana w trakcie biegu i narażona na różnego rodzaju urazu – czy to mechaniczne, czy przeciążeniowe. Skutkiem jest stan zapalny, który objawia się bólem w podeszwie stopy, często także po stronie brzegu pięty. Jest to jedna z najczęściej występujących kontuzji wśród biegaczy. Niestety, wiele osób ją lekceważy i nic z tym nie robi, zrzucając winę na źle dobrane buty, zmęczenie, nieodpowiednie podłoże na trasie biegu itd.

Ciekawostka

Podczas biegania nacisk na podeszwę stopy może wynosić nawet 200% masy własnego ciała.

Objawy kontuzji

Trudno jest je przegapić, ale problem w tym, że nie wszyscy biegacze od razu przypisują je do tego urazu. Jak wspomnieliśmy, typowym objawem jest dość silny ból, które promieniuje od podeszwy stopy do pięty. Może się pojawić również uczucie sztywności oraz problemy z poruszaniem palcami.

Najczęściej na te objawy uskarżają się biegacze pokonujący dalekie dystanse, trenujący z dużymi obciążeniami, biorący udział w zawodach. Kontuzja raczej rzadko ujawnia się podczas rekreacyjnego truchtania.

Charakterystyczne dla urazu rozcięgna podeszwowego jest to, że ból nasila się rano, zaraz po wstaniu z łóżka i „cudownie” znika po około kwadransie od rozpoczęcia biegu. To też powoduje, że wielu biegaczy bagatelizuje kontuzję i nie wiążę jej z żadnym poważnym urazem. Im dłużej przechodzimy – czy raczej przebiegamy – nad tym do porządku dziennego, tym silniejszy będzie ból. W cięższych przypadkach towarzyszy on biegaczowi nawet w trakcie biegu i może się utrzymywać przez kilka godzin, utrudniając chodzenie.

Aby upewnić się, że ból w podeszwie rzeczywiście ma związek z urazem rozcięgna, a nie np. nastąpieniem na nierówność, należy wykonać prosty test. Rano próbujemy zgiąć paluch u stopy. Jeśli ból się nasila, to można już podejrzewać właśnie tę kontuzję. Aby mieć 100% pewność warto wykonać badanie RTG, USG lub – najlepiej – rezonansem magnetycznym, co pozwoli wykluczyć np. złamanie zmęczeniowe kości piętowej, dające podobne objawy.

Cierpisz na uraz rozcięgna podeszwowego? Wróć szybciej do formy dzięki rehabilitacji metodą ARPwave

Leczenie urazu

Ta z pozoru niegroźna kontuzja może sprawiać pewne problemy na etapie leczenia. Opiera się ono przede wszystkim na zrobieniu sobie przerwy od biegania (leczenie zachowawcze). Wskazane jest przeprowadzenia badania USG, które pozwoli ocenić stopień uszkodzenia rozcięgna podeszwowego. Jedynie w najcięższych przypadkach stosuje się leczenie operacyjne. U zdecydowanej większości pacjentów najlepsze efekty przynosi odpowiednio dobrana rehabilitacja.

Rada

Docelowo wskazane jest również, aby biegacz zaczął stosować specjalne wkładki ortopedyczne do butów – ich wybór należy skonsultować z rehabilitantem.

Rehabilitacja po urazie rozcięgna podeszwowego

Częstym błędem popełnianym przez osoby, które doznały tego urazu i go zaleczyły jest rezygnacja z rehabilitacji. Może to wynikać albo z bagatelizowania problemu, albo braku świadomości, że bez odpowiedniej terapii kontuzja bardzo szybko się odnowi.

Podstawowym celem rehabilitacji jest wzmocnienie uszkodzonej tkanki łącznej na podeszwie stopy. Co prawda organizm ma zdolność do autoregeneracji, ale jeśli zależy nam na jak najszybszym powrocie do uprawiania sportu lepiej będzie skorzystać z fachowej pomocy. Prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja drastycznie obniża również ryzyko odnowienia się urazu rozcięgna podeszwowego, pozwalając kontynuować treningi z pełnymi obciążeniami.

Jaką metodę rehabilitacji rozcięgna podeszwowego wybrać? Szczególnie dobrą opinią wśród profesjonalnych biegaczy i ortopedów cieszy się ARPwave. To amerykańska procedura opracowana z myślą o wyczynowych sportowcach, którym pomaga szybko wrócić do formy po różnego rodzaju urazach mięśni, ścięgien czy stawów. Obecnie jest ona dostępna również dla pacjentów w Polsce. Stosując metodę ARPwave nie ma potrzeby używania wkładek do butów przy bieganiu. Stopa wraca do prawidłowej stabilizacji.

ARPwave to funkcjonalna neurologiczna metoda pozwalającą usunąć przyczyny kontuzji a nie łagodzić jej objawy. Ważne jest przy tym to, że rehabilitacji tą metodą można się poddać bezpośrednio po urazie – przyspiesza istotnie gojenie tkanek i likwiduje kompensacje powodującą kontuzje. Jednocześnie unikamy zaniku mięśni przy stosowaniu ortezy.

Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

27 listopada 2020