17 kwietnia 2019

Rwa kulszowa. Jak sobie radzić z bólem? Kiedy pójść do lekarza?

Rwa kulszowa niekoniecznie musi wymagać wizyty u lekarza. Często pomagają ostrożnie stosowane środki przeciwbólowe (niesteroidowe leki przeciwzapalne dostępne w aptece bez recepty) oraz leżenie w łóżku, w odciążającej plecy pozycji. Jednak jeśli ból trwa zbyt długo, trzeba poradzić się specjalisty. Sprawdź, jakie są najlepsze sposoby na ból pleców przy ataku rwy kulszowej. Z tego poradnika dowiesz się, jak przetrwać najtrudniejsze dni, jakie leki, maści i okłady stosować oraz kiedy zapisać się na rehabilitację.

Jak leżeć, żeby nie bolało? Pozycje odciążające kręgosłup

Są pozycje, w których ból powinien stać się znośny, a z czasem przejść:

1. Leżenie na plecach z poduszką pod kolanami.
  2. Leżenie na boku z nogami zgiętymi w kolanach i biodrach, ewentualnie z poduszką między kolanami.
  3. Siedzenie na krześle, w wyprostowanej pozycji.
  4. Stanie w wyprostowanej pozycji, z równomiernie rozłożonym ciężarem ciała.

Jakie okłady na bolące plecy?

Przyjęło się, że na ból pleców stosuje się ciepłe okłady i maści rozgrzewające. Tymczasem w przebiegu rwy kulszowej, szczególnie na samym początku, ulgę przyniesie zimno. Dopiero, kiedy ból stanie się mniejszy, dobrze jest wypróbować terapię ciepłem.

Samodzielne stosowanie maści i leków na rwę kulszową. Co warto mieć w apteczce?

W przypadku ataku rwy kulszowej początkowo można sobie radzić lekami przeciwbólowymi dostępnymi w aptece bez recepty. Pozwalają one przetrwać największy ból. Zacznij od środków miejscowych, czyli maści, sprayów i kremów o działaniu przeciwbólowym.

Kolejnym krokiem, jeśli miejscowe leki w ogóle nie zadziałają lub niewystarczająco złagodzą ból, jest leczenie doustne. W przypadku rwy kulszowej sprawdzają się niesteroidowe leki przeciwzapalne (nazywane także w skrócie NLPZ). Nie można ich jednak stosować na własną rękę w sposób długotrwały. Jeśli ich działanie jest niewystarczające, a ból nie ustępuje przez dłuższy czas – zgłoś się do lekarza.

Kiedy do lekarza przy bólu pleców? Jak wygląda wizyta?

Jeśli silny ból utrzymuje się przez 3–4 dni i nie pozwala na normalne funkcjonowanie mimo unieruchomienia w łóżku, należy zgłosić się do lekarza. Specjalista może przepisać silniejsze środki farmakologiczne, jeśli stosowane leki doustne są nieskuteczne.

Jeżeli oprócz bólu pleców pojawiają się mrowienia i niedowłady w mięśniach nóg, także należy się zgłosić do lekarza. Wskazaniem do jak najszybszej wizyty są problemy z oddawaniem moczu.

Także później, w trakcie stosowania leczenia i rehabilitacji, jeśli objawy rwy kulszowej nie ustępują przez dłużej niż 6 tygodni, jeszcze raz zgłoś się do lekarza. Specjalista ponownie cię zbada i przeprowadzi wywiad.

Przed wizytą dobrze zastanów się nad kilkoma kwestiami:

• Gdzie dokładnie boli?
  • Czy ból promieniuje? W jakim kierunku?
  • Kiedy ból się nasila?
  • Co pomaga?
  • Jak długo trwa?
  • Jakie jest nasilenie bólu?
  • Czy to pierwszy czy kolejny atak bólu?
  • Czy ćwiczysz?
  • Czy prowadzisz siedzący tryb życia?

Lekarz podczas wizyty zbada cię i przeprowadzi test Lasègue’a. Polega on na uniesieniu twojej wyprostowanej nogi i obserwacji objawów. Przeprowadza się go bardzo delikatnie, aby nie wywołać silnego bólu. To lekarz kontroluje ruch, pacjent utrzymuje nogę wyprostowaną w kolanie i naturalnie zgiętą w stopie.

Jak wygląda rehabilitacja rwy kulszowej?

Lekarz, po ocenieniu twojego stanu, zdecyduje o skali i intensywności rehabilitacji. Wybierze także odpowiednie zabiegi fizykalne. Ważne, aby zrobić i jedno, i drugie – same zabiegi zdecydowanie nie wystarczą do zwalczenia bólu pleców na dłużej.

Rehabilitacja polega na wykonywaniu ćwiczeń pod kontrolą specjalisty. Fizjoterapeuta dobierze ćwiczenia dopasowane do Twojej kondycji i możliwości, ewentualnie skoryguje ruchy. Dzięki temu będziesz później ćwiczyć także w domu.

Bardzo dobre, a co ważne – długotrwałe efekty przynosi także fizykoterapia. W dużym skrócie: jest to oddziaływanie na organizm za pomocą różnego rodzaju fal, np. elektromagnetycznych czy ultradźwięków. Połączeniem rehabilitacji i działania na ciało za pomocą fal elektromagnetycznych jest nowa metoda ARPwave.

Ponadto w ramach rekonwalescencji po „ataku korzonków” stosuje się np. masaże i bardzo modny kinesiotaping.

Arpwave dla sportowców