Rehabilitacja po COVID-19 – bardzo ważny element terapii

Na dzień pisania tego artykułu w Polsce zdiagnozowano blisko 1,9 miliona przypadków zakażenia koronawirusem. Można jednak w ciemno przyjąć, że są to dane znacznie zaniżone. Z dużym prawdopodobieństwem COVID-19 przeszło już kilka milionów Polaków, z czego spora część do teraz boryka się z poważnymi reperkusjami zdrowotnymi, w tym dotyczącymi ośrodka ruchu. Dlatego coraz większy nacisk kładzie się na znaczenie rehabilitacji po COVID-19. I właśnie temu bardzo ważnemu tematowi poświęcamy nasz artykuł.

Długotrwałe powikłania po COVID-19

Wiele osób, które przeszły COVID-19 łagodnie lub skąpo objawowo, wciąż bagatelizuje tę chorobę. Do czasu, aż nie zaczną wiązać z nią przykrych dolegliwości utrzymujących się przez bardzo długi czas – nawet tygodniami czy miesiącami. Lista takich powikłań stale się wydłuża i dziś obejmuje przede wszystkim:

• problemy kardiologiczne, w tym niewydolność serca, uszkodzenie mięśnia sercowego,
  • problemy neurologiczne (zaburzenia równowagi, koncentracji, opóźnione reakcje),
  • tzw. mgławicę mózgową (otępienie, problemy z pamięcią, deficyty intelektualne),
  • osłabienie mięśni spowodowane ciągłym leżeniem, brakiem aktywności fizycznej,
  • chroniczne zmęczenie,
  • stany depresyjne,
  • przykurcze mięśniowe,
  • bóle kręgosłupa.

Zauważenie u siebie takich powikłań powinno skłonić do natychmiastowego skonsultowania się z lekarzem pierwszego kontaktu oraz poddania się profesjonalnej rehabilitacji.

Przeszedłeś COVID-19? Umów się na konsultację w gabinecie Rehabilitacji ARPwave!

Coraz więcej ozdrowieńców w gabinetach Rehabilitacji ARPwave

Od dobrych kilku miesięcy obserwujemy wzmożone zainteresowanie rehabilitacją metodą ARP właśnie wśród ozdrowieńców z COVID-19. Pacjenci najczęściej uskarżają się na ciągły i trudny do zniesienia ból kręgosłupa, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym. Zwykle jest to efekt spędzenia kilkunastu dni w pozycji leżącej oraz braku ruchu. Co ciekawe, do naszych gabinetów coraz częściej zaglądają także osoby, u których nie zdiagnozowano koronawirusa, natomiast poddane przymusowej lub dobrowolnej kwarantannie. Wśród nich jest wielu seniorów.

Izolacja, brak ruchu, zła dieta i zajadanie stresu, który udziela się nam wszystkim w pandemicznych czasach – to prosta droga do problemów zdrowotnych, w tym solidnej nadwagi. Nadmierna masa ciała również jest czynnikiem ryzyka wystąpienia patologii w ośrodku ruchu. Najczęściej diagnozujemy osłabienie mięśni głębokich, mięśni brzucha, nadwyrężenie stawów czy naciągnięcie mięśni. We wszystkich takich przypadkach doskonale sprawdza się rehabilitacja metodą ARP.

Nie brakuje również pacjentów, którzy po przechorowaniu COVID-19 lub przymusowej izolacji chcą od razu wrócić do pełnej sprawności. Wciąż odczuwając skutki choroby, ale

zmuszają się do dużego wysiłku fizycznego, zaczynają uprawiać sport (np. biegać), co szybko kończy się doznaniem kontuzji. Zauważamy wręcz lawinowy wzrost liczby pacjentów z typowymi urazami wysiłkowymi, jak skręcenia, naderwania i zerwania mięśni czy ścięgien.

Dużą grupę pacjentów stanowią także te osoby, które przeszły COVID-19 skąpo objawowo, ale spędziły kwarantannę praktycznie w bezruchu. U nich najczęściej diagnozujemy problemy mięśniowe i stawowe, w tym tzw. kolano kinomana czy drobne naciągnięcia. Nie brakuje również przypadków ataku rwy kulszowej, co jest jednym z typowych skutków izolacji, siedzącego trybu życia i braku aktywności fizycznej.

Chcesz szybko wrócić do formy po koronawirusie? Skorzystaj z rehabilitacji metodą ARP!

Rehabilitacja ARP po COVID-19 – dlaczego to najlepszy wybór?

ARP to amerykańska metoda rehabilitacji łącząca w sobie stymulację mięśni i innych tkanek miękkich w organizmie z prostymi indywidualnie dobranymi ćwiczeniami. Jest to korzystne nie tylko z uwagi na kompleksowe podejście do problemu pacjenta, ale również ze względu na specyfikę powikłań po COVID-19. Zdecydowana większość zgłaszających się do nas ozdrowieńców cierpi na poważne pogorszenie kondycji, często już samo pojawienie się w gabinecie stanowi dla nich nie lada wyzwanie. Nie ma zatem mowy o rozpoczęciu standardowej fizjoterapii, która przecież wymaga od pacjenta wysiłku.

ARP pozwala nam z tego zrezygnować i osiągnąć znakomite efekty praktycznie bez żadnego zaangażowania po stronie pacjenta. Jest to rehabilitacja przeznaczona dla osób w każdym wieku, niezależnie od kondycji, sprawności fizycznej oraz skali objawów towarzyszących COVID-19.

Rehabilitacja metodą ARP pozwala:

• bardzo szybko wzmocnić osłabione mięśnie, w tym głębokie,
  • zlikwidować uciążliwe i bolesne przykurcze mięśniowe,
  • wyeliminować ból kręgosłupa, szczególnie w odcinku lędźwiowym,
  • pozbyć się kontuzji mięśni, ścięgien i stawów związanych z brakiem aktywności fizycznej lub wprost przeciwnie – zbyt szybkim powrotem do uprawiania sportu po COVID-19,
  • przywrócić zadowalającą sprawność fizyczną,
  • wzmocnić osłabiony ośrodek ruchu i przygotować pacjenta do stopniowego powrotu do aktywności fizycznej.

Wszystkich ozdrowieńców po COVID-19, ale też osoby, które cierpią na różne problemy z kręgosłupem, mięśniami, ścięgnami czy rwą kulszową w wyniku długotrwałej izolacji, zapraszamy do umawiania wizyt w gabinetach Rehabilitacji ARPwave w Warszawie oraz Konstancinie-Jeziorna.

30 marca 2021