Rehabilitacja stawu łokciowego: na czym polega? Kiedy jest konieczna?

Staw łokciowy to newralgiczna część ludzkiego układu kostno-stawowego. Dzięki niemu możemy wykonywać prozaiczne czynności, jak pisanie (w tym na klawiaturze), prowadzenie samochodu czy choćby swobodne chwytanie różnych przedmiotów. O tym, jak bardzo potrzebny jest nam ten staw przekonał się każdy, kto doznał jego urazu. Jest to wyjątkowo problematyczna kontuzja, którą każdorazowo – bez względu na przyczynę i rodzaj uszkodzenia – należy poddać leczeniu oraz rehabilitacji. W naszym artykule wyjaśniamy, na czym polega rehabilitacja stawu łokciowego, a także wskazujemy najczęstsze urazy, które wymagają zabiegów rehabilitacyjnych.

Kontuzje stawu łokciowego: jak do nich dochodzi?

Wszelkie kontuzje w obrębie stawu łokciowego można podzielić na dwie główne kategorie:

• Urazowe – są to m.in. złamania, zwichnięcia, uszkodzenia tkanek miękkich (torebka stawowa, więzadła), zapalenie torebki stawowej itp.
  • Nieurazowe – dochodzi do nich wskutek długotrwałego przeciążania stawu łokciowego, co prowadzi do mikrourazów i w konsekwencji skutkuje ograniczeniem ruchomości stawu oraz pojawieniem się bólu.

Trudno jest wskazać, które kontuzje są trudniejsze w leczeniu i rehabilitacji. Wiele zależy tutaj od skali urazu, wieku pacjenta oraz rodzaju uprawianych przez niego aktywności (czy uprawia sport, a jeśli tak, to czy jest to sport amatorski czy może wyczynowy etc.).

Faktem jest natomiast, że jeśli mówimy o urazach przeciążeniowych, ograniczających ruchomość stawu oraz wywołujących ból, w większości przypadków rehabilitacja stawu łokciowego będzie wystarczającą metodą leczenia i powrotu do pełnej sprawności. Wyjątek stanowi tutaj artofibroza, czyli zwłóknienie stawu, najczęściej będące powikłaniem po złamaniu lub zwichnięciu, którą leczy się operacyjnie.

Można także wyróżnić kilka bardzo typowych urazów stawu łokciowego, które z uwagi na powszechność ich występowania w społeczeństwie doczekały się nawet swoich potocznych nazw. Mamy tutaj na myśli łokieć tenisisty oraz łokieć golfisty. Przyjrzymy się nieco bliżej tym kontuzjom, ponieważ to one są najczęściej wskazaniem do poddania się rehabilitacji stawu łokciowego.

Ograniczona ruchomość stawu łokciowego? Wypróbuj rehabilitację metodą ARP

Łokieć tenisisty: co to za uraz?

Przede wszystkim, wbrew nazwie, nie jest to kontuzja, której doznają wyłącznie tenisiści. Są na nią narażone wszystkie osoby, które intensywnie korzystają ze stawu łokciowego w celach zawodowych oraz podczas uprawiania sportu. Można tutaj wymienić chociażby magazynierów, hydraulików, ale też pracowników biurowych (wielogodzinne pisanie na klawiaturze w niefizjologicznej pozycji).

Łokieć tenisisty fachowo określa się zapaleniem nadkłykcia bocznego kości ramieniowej – w tym miejscu mięśnie prostowników nadgarstka są doczepiane do kości ramieniowej, co umożliwia nam swobodne zginanie ręki w łokciu. Jest to typowy uraz przeciążeniowy, będący następstwem mikrourazów spowodowanych długotrwałym przeciążaniem stawu i wykonywaniem powtarzalnych czynności (zginanie, wymachiwanie, napinanie mięśni przedramienia).

Łokieć tenisisty objawia się silnym bólem po zewnętrznej stronie stawu łokciowego, który może promieniować aż do przedramienia i nasilać się podczas próby wyprostowania ręki w łokciu (szczególnie pod obciążeniem). Na szczęście jest to kontuzja odwracalna, z którą można sobie poradzić dzięki nowoczesnej rehabilitacji stawu łokciowego.

Masz łokieć tenisisty? Umów się na bezpłatną wizytę w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Łokieć golfisty: czym jest ta kontuzja?

W przypadku łokcia golfisty mówimy już o zapaleniu nadkłykcia przyśrodkowego kości ramieniowej. Do tej kontuzji dochodzi wskutek długotrwałego przeciążania stawu łokciowego poprzez powtarzalne wykonywanie czynności wymagających zginania ręki w łokciu – na tym też polega gra w golfa, stąd wzięła się nazwa tego urazu.

Objawem łokcia golfisty jest silny ból pojawiający się przy próbie zgięcia stawu łokciowego, ale wyraźnie wyczuwalny po wewnętrznej stronie tego stawu. Może promieniować do przedramienia. Nierzadko pojawia się uczucie sztywnienia placów, nadgarstka oraz dłoni, a także wrażenie znacznego osłabienia całego ramienia.

Uwaga!

Łokieć tenisisty wymaga specjalistycznej rehabilitacji już na wczesnym etapie. Zlekceważenie opisanych objawów może doprowadzić nawet to trwałego przykurczu, czyli braku możliwości wyprostowania ręki w łokciu.

Metoda ARP daje świetne efekty w rehabilitacji łokcia golfisty!

Istnieje oczywiście wiele metod rehabilitacji stawu łokciowego. Ostateczny wybór powinien zostać poprzedzony wnikliwym wywiadem z pacjentem oraz diagnostyką obrazową, która da nam odpowiedź na pytanie, co jest przyczyną bólu, ograniczonej ruchomości oraz osłabienia stawu. Warto natomiast zaznaczyć, że w najbardziej rozwiniętych krajach świata, a także w zawodowym sporcie, powszechnie wykorzystuje się tutaj metodę ARP, opracowaną w Stanach Zjednoczonych, a dziś dostępną również w Polsce w gabinetach Rehabilitacji ARPwave.

Metoda ta stanowi połączenie stymulacji tkanek miękkich z ćwiczeniami manualnymi, co pozwala znacząco przyspieszyć proces rehabilitacji, przywrócić stawowi pełną sprawność, a także uniknąć leczenia operacyjnego.

19 czerwca 2020