15 sierpnia 2019

Skręcenie stawu skokowego - leczenie i diagnostyka.

Skręcenie stawu skokowego jest jedną z najpowszechniejszych kontuzji, której można ulec w zupełnie prozaicznej sytuacji. Skutek jest jednak zawsze taki sam: silny ból, trudności z chodzeniem i niepokojąca opuchlizna. Uraz nie jest groźny, o ile zostanie prawidłowo rozpoznany, wyleczony, a dodatkowo pacjent podda się specjalistycznej rehabilitacji. W tym poradniku podpowiadamy, na czym polega leczenie skręcenia stawu skokowego oraz jak rozpoznać, że mamy do czynienia z tym urazem.

Czym właściwie jest skręcenie stawu skokowego?

O skręceniu stawu skokowego mówimy wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia torebki stawowej. Jest to skutek przekroczenia fizycznych możliwości torebki do znoszenia obciążeń. Do urazu dochodzi w momencie, gdy staw skokowy wykonuje ruch poza swoim fizjologicznym zakresem.

Wyróżniamy trzy stopnie skręcenia stawu skokowego. Leczenie dobiera się w zależności od tego, z jak poważnym urazem mamy do czynienia. I tak:

• Skręcenie stawu skokowego I stopnia – jest to skręcenie lekkie, po którym można zaobserwować obrzęk i krwiak w bezpośredniej okolicy stawu. Pacjent może odczuwać dolegliwości bólowe, zwłaszcza podczas chodzenia. Nie jest wymagana specjalistyczna pomoc medyczna – wystarczy zastosować zimne okłady oraz usztywnić kostkę bandażem elastycznym. Przez kilka dni warto się powstrzymać od aktywności fizycznej.
  • Skręcenie stawu skokowego II stopnia – poważniejsza postać urazu, w której poza obrzękiem i bólem można również zaobserwować patologiczne ruchy stawu. W tym przypadku konieczne będzie już wdrożenie leczenia zaleconego przez ortopedę. Najczęściej stosuje się maści przeciwbólowe oraz okłady ze środkiem przeciwobrzękowym (popularny jest Altacet). Dodatkowo zaleca się unieruchomienie stawu, np. przy pomocy ortezy. Pacjent bezwzględnie powinien się poddać rehabilitacji.
  • Skręcenie stawu skokowego III stopnia – jest to bardzo poważna kontuzja, której towarzyszy silny ból, duży obrzęk oraz niestabilność stawu skokowego. W Polsce leczenie zwykle sprowadza się do unieruchomienia stawu opatrunkiem gipsowym. W tym czasie (przez około 3 tygodnie) pacjent powinien też przyjmować zastrzyki z heparyny. Po zdjęciu gipsu zalecane jest noszenie stabilizatora. Dla przywrócenia pełnej sprawności stawu konieczne jest wdrożenie specjalistycznej rehabilitacji.

Warto wiedzieć

Skręcenie stawu skokowego a zwichnięcie to dwie różne kontuzje i nie należy ich ze sobą utożsamiać. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z utratą kontaktu między powierzchniami stawowymi kości skokowej oraz piszczelowej. Taki uraz wymaga pilnej pomocy lekarskiej – konieczne jest nastawienie stawu.

Jakie są objawy skręcenia stawu skokowego?

Naprawdę trudno je przeoczyć, jednak w przypadku skręcenia I stopnia objawy te mogą być nieswoiste. Mało tego: pacjenci bardzo często nie wiążą towarzyszących im dolegliwości z urazem stawu skokowego. Powszechnie uważa się, że do kontuzji dochodzi podczas spektakularnego wykręcenia kostki, jednak tak być wcale nie musi.

Do typowych objawów skręcenia stawu skokowego zaliczamy:

• Silny ból w rejonie kostki
  • Niestabilność stawu
  • Obrzęk, zasinienie, charakterystyczne „puchnięcie” kostki
  • Problemy z chodzeniem – ból się nasila podczas stawiania kroków
  • Trudności z poruszaniem stawem skokowym
  • Mogą wystąpić problemy z poruszaniem palcami u kontuzjowanej stopy

Ostateczną diagnozę powinien postawić lekarz ortopeda. Dokona tego na podstawie badania USG lub RMI, które pozwolą uzyskać obraz stawu skokowego i ocenić jego stan. Wówczas wszystko będzie już jasne i zapadnie decyzja o przebiegu leczenia.

Leczenie skręcenia stawu skokowego

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, forma leczenia skręcenia stawu skokowego jest ściśle uzależniona od stopnia urazu. Bez względu na to w pierwszej fazie zawsze stosuje się te same środki zaradcze, czyli odciążenie i unieruchomienie stawu, by nie dopuścić do rozwinięcia się kontuzji. Zalecane jest również uniesienie chorej nogi powyżej serca – odpływ krwi zmniejszy obrzęk.

Leczenie skręcenia stawu skokowego II lub III stopnia w zdecydowanej większości przypadków sprowadza się do unieruchomienia stawu opatrunkiem gipsowym lub ortezą, a później stabilizatorem. Nie jest to jednak rozwiązanie korzystne z punktu widzenia szybkiego powrotu do pełnej sprawności. Nowoczesne metody leczenia kontuzji, wykorzystywane chociażby w świecie zawodowego sportu, bazują na zaawansowanej rehabilitacji, którą rozpoczyna się praktycznie natychmiast po doznaniu urazu.

Przykładem takiej metody jest ARPwave. Polega ona przywróceniu prawidłowej pracy mięśni które stabilizują staw skokowy i przywróceniu właściwych warunków do szybszej regeneracji, bez ryzyka dalszego naruszenia więzadeł. Dzięki ARPwave pacjent szybciej wraca do pełnej sprawności i przede wszystkim nie jest skazany na kłopotliwe unieruchomienie stawu opatrunkiem gipsowym.

Ta metoda leczenia skręconego stawu skokowego pozwala również uniknąć typowego problemu, jakim jest osłabienie mięśni i ścięgien (efekt bezczynności podczas noszenia gipsu lub ortezy), dzięki czemu znacznie maleje ryzyko odnowienia się kontuzji.

Więcej o rehabilitacji skręconego stawu skokowego piszemy w osobnym poradniku, do którego lektury już teraz zachęcamy.