17 kwietnia 2019

Rwa kulszowa: ile trwa ból? Jak przyspieszyć powrót do zdrowia?

Rwa kulszowa, często nazywana „atakiem korzonków”, to przypadłość, która potrafi unieruchomić na długi czas nawet najbardziej aktywnego i sprawnego fizycznie człowieka. Jak sobie radzić z objawami rwy kulszowej przez pierwsze dni? Jak długo utrzymują się dolegliwości bólowe i jak je skutecznie złagodzić? To pierwsze pytanie, jakie zadaje sobie osoba dotknięta tą przypadłością. Na rwę kulszową początkowo powinno pomóc oszczędzanie kręgosłupa i leki przeciwbólowe. Natomiast gdy już będziesz w stanie wstać z łóżka, śmiało możesz umówić się na zabiegi skutecznie łagodzące dolegliwości.

Ile trwa atak rwy kulszowej?

Ostry, przeszywający ból pleców przy ataku rwy kulszowej może ustąpić samoistnie dość szybko, pod warunkiem, że w tym czasie nie przeciąża się kręgosłupa. Przy zachowaniu odpowiednich pozycji odciążających plecy, ból powinien złagodnieć po 1–2 dniach.

Rwa kulszowa może odzywać się jeszcze przez kilka tygodni, ból jednak nie powinien być już tak nasilony. Warto przy tym pamiętać, że ataki rwy kulszowej mogą nawracać nawet po wielu latach, dlatego tak ważna jest profilaktyka.

Jak doraźnie radzić sobie z bólem? Polecane pozycje

Najczęściej stosowane są pozycje leżące (najlepiej na dość twardym podłożu):

• na plecach z poduszką pod kolanami,
  • na plecach z nogami ułożonymi na krześle,
  • na boku z nogami zgiętymi w kolanach.

Musisz obserwować objawy i odnotowywać momenty, w których ból się nasila. Jeśli powyższe pozycje Ci nie pomagają, spróbuj po prostu stać lub siedzieć. Ważne, aby utrzymywać kręgosłup w wyprostowanej pozycji.

Kilka trików pomagających na ból pleców

Ból przy rwie kulszowej może się nasilać w momentach nawet najmniejszego napięcia mięśni. Staraj się w tym czasie unikać gwałtownych ruchów, skręcania kręgosłupa, schylania się i… kichania, gdyż może ono wywołać naprawdę ostry ból. Dolegliwości mogą się także nasilać podczas kaszlu i śmiechu.

Zapamiętaj też kilka zasad, dzięki którym uda Ci się wyraźnie zmniejszyć ból pleców (trzeba je stosować także po ustąpieniu objawów rwy):

1. Nie schylaj się, tylko kucaj.
  2. Nie skręcaj kręgosłupa.
  3. Nie podnoś ciężkich przedmiotów.
  4. Zmieniaj pozycję podczas siedzenia i stania.
  5. Kiedy wstajesz z leżenia zawsze najpierw usiądź – nie zrywaj się od razu.
  6. Staraj się zawsze rozkładać ciężar ciała równomiernie.
  7. Śpij na twardym materacu.

Na ból w początkowej fazie pomogą zimne okłady. Działanie ciepłem, okładami i maściami rozgrzewającymi będzie skuteczne dopiero nieco później.

Leczenie rwy kulszowej. Jakie środki stosować?

Przy ataku rwy kulszowej naprawdę trudno uniknąć sięgania po leki. Miejscowo stosuje się maści przeciwbólowe i przeciwzapalne. Doustnie – niesteroidowe leki przeciwzapalne, takie jak ibuprofen, rzadziej paracetamol. Niekiedy ulgę przynoszą leki rozluźniające mięśnie.

Zabiegi zapobiegające nawrotom rwy kulszowej

Już po jednorazowym ataku rwy kulszowej warto rozważyć rehabilitację i fizykoterapię. Doświadczony fizjoterapeuta pokaże Ci, jakie stosować ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy (mięśnie otaczające kręgosłup). Będą to ćwiczenia dopasowane do Twojej kondycji fizycznej i ogólnego stanu zdrowia. W czasie zajęć nauczysz się robić je samodzielnie, aby kontynuować terapię i ćwiczyć profilaktycznie także wtedy, kiedy atak rwy kulszowej będzie już tylko niemiłym wspomnieniem.

Na ból może pomóc także masaż leczniczy. Przygotuj się jednak na to, że nie ma on wiele wspólnego z masażem relaksacyjnym. Ulga będzie odczuwalna, jednak intensywność tego zabiegu i towarzyszące mu dolegliwości bólowe naprawdę dają się we znaki. Przy pojawieniu się dyskomfortu czy bardzo silnego bólu zawsze sygnalizuj to masażyście. Po pierwszych zabiegach możesz czuć się nieco gorzej, jest to jednak naturalna reakcja. Po trzeciej-czwartej sesji zwykle następuje znaczna poprawa.

Nowym sposobem, znacznie przyspieszającym efekty rehabilitacji, jest metoda ARPwave. Polega ona na równoczesnych ćwiczeniach rehabilitacyjnych i elektrostymulacji mięśni. Ulgę czuje się już po pierwszej wizycie. Najlepiej jednak przejść całą serię, najczęściej dziesięciu zabiegów, aby powrócić do pełnej sprawności i uchronić się przed nawrotem rwy kulszowej w przyszłości. Rehabilitacja ARPwave, w przeciwieństwie do innych metod, usuwa przyczynę dysfunkcji a nie tylko łagodzi objawy.

Arpwave dla sportowców