Rodzaje i formy rehabilitacji

Rehabilitacja to bardzo pojemny termin, który obejmuje szereg działań mających na celu przywrócenie sprawności fizycznej, odzyskanie władzy nad swoim ciałem oraz ogólną poprawę komfortu życia i funkcjonowania w społeczeństwie. Elementem rehabilitacji jest między innymi fizjoterapia. Z rehabilitacji korzysta się nie tylko po ciężkich wypadkach komunikacyjnych, zawałach, wylewach czy długotrwałym leczeniu operacyjnym, ale również w stanach ciężkich kontuzji ortopedycznych czy przewlekłych dolegliwości ze strony kręgosłupa, poszczególnych stawów i mięśni. Warto przy tym wiedzieć, że istnieją różne rodzaje i formy rehabilitacji, co szerzej omawiamy w naszym artykule.

Czym jest rehabilitacja?

W klasycznym rozumieniu rehabilitacja jest zbiorem szeroko pojętych działań medycznych i psychologicznych, które mają na celu przywrócenie danej osobie pełnej lub przynajmniej częściowej sprawności.

Obecnie kładzie się coraz większy nacisk na społeczny cel rehabilitacji. Chodzi tutaj nie tylko o to, aby skompensować czy usunąć pewne ograniczenia fizyczne, ale także umożliwić pacjentowi powrót do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie, czego elementami są chociażby podjęcie pracy zawodowej, samodzielne wychodzenie z domu, podtrzymywanie relacji towarzyskich etc.

Warto podkreślić, że rehabilitacja jest propozycją skierowaną zarówno do osób, które mają wady nabyte (np. w wyniku wypadku czy doznania ciężkiej kontuzji), jak tych z wadami wrodzonymi (osoby z różnego rodzaju dysfunkcjami spowodowanymi chorobą genetyczną, niedotlenieniem organizmu przy narodzinach etc.).

Na profesjonalną rehabilitację zapraszamy do gabinetów Rehabilitacji ARPwave

Dzięki podjęciu rehabilitacji osoby, które dziś zmagają się z pewnymi ograniczeniami ruchowymi, co ma również bezpośrednio negatywny wpływ na ich psychikę, zyskują szansę na normalne funkcjonowanie w społeczeństwie, znaczące podniesienie swojego komfortu życiowego, a także uniezależnienie się od pomocy innych.

Zachęcamy również do lektury artykułu, w którym omawiamy różnice między rehabilitacją a fizjoterapią.

Rodzaje rehabilitacji: podstawowy podział

Sam termin „rehabilitacja” ewoluował na przestrzeni ostatnich lat. We współczesnym świecie coraz więcej osób ma poważne problemy z kręgosłupem, doznaje ciężkich kontuzji wysiłkowych, podejmuje aktywność fizyczną bez odpowiedniego przygotowania itd.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu z pomocy rehabilitacyjnej korzystały głównie osoby z wadami wrodzonymi, nabytymi w wyniku wypadku oraz osoby starsze. Dziś standardem jest, że w gabinetach rehabilitacji goszczą ludzie młodzi, przed lub tuż po 30. roku życia. To znak czasów, naznaczonych m.in. epidemią otyłości i nadwagi, stosowaniem używek, złą dietą etc.

W tym kontekście można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów rehabilitacji. Są to:

• Rehabilitacja medyczna– nazywana również rehabilitacją leczniczą. Stosuje się ją u pacjentów, którzy cierpią z powodu problemów zdrowotnych wywołanych czy to urazami, czy przebytymi chorobami, operacją itp. Do tej formy rehabilitacji zaliczymy takie działania, jak: fizjoterapia, terapia zajęciowa, psychoterapia, zaopatrzenie ortopedyczne.
  • Rehabilitacja społeczna– stosowana w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością, czy to wrodzoną, czy nabytą. Podstawowym celem rehabilitacji społecznej jest danie pacjentowi szansy powrotu do funkcjonowania w społeczeństwie, zachowania samodzielności, nawet podjęcia pracy zawodowej.
  • Rehabilitacja zawodowa– to bardzo ważny rodzaj rehabilitacji, której celem jest umożliwienie osobom z różnymi dysfunkcjami wejścia lub powrotu na rynek pracy. W tym celu oferuje się m.in. specjalistyczne poradnictwo zawodowe, tworzy zakłady pracy chronionej, promuje się zatrudnianie osób z niepełnosprawnością etc. Za ten rodzaj rehabilitacji w głównej mierze odpowiadają instytucje państwowe.

Z profesjonalnej rehabilitacji medycznej skorzystasz w gabinetach Rehabilitacji ARPwave!

Specjalistyczne formy rehabilitacji

W Polsce, podobnie jak w innych rozwiniętych krajach świata, istnieje bardzo duże zapotrzebowanie przede wszystkim na rehabilitację medyczną. Co ważne, wbrew obiegowej opinii, korzystają z niej nie tylko osoby zmagające się z różnego rodzaju urazami ortopedycznymi.

Rehabilitację medyczną (leczniczą) można podzielić na kilka różnych, specjalistycznych form, czyli:

• Rehabilitacja kardiologiczna;
  • Rehabilitacja ortopedyczna;
  • Rehabilitacja neurologiczna;
  • Rehabilitacja onkologiczna;
  • Rehabilitacja ginekologiczna;
  • Rehabilitacja pulmonologiczna (oddechowa);

Istnieje również szereg metod rehabilitacji. W gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie proponujemy naszym pacjentom amerykańską metodę ARP, która stanowi połączenie terapii manualnej oraz stymulacji tkanek głębokich organizmu, co pozwala kompleksowo oddziaływać na uszkodzone struktury.

ARP doskonale sprawdza się w przypadkach m.in. rwy kulszowej, zerwania i naderwania więzadeł, bólu kolana, bólu stawu biodrowego, bólu kręgosłupa, bólu ścięgna Achillesa, bólu stawu skokowego, bólu barku, bólów mięśniowych, szczękościsku czy bólu łokcia.

Jeśli cierpisz z powodu powyższych dolegliwości to już teraz zapraszamy do zarezerwowania wizyty w wybranym gabinecie Rehabilitacji ARPwave.

27 września 2023