31 lipca 2019

Szczękościsk: co to takiego? Jak leczyć tę przypadłość?

Wiele osób słyszało o szczękościsku, bo termin ten funkcjonuje w mowie potocznej – używamy go, gdy chcemy np. podkreślić swoje zdziwienie czy przerażenie („dostałem szczękościsku”). W rzeczywistości jednak jest to bardzo nieprzyjemna przypadłość, która może być osobną jednostką chorobową lub objawem ciężkiego schorzenia (np. padaczki, tężca czy nowotworu). Czym dokładnie jest szczękościsk? Jak go zdiagnozować i leczyć? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.

Szczękościsk, czyli właściwie co?

Szczękościsk to po prostu brak możliwości otwarcia jamy ustnej – częściowo lub całkowicie. Dochodzi do tego na skutek mimowolnego skurczu mięśni stawu skroniowo-żuchwowego. Na szczękościsk mogą się uskarżać osoby w każdym wieku, także bardzo młode i dzieci. Jest to wyjątkowo nieprzyjemna i utrudniająca życie przypadłość – uniemożliwia przyjmowanie pokarmów, mówienie czy nawet swobodne oddychanie w sytuacji, gdy mamy katar.

Ważne!

W ciężkich przypadkach szczękościsku pacjent praktycznie nie jest w stanie otworzyć ust. Nie może się porozumiewać z otoczeniem, a nawet przyjmować płynów (ewentualnie przez słomkę). Jest to więc stan bezpośrednio zagrażający zdrowiu.

Warto przy tym wiedzieć, że szczękościskowi bardzo często towarzyszą także inne objawy, jak chociażby:

• Chrypka
  • Ból ucha i ból gardła
  • Bóle głowy
  • Sztywnienie karku
  • Charakterystyczne trzaski (przeskakiwanie) żuchwy podczas jedzenia i mówienia
  • Gorączka
  • Zgrzytanie zębami, zwłaszcza w sytuacjach stresowych

Przyczyny szczękościsku

Najczęstszą przyczyną szczękościsku jest stan zapalny w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Może on być spowodowany chociażby infekcją w obrębie mięśni, zębów, dziąseł czy gardła. Szczękościsk bywa też konsekwencją ekstrakcji zęba, zwłaszcza trzonowego.

U niektórych pacjentów szczękościsk jest przypadłością towarzyszącą innym dolegliwościom, głównie na tle nerwowym. W grę mogą jednak wchodzić także inne przyczyny, wśród których warto wymienić:

• Udar mózgu
  • Ropień mózgu
  • Zapalenie gardła
  • Zapalenie migdałków
  • Przewlekły stres
  • Bruksizm, czyli nawykowe zgrzytanie zębami
  • Zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych
  • Promienica
  • Zażywanie narkotyków

Diagnozowanie szczękościsku

Najważniejsze jest ustalenie przyczyny tej dolegliwości. W tym celu należy się poddać szczegółowej diagnostyce, którą zawsze rozpoczyna rutynowy wywiad lekarski. Jeśli lekarz pierwszego kontaktu zauważy np. zapalenie gardła lub migdałków, będzie to sugerować, że szczękościsk jest konsekwencją stanu zapalnego.

W bardziej skomplikowanych i niejednoznacznych przypadkach wskazane jest przeprowadzenie diagnostyki neurologicznej (badanie EEG w kierunku wykrycia padaczki), laryngologicznej, stomatologicznej lub obrazowej (włącznie z tomografią komputerową). Lekarz może także zlecić badania laboratoryjne na obecność infekcji bakteryjnej lub wirusowej.

Leczenie szczękościsku

Przebieg leczenia jest oczywiście uzależniony od zdiagnozowanej przyczyny – jej usunięcie z reguły przywraca pacjentowi pełną sprawność. W przypadku dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego w grę może wchodzić założenie tzw. szyn okluzyjnych, które pacjent musi nosić przez 8 godzin na dobę. Ich zadaniem jest zredukowanie bólu towarzyszącego szczękościskowi oraz zmniejszenie napięcia mięśni.

Bardzo polecaną i coraz częściej wykorzystywaną metodą leczenia szczękościsku jest stymulacja mięśniowa. Tutaj szczególnie dobre opinie wśród lekarzy i pacjentów zbiera ArpWave. Jest to nowatorski, bezpieczny i bezbolesny zabieg, któremu można się poddać na każdym etapie walki ze szczękościskiem. ArpWave nie tylko niweluje nieprzyjemne objawy tej przypadłości, ale także towarzyszące jej dolegliwości, zwłaszcza sztywność i ból karku.

Metoda ArpWave jest już dostępna w Polsce. Od lat stosuje się ją w Stanach Zjednoczonych i krajach Zachodniej Europy. Zabiegowi mogą się poddać osoby w każdym wieku, bez względu na przyczynę szczękościsku. Zalecane jest wykonanie serii zabiegów, co przynosi najlepsze efekty, zmniejsza ból, ułatwia funkcjonowanie.

Arpwave dla sportowców