Trzaskające biodro – objawy, przyczyny, leczenie i rehabilitacja

Sprawne biodro, a dokładnie staw biodrowy, jest niezbędne dla zachowania normalnej aktywności fizycznej i życiowej. Gdy pojawiają się jakiekolwiek problemy w obrębie tego stawu, to natychmiast odbija się to na codziennym komforcie pacjenta. Jedną z najczęściej diagnozowanych dolegliwości jest tzw. trzaskające biodro, fachowo nazywane zespołem trzaskającego biodra (SHS – Snapping Hip Syndrome). W naszym artykule wyjaśniamy, czym jest biodro trzaskające, jakie daje objawy i jak leczyć to schorzenie.

Co trzeba wiedzieć o trzaskającym biodrze?

Biodro trzaskające to patologiczny stan, w którym pacjent zwraca uwagę na charakterystyczny dźwięk trzaśnięcia i odczuwa nieprzyjemne przeskakiwanie w stawie biodrowym. Najczęściej mamy z tym do czynienia podczas wykonywania czynności mocno absorbujących biodro, czyli wstawania, siadania, szybkiego chodzenia, korzystania ze schodów czy robienia ruchów okrężnych nogą.

Wbrew pozorom trzaskające biodro nie ma nic wspólnego z poruszaniem się głowy kości udowej w stawie. Ten objaw wskazuje na przesuwanie się napiętego pasma powięziowego nad występem kostnym w biodrze.

Ciekawostka

Zespół trzaskającego biodra bywa potocznie nazywany „biodrem tancerza”, od grupy zawodowej, która jest szczególnie narażona na to schorzenie.

Wyróżniamy trzy typy biodra trzaskającego:

1. Typ wewnętrzny – w tym przypadku ścięgna przesuwają się po strukturach kostnych na przedniej powierzchni stawu biodrowego. Na typ wewnętrzny schorzenia wskazują dolegliwości bólowe w pachwinie oraz charakterystyczne trzaski z okolicy biodra podczas biegu.
  2. Typ zewnętrzny – tutaj obserwujemy przesuwanie się całego pasma biodrowo-piszczelowego po zewnętrznej stronie górnej części kości udowej. Objawem tego schorzenia jest ból w okolicy stawu biodrowego oraz bolesność przy dotykaniu zewnętrznej strony biodra. Trzaski pojawiają się głównie podczas biegu i wchodzenia po schodach.
  3. Typ wewnątrzstawowy – z tym typem biodra trzaskającego mamy do czynienia najczęściej w konsekwencji poważnego urazu stawu, na przykład po wypadku komunikacyjnym. Nie ma to natomiast związku z tkankami miękkimi okalającymi staw.

Przyczyny biodra trzaskającego

Schorzenie zdecydowanie najczęściej ma związek z patologią tkanek miękkich, czyli ścięgien oraz mięśni w obrębie stawu biodrowego. Główną grupę ryzyka trzaskającego biodra stanowią osoby aktywne fizycznie, uprawiające sport (w szczególności bieganie), jak i trenujące dyscypliny mocno obciążające biodro – można tutaj wskazać na taniec, wspinaczkę etc.

Inne możliwe przyczyny biodra trzaskającego to: przodopochylenie miednicy, koślawość kolan, dysfunkcyjna budowa stawu biodrowego, uraz mechaniczny biodra, przyjmowanie zastrzyków domięśniowych w okolicy biodra, przykurcz zgięciowy biodra.

Na jakie objawy trzeba zwrócić uwagę?

Trzaskające biodro to schorzenie, które trudno byłoby przeoczyć. Chodzi tutaj nie tylko o wyraźnie słyszalny trzask dobiegający z okolic biodra, ale również o uczucie przeskakiwania stawu. Co istotne, wielu pacjentów nie uskarża się na dolegliwości bólowe – szacuje się, że ból dokucza tylko co trzeciej osobie mającej zespół trzaskającego biodra.

Po stronie objawów tego schorzenia można również wskazać obrzęk nóg, osłabienie siły mięśniowej w nodze, dyskomfort podczas uprawiania sportu, uczucie niestabilności stawu biodrowego.

Schorzenie diagnozuje się podczas rutynowego badania ortopedycznego – doświadczony lekarz bez trudu rozpozna zespół trzaskającego biodra. Może jednak zlecić także dodatkowe badania, aby wykluczyć poważniejszy uraz w obrębie stawu. Wskazane jest tutaj wykonanie zdjęcia rentgenowskiego.

Skorzystaj z profesjonalnej diagnostyki biodra w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Leczenie i rehabilitacja biodra trzaskającego

Dobra informacja jest taka, że zespół biodra trzaskającego bardzo rzadko wymaga leczenia operacyjnego. Jest to stosunkowo lekka kontuzja, z którą z powodzeniem można sobie poradzić metodami nieinwazyjnymi. Fundamentalne znaczenie ma tutaj odpowiednio dobrana rehabilitacja.

W pierwszej fazie leczenia kluczowy jest odpoczynek. Osoby uprawiające sport powinny na kilka dni lub nawet tygodni przerwać treningi, ewentualnie skupiając się na ćwiczeniach, które nie obciążają stawów biodrowych. W tym czasie ustąpi stan zapalny, a organizm będzie mieć czas na regenerację.

W przypadku występowania dolegliwości bólowych wskazane jest przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych bez recepty, najlepiej stosowanych miejscowo (w formie żelu).

Równolegle z leczeniem objawowym należy rozpocząć rehabilitację stawów biodrowych, a dokładnie okalających je struktur miękkich. Doskonałe efekty przynosi połączenie stymulacji tkanek głębokich z klasyczną fizjoterapią. Zalecamy skorzystanie z amerykańskiej metody ARP, która jest dostępna w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. ARP znacząco przyspiesza powrót do pełnej sprawności i tym samym do treningów czy po prostu normalnej aktywności życiowej.

Już teraz umów się na pierwszą wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

20 września 2022