Rwa kulszowa a leczenie naturalne: czy to ma sens?

Atak rwy kulszowej zawsze pojawia się w najmniej spodziewanym momencie i całkowicie dezorganizuje życie pacjenta. Ból jest tak silny, że trudno jest chodzić, nie wspominając już o prowadzeniu samochodu czy podejmowaniu innych form aktywności fizycznej. Zwykle więc kończy się na tym, że nieszczęśnik z ledwością dociera do łóżka, w którym następnie spędza co najmniej kilka godzin. Po odciążeniu kręgosłupa można już zebrać myśli i zacząć szukać sposobów na pozbycie się tego nieznośnego bólu. Nie brakuje osób, które przy rwie kulszowej stosują leczenie naturalne, czyli po prostu różnego rodzaju domowe sposoby – mniej lub bardziej skuteczne. Kilka z nich można polecić, o ile oczywiście nie oczekujemy cudów. Więcej o tym przeczytasz w naszym poradniku.

Leczenie naturalne rwy kulszowej: od czego zaczynamy?

Przede wszystkim od tego, że wszystkie metody, które opiszemy w tym poradniku, nie mają wiele wspólnego z leczeniem. Są to raczej sposoby na złagodzenie dolegliwości towarzyszących rwie kulszowej, czyli działające typowo objawowo, nie eliminujące przyczyny problemu. Właśnie dlatego podkreślamy, że stosując tak zwane leczenie naturalne rwy kulszowej nie należy spodziewać się usunięcia źródła tej nieprzyjemnej dolegliwości, a poprzestając na tych metodach jest praktycznie pewne, że atak tzw. korzonków w przyszłości się powtórzy.

Nie chcesz więcej przeżyć ataku rwy? Skorzystaj z rehabilitacji metodą ArpWave!

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić po ataku, jest przyjęcie wygodnej pozycji leżącej. Większości osób ulgę przynosi położenie się na boku z poduszką między lekko podkurczonymi nogami. Pozwala to odciążyć odcinek lędźwiowy kręgosłupa, czyli epicentrum bólu (z promieniowaniem najczęściej do stopy, łydki, tylnej części uda i pośladka).

Pamiętajmy również, że bezpośrednio po ataku rwy kulszowej nie wolno podejmować żadnej aktywności fizycznej. Wykluczone są ćwiczenia, w tym rozciągające. Pierwsze kilkanaście godzin poświęcamy w całości na odpoczynek w pozycji leżącej.

Farmakoterapia

To oczywiście nie jest typowo domowy sposób na rwę kulszową, ale warto o nim wspomnieć, ponieważ często okazuje się być dość skuteczny. Każdy z nas ma w domu jakiś niesteroidowy lek przeciwzapalny o działaniu przeciwbólowym. Z uwagi na bardzo ostry ból towarzyszący atakowi rwy kulszowej, zaleca się szybkie przyjęcie takiego środka – najlepiej na bazie ibuprofenu (niestety paracetamol wykazuje niską skuteczność w łagodzeniu bólu przy ataku rwy kulszowej).

Rada

Jeśli ostry ból utrzymuje się przez 2 dni lub dłużej i przyjmowanie leków niesteroidowych w niczym nie pomaga, należy pilnie zgłosić się do lekarza rodzinnego, który przepisze silniejsze środki przeciwbólowe – w tym podawane w formie zastrzyków – np. meloksykam.

ArpWave łagodzi ból przy ataku korzonków. Sprawdź!

Napary ziołowe

Nie ma się z czego śmiać. Zioła mają bardzo szerokie zastosowanie lecznicze – nieprzypadkowo nadal stanowią podstawę medycyny w wielu krajach azjatyckich. Co prawda napary ziołowe niespecjalnie łagodzą tak ostry ból, jaki towarzyszy rwie kulszowej, ale w przypadku mniej intensywnych dolegliwości można wypróbować domowe napary z mięty, pokrzywy, rozmarynu czy lawendy.

1. polecenia są także napary z ziół o działaniu uspokajającym, co może być szczególnie korzystne w przypadkach ataku korzonków. Jedną z przyczyn tej dolegliwości jest silne napięcie mięśni przykręgosłupowych, w których rozluźnieniu mogą pomóc właśnie napary z melisy, dziurawca czy rumianku.

Uwaga!

Jeśli przyjmujesz jakieś leki na stałe, to przed wypiciem jakiegokolwiek naparu ziołowego sprawdź, czy nie wchodzi on w reakcję ze składnikami leków. Taką informację znajdziesz na ulotce farmaceutyku lub uzyskasz ją u swojego lekarza prowadzącego.

Okłady

Naturalne leczenie rwy kulszowej, czy pisząc precyzyjniej – łagodzenie jej objawów, w głównej mierze opiera się właśnie na zimnych i ciepłych okładach. Nie wskażemy, która metoda jest skuteczniejsza, ponieważ jest to kwestia wybitnie indywidualna. Część pacjentów odczuwa wyraźną ulgę po zastosowaniu np. plastra rozgrzewającego, inni bardzo dobrze reagują na okład z lodu.

Dodatkowo dobrym pomysłem może być urządzanie sobie długich, rozgrzewających kąpieli, najlepiej z dodatkiem olejków eterycznych. Taka kąpiel oczywiście nie ma właściwości leczniczych, ale znów – chodzi tutaj przede wszystkim o rozluźnienie mięśni i ukojenie nerwów, co w przypadku tej dolegliwości jest bardzo wskazane.

Ćwiczenia w domu

Gdy najgorsze już minie i pacjent może podnieść się z łóżka oraz podjąć choćby lekką aktywność fizyczną, warto będzie rozpocząć ćwiczenia rozciągające i wzmacniające dolny odcinek kręgosłupa. Początkowo ich wykonywanie z pewnością sprawi sporo problemów, ale docelowo ćwiczenia przyniosą odczuwalną poprawę i przede wszystkim pozwolą zmniejszyć ryzyko nawrotu rwy.

Na koniec zaznaczmy jeszcze, że domowe czy naturalne metody tzw. leczenia rwy kulszowej mogą być traktowane jedynie w formie uzupełnienia profesjonalnej rehabilitacji, z której absolutnie nie należy rezygnować.

Już teraz zapisz się na pierwszą BEZ RYZYKA wizytę w gabinecie ArpWave

28 kwietnia 2020