Rwa kulszowa: co pomaga? Wypróbuj te rozwiązania

Są na świecie takie rzeczy, których nigdy nie chcielibyśmy doświadczyć po raz drugi. Do tej kategorii z pewnością można zaliczyć atak rwy kulszowej. Każdy, kto zna ten ból, doskonale wie, że jest trudny do wytrzymania. Najgorsze w rwie kulszowej jest to, że u niektórych osób stan zapalny utrzymuje się przez wiele dni, a nawet tygodni, praktycznie uniemożliwiając normalne funkcjonowanie. Wokół tego schorzenia narosło mnóstwo mitów, co też nie dziwi, bo wszyscy chcemy wiedzieć, co pomaga na rwę kulszową. Ważne, aby korzystać z wiarygodnych źródeł informacji i nie wierzyć w żadne cudowne metody (zwłaszcza takie sprzedawane w Internecie). W naszym poradniku wymieniamy sprawdzone rozwiązania ułatwiające przetrwanie najgorszej fazy ataku rwy kulszowej.

Leżenie

Zaczynamy od najprostszej, ale wyjątkowo skutecznej metody radzenia sobie z atakiem rwy kulszowej. Niezależnie od tego, gdzie akurat się znajdujesz, musisz jak najszybciej znaleźć miejsce, w którym możesz się wygodnie położyć. Najlepiej, aby było to własne łóżko, bo w tej pozycji przyjdzie Ci spędzić co najmniej kilka godzin.

Najlepsza jest pozycja boczna z lekko podkurczonymi nogami, pomiędzy które wkładamy poduszkę. Jeśli wolisz, możesz położyć się na wznak i zgiąć nogi w stawach biodrowych oraz kolanowych pod kątem prostym. W takiej pozycji odciążysz odcinek lędźwiowy kręgosłupa, co z pewnością przyniesie wyraźną ulgę.

Najgorsze minęło? Od razu rozpocznij rehabilitację rwy kulszowej metodą ArpWave!

Niesteroidowe leki przeciwzapalne i przeciwbólowe

Ból towarzyszący rwie kulszowej może mieć różne nasilenie. Jeśli znajdujesz się w grupie pechowców i bardzo cierpisz, to nie ma sensu się męczyć. Od razu sięgnij po dostępne bez recepty leki o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym, najlepiej te na bazie:

• Ibuprofenu,
  • Diklofenaku,
  • Naproksenu lub
  • Etofenamatu.

Jak widzisz, na tej liście zabrakło paracetamolu oraz aspiryny, co nie jest żadnym przeoczeniem. Po prostu obie te substancje czynne są zbyt słabe, aby przyniosły ulgę przy ostrym bólu korzonków.

Rada

Niesteroidowe leki przeciwzapalne i przeciwbólowe możesz stosować również miejscowo w formie żeli czy maści.

Leki na receptę

Jeśli po 1-2 dniach przyjmowania niesteroidowych środków przeciwbólowych dolegliwości w ogóle nie mijają, czas zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Ten, po upewnieniu się, że masz do czynienia z atakiem rwy, przepisze Ci silniejsze leki dostępne wyłącznie na receptę, w których substancją czynną jest np. naproksen, baklofen, tolperizon, meloksykam czy ketaprofen.

Lekarz rodzinny może również podjąć decyzję o podaniu Ci środków przeciwbólowych w formie zastrzyków – będzie tak, jeśli zgłosisz bardzo silny, nieznośny ból. Zastrzyki są podawane przez pielęgniarkę w przychodni i najczęściej zawierają meloksykam. Czasami stosuje się także zastrzyki z witaminy B12, które działają rozluźniająco na mięśnie przykręgosłupowe, co łagodzi ból.

Zastrzyki to nie leczenie! Zlikwiduj źródło rwy kulszowej dzięki ArpWave

Domowe sposoby na rwę kulszową

Jest ich całe mnóstwo, przy czym zaznaczamy, że tak zwane domowe metody leczenia rwy kulszowej z właściwym leczeniem mają niewiele wspólnego. Celem ich stosowania jest raczej łagodzenie dolegliwości bólowych oraz poprawa samopoczucia, co oczywiście także może pomóc, ale tylko na krótką metę.

Do katalogu domowych metod walki z atakiem rwy kulszowej zaliczymy chociażby napary ziołowe, kąpiele relaksacyjne, zimne i ciepłe okłady. Ten temat szeroko rozwijamy w jednym z naszych poradników, do którego lektury gorąco zachęcamy.

Ćwicz, gdy tylko będzie to możliwe

W pierwszych dniach po ataku rwy kulszowej jakakolwiek nadmierna aktywność fizyczna jest oczywiście wykluczona, jednak w momencie, gdy poczujesz się już trochę lepiej i będziesz mógł wstać z łóżka, warto stopniowo rozpocząć proste ćwiczenia wzmacniające i rozluźniające mięśnie głębokie. To one odpowiadają za stabilizację kręgosłupa, a ich osłabienie jest jedną z głównych przyczyn rwy kulszowej.

Na szczęście są to bardzo proste ćwiczenia, które można wykonywać w domu i bez dostępu do sprzętu. Szczegółowy wykaz i opis takich ćwiczeń znajdziesz w jednym z naszych poradników.

Co najlepiej pomaga na rwę kulszową? Rehabilitacja!

Jak widzisz jest sporo sposobów na to, aby w znacznym stopniu złagodzić nieprzyjemne dolegliwości towarzyszące atakowi rwy i szybciej wrócić do pełnej sprawności. Nie zapominaj jednak, że docelowo konieczne będzie poddanie się profesjonalnej rehabilitacji rwy kulszowej, najlepiej nowatorską i bardzo skuteczną metodą ArpWave.

Z ArpWave możesz skorzystać od razu po ustaniu najgorszego bólu. 10 sesji z reguły wystarczy, aby zapomnieć o tym traumatycznym przeżyciu i znów zacząć normalnie żyć, pracować, uprawiać sport. Prawidłowo przeprowadzona rehabilitacja znacząco zmniejsza również ryzyko ponownego ataku, ponieważ jej celem jest wzmocnienie mięśni kręgosłupowych i usunięcie patologii w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. ArpWave działa więc na przyczynę, a nie tylko objaw rwy kulszowej.

28 kwietnia 2020