Rwa kulszowa a sport

W momencie ataku rwy kulszowej wyzwaniem jest podniesienie się z łóżka i dojście do toalety, a co dopiero mówić o uprawianiu sportu. Dla części osób, które zmagają się z tą wyjątkowo nieprzyjemną dolegliwością, kwestia zachowania aktywności fizycznej ma jednak kluczowe znaczenie. Uspokajamy: rwa kulszowa, oczywiście po wyleczeniu, nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Nie zmienia to jednak faktu, że chcąc dalej pozostać aktywnym trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach. Wymieniamy je i wyjaśniamy w naszym poradniku.

Kiedy możesz wrócić do uprawiania sportu po ataku rwy kulszowej?

Zacznijmy od najważniejszej zasady: w trakcie przechodzenia ataku rwy należy się powstrzymać przed wszelkimi formami aktywności fizycznej. Nawet jeśli ból jest umiarkowanie silny i masz wrażenie, że byłbyś w stanie na przykład zrobić sobie krótki spacer, lepiej zrezygnuj z tego pomysłu. Grozi to poważnymi powikłaniami, a przede wszystkim może znacząco wydłużyć okres rekonwalescencji. Warto zatem uzbroić się w cierpliwość i dać organizmowi wrócić do siebie po tym ciężkim przeżyciu.

Pisząc w dużym uogólnieniu: przy ataku rwy kulszowej zaleca się minimum 4-5 dniowy odpoczynek, najlepiej w pozycji leżącej. W tym czasie przyjmujemy niesteroidowe środki przeciwzapalne i przeciwbólowe przepisane przez lekarza, a jeśli ból jest wyjątkowo ostry, w grę może wchodzić terapia z użyciem leków sterydowych.

Sprawdź, jak załagodzić ból przy rwie kulszowej dzięki terapii ArpWave

Bardzo częstym błędem popełnianym przez osoby kochające sport jest zbyt wczesny powrót do normalnej aktywności fizycznej po ataku rwy kulszowej. Schemat zawsze wygląda tak samo: ból po kilku dniach mija na tyle, że można już podjąć pierwsze próby na przykład szybkiego marszu czy pływania. Nigdy nie należy tego robić! Pomimo ustępującego bólu w organizmie nadal trwa stan zapalny. Ponadto nie doszło do zaleczenia przyczyny ataku – chociażby dyskopatii czy kręgozmyku.

Dlatego zanim ponownie zaczniesz uprawiać sport, powinieneś poddać się profesjonalnej rehabilitacji. Ten etap jest nagminnie pomijany, a od niego de facto zależy to, czy i jak szybko rwa kulszowa da ponownie o sobie znać. Rehabilitacja powinna być prowadzona przez około 6-8 tygodni i zostać ściśle dobrana pod kątem zarówno samej rwy, jak i jej przyczyny. Celem jest również wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych, których osłabienie jest jednym z najczęstszych powodów ataku rwy kulszowej.

Rehabilitacja przy rwie kulszowej? Wybierz ArpWave!

Istnieje wiele metod rehabilitacji po ataku rwy kulszowej, których celem jest przyspieszenie regeneracji organizmu, wzmocnienie odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz mięśni przykręgosłupowych. Specjaliście szczególnie polecają ArpWave, czyli metodę, którą jeszcze do niedawna wykorzystywano wyłącznie w świecie zawodowego sportu.

ArpWave stanowi połączenie stymulacji mięśni stabilizatorów kręgosłupa z prostymi ćwiczeniami. Pod okiem specjalisty pacjent wraca do pełnej sprawności. Metoda umożliwia kompensowanie patologii, do jakich doszło w mięśniach które powinny stabilizować odcinek lędźwiowy kręgosłupa, dzięki czemu maleje ryzyko nawrotu rwy w przyszłości. Jest to szczególnie ważne dla osób aktywnych fizycznie, które chcą wrócić do uprawiania sportu. Dzięki ArpWave może to nastąpić zdecydowanie wcześniej, a przy tym w pełni bezpiecznie.

Wróć do sportu po ataku rwy dzięki ArpWave!

Dyscypliny, które można uprawiać po zaleczeniu rwy kulszowej

Wiele osób dotkniętych rwą obawia się, że nawet po wyleczeniu tej przypadłości i przejściu pełnego cyklu rehabilitacji, nie będą już mogły uprawiać ulubionej dyscypliny z maksymalnymi obciążeniami. Nie trzeba jednak od razu kreślić tak czarnego scenariusza. Prawdą jest natomiast, że powrót do sportu powinien być stopniowy.

Przede wszystkim dotyczy to sportów siłowych. Choć panuje powszechne przekonanie, że atak rwy zmusza do porzucenia siłowni czy tak modnego crossfitu, to w rzeczywistości wcale tak być nie musi. Warunek: treningi muszą odbywać się pod okiem wykwalifikowanego trenera, który zna i rozumie kontuzję swojego podopiecznego.

Co z bieganiem? Jest dozwolone, ale przez pierwsze tygodnie zaleca się raczej szybki marsz lub lekki trucht, aby nie narażać kręgosłupa na przeciążenia spowodowane ruchem pionowym. Po całkowitym zaleczeniu rwy i zakończeniu cyklu rehabilitacji, można powoli wracać do normalnego treningu biegowego.

Jeśli chodzi o jazdę na rowerze, to nie ma żadnej żelaznej reguły. Jednym ona wręcz pomaga, inni natomiast nawet po wyleczeniu rwy kulszowej odczuwają wyraźny dyskomfort na siodełku, bez względu na przyjętą pozycję. W takiej sytuacji warto ponownie skonsultować się z rehabilitantem i powiedzieć mu o swoim problemie.

Boli gdy jeździsz na rowerze? Wypróbuj ArpWave!

Zawsze polecanym sportem po ataku rwy kulszowej jest oczywiście pływanie kraulem (nie żabką) – wynika to z faktu, iż w wodzie ciało jest lżejsze, co odciąża osłabiony kręgosłup. Pamiętaj jednak, aby nie forsować się i nie przechodzić do pełnego treningu od razu po zakończeniu rehabilitacji. Postaw na łączenie elementów pływackich z relaksem w wodzie.

02 lutego 2020