Strzelanie w kolanie – skąd się bierze? Co można z tym zrobić?

Strzelające kolano to bardzo częsta przypadłość, która dotyka osoby w każdym wieku – najczęściej po 30. roku życia. Wyraźnie słyszalne chrupanie i „pstrykanie” zwykle nie jest powodem do niepokoju, natomiast nie należy tego całkowicie bagatelizować. Strzelanie w kolanie może być jednym z pierwszych objawów patologii w stawie kolanowym, o czym więcej piszemy w naszym artykule.

Kiedy pojawia się strzelanie w kolanie?

Efekt strzelania w kolanie najczęściej towarzyszy nam podczas wykonywania zaawansowanych ruchów stawu kolanowego, powodujących znaczną zmianę kąta ułożenia stawu. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim kucanie, schylanie się, wykonywanie przysiadów, zginanie nogi w celu zajęcia miejsca w samochodzie etc.

Taki objaw może towarzyszyć nawet ludziom młodym i aktywnym fizycznie. Nie trzeba się tym przejmować, o ile nie pojawia się także ból i niestabilność oraz ograniczona ruchomość stawu. Samo trzaskanie jest procesem zupełnie naturalnym, spowodowanym uwalnianiem dwutlenku węgla znajdującego się w mazi stawowej.

Gorzej, gdy strzelanie jest tylko jednym i to najmniej problematycznym objawem. Jeśli poza nim odczuwamy także ból (kłucie w kolanie) oraz zauważamy, że dana kończyna nie jest w pełni sprawna, to nie można przechodzić nad tym do porządku dziennego.

Problemy z kolanami? Skorzystaj ze skutecznej rehabilitacji metodą ARP!

Możliwe przyczyny strzelania w kolanie

Trzaski w stawie kolanowym, którym towarzyszą inne dolegliwości, mogą wskazywać na jakiś uraz mechaniczny lub rozwijającą się od lat patologię stawu. Jeśli objaw ten wystąpił nagle, to można powiązać go z jakimś wydarzeniem – na przykład zwiększeniem obciążeń treningowych czy uderzeniem kolanem o twardą przeszkodę.

W takiej sytuacji dobrze jest przez kilka dni odciążać staw kolanowy i sprawdzić, czy dolegliwości miną samoistnie. Jeśli nie, to wskazana będzie konsultacja lekarska wraz z przeprowadzeniem badania obrazowego, które pozwoli ocenić, czy nie doszło do żadnych uszkodzeń w obrębie stawu kolanowego.

Podstawową przyczyną nienaturalnego strzelania w kolanie jest chondromalacja chrząstki stawowej, czyli zmiana zwyrodnieniowa. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku:

• urazu mechanicznego,
  • długotrwałego przeciążania stawu kolanowego,
  • nadwagi i otyłości,
  • niskiej aktywności fizycznej,
  • zmian hormonalnych (zwłaszcza w przypadku kobiet),
  • chorób ogólnoustrojowych, jak cukrzyca czy reumatoidalne zapalenie stawów.

Przyczyną strzelania w kolanie może być również chondromalacja chrząstki spowodowana podeszłym wiekiem pacjenta. W grę mogą wchodzić także problemy z mięśniami, więzadłami i innymi tkankami miękkimi okalającymi staw, które można zdiagnozować w badaniu obrazowym oraz wyeliminować przy pomocy specjalistycznej fizjoterapii.

Zdiagnozujemy przyczynę strzelania i bólu w Twoim kolanie. Zapraszamy do ARPwave!

Kiedy należy się zgłosić do lekarza?

Wizyta u lekarza lub w specjalistycznym gabinecie rehabilitacji jest konieczna wtedy, gdy strzelanie i ból w kolanie zaczynają się nasilać – i to pomimo ograniczenia aktywności fizycznej. Niezbędne jest ocenienie stanu stawu kolanowego i podjęcie leczenia zachowawczego, które może uchronić przed znacznie poważniejszą kontuzją (np. zerwaniem więzadeł).

Co można poradzić na strzelające kolano?

Postępowanie przy strzelającym czy trzaskającym kolanie jest uzależnione od przyczyny tego problemu określonej przez lekarza ortopedę lub fizjoterapeutę. W przypadku zdiagnozowania jakiejś anomalii w stawie kolanowym, priorytetem jest usunięcie tego problemu – każde inne postępowanie będzie tylko maskowaniem objawu.

Zaznaczmy przy tym, że tradycyjne metody leczenia praktykowane przez lekarzy ortopedów często przynoszą efekt, ale tylko na chwilę. Mamy tutaj na myśli chociażby popularną iniekcję kwasu hialuronowego w celu odbudowy chrząstki stawowej czy przyczepów. Kontrowersje może również budzić podawanie pacjentowi zastrzyków sterydowych, co ma na celu natychmiastowe złagodzenie lub usunięcie bólu, natomiast nie stanowi właściwego leczenia w ścisłym rozumieniu tego słowa.

Jeśli doszło do uszkodzenia chrząstki stawowej, to najlepszym rozwiązaniem będzie jak najszybsze rozpoczęcie leczenia zachowawczego w postaci odpowiednio dobranej rehabilitacji. Bardzo dobre efekty przynoszą tutaj metody z dziedziny fizykoterapii, jak krioterapia, ciepłolecznictwo czy ultradźwięki. Ich wadą jest niestety to, że wymagają wielokrotnego powtarzania zabiegów.

Jeśli nie masz czasu na to, aby miesiącami odwiedzać gabinety rehabilitacji, to już teraz zapraszamy do Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Skorzystasz u nas z innowacyjnej amerykańskiej metody ARP. ARP doskonale wspiera odbudowę chrząstki stawowej oraz wzmacnia tkanki miękkie okalające staw kolanowy, co przynosi długotrwałe rezultaty w postaci złagodzenia lub usunięcia bólu, a także ustania irytującego efektu strzelania kolana.

Umów się na pierwszą konsultację w wybranym gabinecie Rehabilitacji ARPwave

29 sierpnia 2022