Skręcenie stawu kolanowego. Bardzo poważna kontuzja, która wymaga specjalistycznej rehabilitacji

Staw kolanowy jest jednym z najważniejszych elementów układu ruchu w ludzkim organizmie. To dzięki niemu możemy chodzić, biegać, skakać, a nawet siadać. Dlatego wszelkie kontuzje w obrębie tego stawu są tak kłopotliwe. Jednocześnie szacuje się, że nawet połowa wszelkich urazów spowodowanych uprawianiem sportu dotyczy właśnie kolana. Szczególnie częstą kontuzją jest skręcenie stawu kolanowego, którego można się nabawić także podczas wykonywania codziennych czynności.

Czym jest skręcenie stawu kolanowego?

Skręcenie stawu kolanowego, potocznie nazywane skręceniem kolana, to kontuzja polegająca na naderwaniu lub całkowitym zerwaniu więzadeł okalających ten największy staw w ludzkim ciele. Najczęściej dotyczy to więzadła ACL, czyli krzyżowego przedniego. Uszkodzeniu może ulec również więzadło PCL (krzyżowe tylne), więzadło MCL (poboczne piszczelowe) oraz więzadło LCL (poboczne strzałkowe).

Skutek jest zawsze taki sam: ograniczona ruchomość stawu kolanowego, ból i brak możliwości swobodnego poruszania się na własnych nogach.

Przyczyny skręcenia stawu kolanowego

Podstawową przyczyną tej kontuzji jest przeciążenie spowodowane nadmiernym eksploatowaniem stawu kolanowego oraz przekroczeniem zakresu jego fizjologicznego ruchu. Jeśli doszło do tego w sposób gwałtowny (np. nastąpił przeprost kolana), to rezultatem zwykle jest właśnie naderwanie lub zerwanie jednego z więzadeł kolanowych.

Do naderwania lub zerwania więzadła może dojść również w wyniku urazu mechanicznego, na przykład silnego uderzenia kolanem o twardy przedmiot.

Zdecydowanie najczęściej do tego typu kontuzji dochodzi podczas uprawnia sportu, którego specyfika wymaga intensywnego eksploatowania stawu kolanowego. Przykładem może być piłka nożna, koszykówka, siatkówka, jazda na nartach i bieganie. Nie oznacza to natomiast, że osoby nieaktywne fizycznie są chronione przed tym urazem. Do skręcenia stawu kolanowego może dojść także podczas robienia porządków w domu czy wsiadania lub wysiadania z samochodu.

Ostry ból w kolanie? To może być skręcenie! Umów się na wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave

Objawy skręcenia stawu kolanowego

Ten rodzaj kontuzji daje praktycznie natychmiastowe objawy, choć o różnym stopniu nasilenia. Wszystko zależy od tego, czy doszło do naderwania czy całkowitego zerwania więzadeł (i których). Pewne jest natomiast, że trudno byłoby przeoczyć sygnały świadczące o doznaniu tego urazu.

Do podstawowych objawów skręcenia kolana zaliczamy:

• ostry ból stawu kolanowego,
  • silny obrzęk i zaczerwienienie,
  • krwiak pod skórą,
  • tzw. woda w kolanie,
  • uczucie przeskakiwania stawu kolanowego,
  • słyszalne trzaski w stawie,
  • uczucie, że staw kolanowy „ucieka”, jest niestabilny,
  • brak możliwości komfortowego stanięcia na kontuzjowanej kończynie.

Leczenie skręcenia kolana

Skręcenie kolana to bardzo poważna kontuzja, która jeszcze kilkadziesiąt lat temu niemal zawsze oznaczała konieczność unieruchomienia stawu opatrunkiem gipsowym oraz – w przypadku zerwania więzadeł – przeprowadzenia operacji.

Dziś coraz częściej proponuje się pacjentom leczenie zachowawcze, oparte na fizjoterapii i innych metodach rehabilitacji. Jest to bardzo dobre rozwiązanie wtedy, gdy pacjent nie uprawia sportu na poziomie wyczynowym i nie musi w bardzo krótkim czasie wrócić do pełnej sprawności.

Leczenie zachowawcze oszczędza bólu, długiej rekonwalescencji oraz stresu związanego z poddaniem się operacji. Pamiętajmy natomiast, że nie w każdym przypadku będzie ono możliwe czy też skuteczne.

Jeśli pacjent odczuwa wyraźny dyskomfort i nie może osiągnąć wystarczającej sprawności fizycznej po leczeniu zachowawczym, wówczas jedynym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie rekonstrukcji uszkodzonych więzadeł kolana, po której pacjent musi jeszcze przejść pełen cykl rehabilitacji – przede wszystkim w celu odbudowy mięśnia czworogłowego.

Przywróć sprawność stawu kolanowego dzięki rehabilitacji metodą ARPwave!

Rehabilitacja po skręceniu stawu kolanowego

Wszelkie urazy stawu kolanowego są bardzo kłopotliwe i długotrwałe w leczeniu. Panuje również pogląd, że już jednorazowa kontuzja powoduje trwałe osłabienie struktur okalających staw, a tym samym uniemożliwia powrót do pełnej sprawności.

Kłam tej teorii zadają m.in. wyczynowi sportowcy – jest wiele przykładów osób, które doznały ciężkiej kontuzji stawu kolanowego, a mimo to wróciły do uprawiania sportu i to z sukcesami.

Warunkiem przywrócenia stawu kolanowego do stanu sprzed kontuzji jest poddanie się specjalistycznej rehabilitacji. Tutaj znów warto odwołać się do świata zawodowego sportu, który od lat korzysta z amerykańskiej metody ARPwave – teraz dostępnej także dla „zwykłych” pacjentów.

ARP to unikalne połączenie fizykoterapii oraz stymulacji tkanek miękkich, co gwarantuje kompleksową rehabilitację stawu kolanowego, odbudowę uszkodzonych struktur oraz ich wzmocnienie, dzięki czemu maleje ryzyko odnowienia się kontuzji.

Z rehabilitacji po skręceniu stawu kolanowego można skorzystać w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie. Już teraz zapraszamy na konsultacje z naszymi specjalistami.

26 czerwca 2022